Ponad 24 tysiące widzów – to dowód na to, że Festiwal Kamera Akcja na dobre zadomowił się na mapie festiwali filmowych w Polsce. 77 pokazów, 11 premier, 25 wydarzeń z udziałem ponad 70 gości z branży, w tym spotkanie z amerykańskim krytykiem filmowym. Dodatkowo dyskusja o szacunku, o kontrowersjach wokół filmów biograficznych i nowość – Loża Krytyków złożona z 36 oceniających – tak można w skrócie podsumować tegoroczną, aż ośmiodniową 12. edycję Festiwalu Kamera Akcja. 7 października podczas ceremonii zamknięcia laurami obsypani zostali młodzi twórcy w trzech konkursach.

Liczby nie kłamią – 12. FKA edycją rekordową!

Kamera Akcja, która rozgrzewała publiczność od 30 września do 7 października, była wyjątkowa nie tylko z powodu ośmiodniowej formuły, ale także dlatego, że przyciągnął do Szkoły Filmowej w Łodzi i przed ekrany komputerów tysiące kinomanek i kinomanów. Prawdziwą gratką dla miłośników sztuki krytykowania była również mająca swoją pierwszą edycję Loża Krytyków, w której skład wchodziło aż 36 młodych krytyków: „Kilkadziesiąt entuzjastów kina dzieliło się z nami swoimi mikro opiniami. Na Kamerze Akcji stworzyliśmy społeczność, która co roku przyjeżdża na FKA – tym razem mieliśmy okazję pokazać ciekawych krytyków filmowych, często młodych, naszym widzom.” – komentuje Agnieszka Pakoca, producentka FKA. „Festiwalowicze oraz festiwalowiczki mogli i nadal mogą sięgnąć po mikro recenzje Loży Krytyków – zasiadający w tym gronie wydali niemal 300 krytycznych, ale nie krytykanckich ocen!” – dodaje Patryk Drzewiecki, redaktor w FKA.

Najlepsi z najlepszych

Ostatniego dnia festiwalu uczestnicy poznali wyniki Międzynarodowego Konkursu Etiud i Animacji. „Tegoroczna odsłona konkursu to niewątpliwie rekord rekordów – do rywalizacji zgłoszono ponad 3000 tysiące krótkich metraży, z czego, po dniach debatowania, wybrano 12 wyróżniających się animacji oraz 11 etiud” – opisuje koordynatorka MKEiA Agnieszka Hawryluk. Jury Główne Międzynarodowego Konkursu Etiud i Animacji, w którego skład wchodzili Mateusz Adamczyk, Diana Dąbrowska, Mikołaj Góralik oraz Alicja Mazurkiewicz, postanowiło nagrodzić w kategorii Najlepsza Etiuda film „The Hero” (Polska) Mileny Dutkowskiej: Z tego onirycznego świata dziecięcej fantazji, która płynnie przenika się z rzeczywistością, możemy wynieść ważną życiową lekcję uważności na drugiego człowieka” – można usłyszeć w uzasadnieniu werdyktu. Najlepszą animacją natomiast zostało „Beasts Among Us” (Polska) w reżyserii Natalii Durszewicz „za stworzenie dzieła, które z HUMANISTYCZNĄ WRAŻLIWOŚCIĄ, odważnie i umiejętnie operuje symbolami zaglądając w głąb duszy i docierając do archetypów w krótkiej przecież formie filmowej”. Wyróżnione zostały także animacja „Oldboy’s Apples” (USA) Brada Hocka oraz etiuda „The Silence of the River” (Peru) Francesci Canepy. Julian Różański, Zofia Szeliga oraz Maks Wieczorski, czyli Jury Młodych złożone z finalistów olimpiady organizowanej przez FINA, wskazali jako najlepszą etiudę „Liberty” (Polska) Joanny Różniak. „Beasts Among Us” Natalii Durszewicz natomiast pokonało swoich rywali w kategorii Najlepsza animacja.

