NA SKRÓTY REPERTUAR ŁÓDZKICH KIN REPERTUAR TEATRÓW KALENDARZ SPORTOWCA INFORMATOR KONCERTOWY

Chcesz wesprzeć Plastra? Wpłać na utrzymanie naszego serwera.

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

VI Ogólnopolski Festiwal Teatrów Jednego Aktora MONOfest

25 października 2018 - 28 października 2018

VI Ogólnopolski Festiwal Teatrów Jednego Aktora MONOfest (25-28 października)
25 października, czwartek
10.00-15.00 | „monodram: FAQ” | warsztaty | prowadzenie: Marcin Brzozowski N

26 października, piątek
10.00-15.00 | „Błędne koła, Trójkąty Bermudzkie i zapadnie emocjonalne performera” | warsztaty | prowadzenie: Arti Grabowski N
18.00 | „Ida Kamińska” | monodram w wykonaniu Joanny Szczepkowskiej | reż. Gołda Tencer, Teatr Żydowski (Warszawa) | spektakl konkursowy B
20.30 | „6 sekund” | monodram w wykonaniu Beaty Malczewskiej | Teatr Camelot (Kraków) | spektakl konkursowy B
22.00 – omówienia spektakli

27 października, sobota
18.30 | „Curko moja, ogłoś to – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk” | monodram w wykonaniu Magdaleny Drab B
20.00 | „Raport Panika” | monodram w wykonaniu Artiego Grabowskiego B
22.00 – omówienia spektakli

28 października, niedziela
14.00 | „St. Nicholas” | monodram w wykonaniu Szymona Kuśmidera | reż. Weronika Kuśmider | spektakl konkursowy B
19.00 | „Trzy ćwierci do śmierci” | monodram w wykonaniu Karoliny Martin | spektakl konkursowy B
20.30 | „Kiedy będę duży” | monodram w wykonaniu Hacena Sahraoui | reż. Przemysław Prasnowski, Teatr Ba-Ku (Poznań) | spektakl konkursowy B
22.00 – omówienia spektakli, werdykt, oficjalne zakończenie festiwalu

Teatr Szwalnia zastrzega sobie prawo do zmian w programie bez podawania przyczyny.

B – wydarzenie biletowane (cena: 20/30 złotych)
N – nabór na warsztaty

Opisy wydarzeń:
WARSZTATY
monodram: FAQ – warsztat Marcina Brzozowskiego
Warsztat aktorski przygotowany z myślą o wszystkich, którzy poważnie i realnie myślą
o realizacji autorskiego monodramu. Warunkiem udziału w warsztacie jest przesłanie autorskiego scenariusza lub konspektu spektaklu do 11 października na adres mailowy: warsztaty@teatrszwalnia.pl. Maksymalna ilość uczestników warsztatu to 5 osób, w przypadku dużej ilości zgłoszeń Rada Programowa Festiwalu rekomendować będzie do udziału w warsztacie najlepsze scenariusze.
Program pracy warsztatowej w dużej mierze zależeć będzie od zaproponowanych przez uczestników pomysłów, przestrzeni inspiracji i scenariuszy – to one określą zakres działań aktorskich i inscenizacyjnych. W trakcie warsztatów porozmawiamy także
o organizacji prób monodramu, podejmiemy kwestie związane z produkcją spektakli, promocją i możliwością prezentacji monodramów na konkretnych festiwalach i przeglądach.

Błędne koła, Trójkąty Bermudzkie i zapadnie emocjonalne performera – warsztat Artiego Grabowskiego
„Monodram” i jego sceniczna samotność zgłębiana z punktu widzenia performera. Ciało, przestrzeń, czas, dźwięk i decyzyjność ad hoc jako składowe wypowiedzi „za siebie”. Raz dwa trzy za siebie. Warsztat ekscentryczny, w którym przekraczanie jest normą.
Chętnych do uczestnictwa w warsztacie prosimy o przesłanie do 11 października na adres: warsztaty@teatrszwalnia.pl swojego zgłoszenia wraz z krótkim opisem sytuacji (w dowolnej formie), w której kreśliłaś/-eś błędne koło.