Mistrzowie pióra i mowy

„Festiwal Kamera Akcja od lat poszukuje w młodych krytykach filmowych syntezy odwagi i wrażliwości, a przy tym wspiera ich rozwój.” – mówi Przemek Glajzner, dyrektor FKA. Niebagatelnym tego przykładem jest konkurs Krytyk Pisze, którego podwójne jury – Krytyków i Twórczyń – wskazało wirtuozów słowa, którzy stworzyli przenikliwe i pełne erudycji teksty krytyczne. Marzena Bomanowska, Marcin Radomski oraz Bartosz Żurawiecki postanowili nagrodzić Marcina Prymasa za „Bez znieczulenia, jak tu można żyć? – recenzję filmu „Gorączka”: „Autor odwołuje się z godną szacunku konsekwencją do wcześniejszych dokonań reżysera, opisując przejrzystym językiem prawdy osobiste i uniwersalne zawarte w kinie Rosjanina. ” – powiedzieli w uzasadnieniu członkowie Jury Krytyków. Słowa uznania kierowały także Monika Głowacka, Kaja Krawczyk-Wnuk – „W pracy urzekło nas połączenie świadomości warsztatowej i językowej autorki z umiejętnym osadzeniem filmu w kontekście społecznym oraz własną nienachalną erudycją i wrażliwością.” Jury Twórczyń konkursu Krytyk Pisze nagrodziło Julię Palmowską za tekst „Autoterapeutyczne zaplecza ciałości. Cielesność w „Titane” (2021) Julii Ducournau”. W plebiscycie Krytyk Mówi zwyciężył Jarosław Tokarski, twórca podcastu Celuloid i światło, który zdobył aż 532 głosy.

Online’owa moc dyskusji

Zarówno stacjonarna, jak i online’owa część Festiwalu Kamera Akcja wypełniona była inspirującymi dyskusjami z ludźmi branży filmowej. W poniedziałek, 4 października odbyło się wyjątkowe spotkanie z krytyką filmową w ramach Masterclass z Odiem Hendersonem i Michałem Oleszczykiem. Pełna anegdot rozmowa dotyczyła życia Hendersona i filmów, które ukształtowały go jako kinofila, a także dlaczego to właśnie matematyka okazała się dla niego pomocna na ścieżce zawodowej. Goście zastanawiali się także nad tym, czy krytyka filmowa może stać się współcześnie pełnoprawną pracą. Odpowiedź okazuje się prosta – sytuacja tego zawodu rysuje się podobnie i w Polsce, i w USA, gdzie jedynie jednostki mogą sobie pozwolić na pełne poświęcenie się ocenianiu filmów. „Must see natomiast to wydarzenie, na które czekaliśmy wszyscy. Rokrocznie to właśnie ono jest pierwszym spotkaniem z filmami jeszcze w fazie produkcji. 12. FKA była o tyle wyjątkowa, bo wydarzenie całkowicie przejęły kobiety – gościniami były Olga Chajdas („IMAGO”), Agnieszka Elbanowska („Chcesz pokoju, szykuj się do wojny”) oraz Krystyna Kantor, Julia Rogowska i Małgorzata Piłacińska („Bungalow Sary”)” – opowiada o Must see. Power speeche kobiet filmu Malwina Czajka, dyrektorka FKA. Bohaterką najstarszej z sekcji FKA – Filmoznawca-filmowiec była Anna Kazejak, której etiudy „Puls”, „Jesteś tam”, „Kilka prostych słów” były możliwe do obejrzenia podczas Kamery Akcji. Jak sama przyznała podczas rozmowy z Błażejem Hrapkowiczem: „Myślę, że jestem reżyserką emocji – to właśnie zaangażowanie widza i przyjemność z oglądania stoją na pierwszym miejscu w moich filmach”. Podczas ceremonii zamknięcia organizatorzy zaprosili na kolejną, 13. edycję Festiwalu, która odbędzie się od 13 do 16 października 2022 roku w Łodzi.

  1. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja odbył się od 30 września do 7 października 2021 roku: stacjonarnie w Łodzi (30.09.–3.10.) oraz online na platformie Think Film (30.09.–7.10.). Zadanie zrealizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
DSC_1000
Polówka w Parku na Zdrowiu
IMG_9294
Se-ma-for Film Festival 2013 – dzień I (foto)
DSC_7504
Inauguracja „Człowieka w Zagrożeniu” 2013 (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*