SPEKTAKLE
„Ida Kamińska” – monodram w wykonaniu Joanny Szczepkowskiej
– Ida Kamińska budowała teatr na gruzach płaczu po spalonych teatrach. Przywoływała czynnie widzów zamilkłe głosy. „Życie jest tym, co nam się przydarza, choć mielibyśmy inne plany” – powiadała. Miała 5 lat, kiedy pierwszy raz stanęła na scenie. Odtąd teatr stał się jej domem z oknami otwartymi na świat. Bo wszędzie, Nowy Jork czy Tel-Awiw, Londyn czy Paryż, Wrocław czy Łódź – gdy tylko się pojawiała, widziano w niej wielką aktorkę, znakomitą reżyserkę – Gołda Tencer.
Film „Jej teatr” w reżyserii Władysława Forberta pochodzi ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Właścicielem praw do filmu jest WFDiF.
Scenariusz i reżyseria: Gołda Tencer
Autor sztuki „Mój teatr”: Henryk Grynberg
Scenografia i kostiumy: Izabela Chełkowska
Muzyka: Paweł Szamburski
*
„6 sekund” | monodram w wykonaniu Beaty Malczewskiej
Bohaterka – aktorka po 30 latach pracy scenicznej zamierza krańcowo odmienić swój wizerunek zawodowy. Komediowy i pozornie absurdalny układ początkowych scen, kursu tańca dla kobiet bez różnicy wieku, gdzie bohaterka odgrywa konflikt trzech pokoleń prowadzi do bolesnej retrospekcji, refleksji i decyzji. Jest to brzemienny w nieprzewidziane skutki udział w castingu do reklamy, zamiast do serialu Szekspirowskiego. Parodia tego zjawiska staje się przełomem, a nagrodą jest cud, który wydarza się w finale jak w filmach Woody Allena.
Reżyseria: Paweł Szumiec
Scenariusz: Beata Malczewska
Ruch sceniczny i opracowanie muzyczne: Artur Dobrzański i Paweł Szumiec
*
„Curko moja, ogłoś to – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk” | monodram w wykonaniu Magdaleny Drab
To sztuka, która mówi zarówno o niezwykłej postaci, jak i o świecie, który jej się przygląda, o wyobcowaniu i wyobraźni, o prawdziwej sztuce i o tym, jak ją postrzegamy. „To spektakl
o różnych sposobach patrzenia na świat. O empatii i ludziach, którzy nie potrafią pokonać poczucia wyższości w stosunku do drugiego człowieka” (Magdalena Drab).
Malarka Maria Wnęk (1922-2005) nie była absolwentką akademii ani uczennicą wielkich mistrzów palety. Ukończyła zaledwie cztery klasy, w rodzinnej wsi uważano ją za osobę niespełna rozumu. Jako malarka zadebiutowała dopiero po czterdziestce. Twierdziła, że malować każe jej sam Bóg, którego gorliwie czciła od najmłodszych lat. Jej ekspresyjne obrazy – przedstawiające głównie świętych, a na rewersach zawierające przesłanie artystki do świata – znajdują się dziś w najważniejszych galeriach sztuki art. brut na całym świecie.
Monodram wygrał Konkurs na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF” (2018).
Scenariusz: Magdalena Drab
Muzyka i konsultacja reżyserska: Albert Pyśk
Inspicjent/sufler: Mariusz Sikorski
*
„Raport Panika” | monodram w wykonaniu Artiego Grabowskiego
„Raport Panika” to monodram nagrodzony główną nagrodą OFF Kontrapunktu w 2018 roku. Próba reanimacji aktora w endemicznym performerze. Spektakl kolażowo oparty jest na motywach „Dziennika panicznego” Rolanda Topora oraz tekstach własnych. Każda scena wyprowadza widza na paniczne manowce naszej narodowej tożsamości, oceany fobii, autoironicznie wytyka polskie przywary i słabości. Arti rozprawia się również ze sobą, dumą patriotycznego frustrata, egocentrycznymi skłonnościami; szuka źródeł narodowych infekcji; ksenofobicznych lęków, niechęci do inności i ogólnego braku tolerancji. Na koniec serwuje lekcję „Bon ton”, wytyka widelcem brak zasad etykiety, kindersztuby i empatii ale nade wszystko gorzko-ironicznie biczuje nas i siebie wstydem.
*
„St. Nicholas” | monodram w wykonaniu Szymona Kuśmidera
Krytyk teatralny w kryzysie wieku średniego zakochuje się w aktorce. W pogoni za miłością niespodziewanie spotyka wampiry. Czego się od nich nauczy? Czy zechce się od nich uwolnić? A może to wszystko nieprawda?
Napisana przez McPhersona sztuka „St. Nicholas” to niezwykła opowieść o pożądaniu, poszukiwaniu sensu i pojednaniu z samym sobą. Wybitny aktor i jego widzowie, gra i realność. Ich granice rozpływają się w ciemności. W ciemności, w której czai się to, czego najbardziej się boimy. No właśnie, co?
Spektakl wieńczy 25-lecie pracy artystycznej Aktora.
Spektakl pod honorowym patronatem Ambasady Irlandii
Conor McPherson, „St. Nicholas”
Tłumaczenie: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Weronika Kuśmider

„Trzy ćwierci do śmierci” | monodram w wykonaniu Karoliny Martin
Spektakl lalkowy, inspirowany supraskimi opowieściami zebranymi przez Wojciecha Załęskiego w książce „Hecz precz stała się rzecz”. Zrealizowany dzięki stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku dla młodych twórców. Bohaterką jest starsza pani, która ma już dosyć swojego długiego życia. Aby przejść na drugą stronę musi najpierw zmierzyć się
z demonami swojej przeszłości. Pomaga jej w tym tajemnicza postać. Kobieta boryka się
z samotnością, jednak czy prawdą jest, że samotnie kroczy przez życie?
Lalka, będąca główną bohaterką, została wykonana podczas międzynarodowych warsztatów kreowania lalek człekokształtnych w Belgii, prowadzonych przez Natachę Belovą.
Pomysł, lalka: Karolina Martin
Opieka artystyczna: Mateusz Smaczny
Muzyka na żywo: Paula Kowalczyk, Adam Milewski
Animacja materiału, śpiew: Magdalena Słowik, Zofia Straczycka
Dramaturgia: Jerzy Machowski
Scenografia: Marek Idzikowski
Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
*
„Kiedy będę duży” | monodram w wykonaniu Hacena Sahraoui
„Kiedy będę duży” to spektakl o marzeniach z dzieciństwa, które się spełniają w sposób zaskakujący i przewrotny. Ile z nas chciało zostać lotnikami, modelkami, strażakami?
A Hacen Sahraoui od zawsze chciał być… emigrantem! Przekraczanie granic jest wpisane
w jego nazwisko, które w języku arabskim oznacza „człowieka w podróży”.
Hacen Sahraoui, znany szerszej publiczności z serialu „Przepis na życie”, tym razem serwuje nam niesamowity, francusko-polski koktajl, pełen zabawnych obserwacji obyczajowych.
W barwnych opowieściach mieszają się „twarze” autora: francuskość, algierskość i polskość, a jego osobiste wspomnienia stają się okazją do refleksji nad sytuacją cudzoziemców żyjących w Polsce. W tle nostalgiczna podróż do kraju dzieciństwa i kilka praktycznych porad dla przyszłych emigrantów. Spektakl Ba-Ku teatr wykorzystuje szeroką gamę konwencji teatralnych i filmowych, od teatru cieni poprzez reportaż i slapstick. Wszystko po to, aby
w sposób lekki opowiedzieć o strachu przed „nieznanym i obcym”.
Ba-Ku teatr powstał w 2009 roku w Poznaniu i jest związany z Fundacją Barak Kultury. Podobnie jak Fundacja, Ba-Ku teatr opiera swój światopogląd na różnorodności, jednocząc wiele artystycznych osobowości ze środowisk mniejszościowych. Z Ba-Ku współpracują m.in. aktorzy-imigranci: Hiszpanka Eva Rufo, Francuz arabskiego pochodzenia Hacen Sahraoui, pisarz i działacz LGBT Bartosz Żurawiecki oraz aktywistka na rzecz osób
z niepełnosprawnościami Justyna Tomczak-Boczko. Liderem teatru jest Przemek Prasnowski, aktor i reżyser, dla którego kluczowym tematem artystycznych realizacji jest spotkanie
z Innym. Bohaterami spektakli Ba-Ku są ludzie wymykający się stereotypom i walczący ze swoim wykluczeniem.
Reżyseria: Przemek Prasnowski
Scenariusz: Hacen Sahraoiu, Przemek Prasnowski
Obsada: Hacen Sahraoiu
Muzyka: Maciej Kuśnierz
Kostiumy: Dorota Słomczyńska
Wizualizacje: Kamil Krotofil, Piotr Bedliński
Czas trwania: 45 min.
Produkcja: Fundacja Barak Kultury
Premiera: kwiecień 2018 w ramach festiwalu Inwazja barbarzyńców

Organizatorzy:
Wydział Kultury Urzędu Miasta Łodzi, Teatr Szwalnia, Poleski Ośrodek Sztuki

Szczegóły

Start:
25 października 2018
Koniec:
28 października 2018
Wydarzenie kategorie:
,
Wydarzenie Tagi:
, ,

Miejsce

Teatr Szwalnia
Struga 90
Łódź, łódzkie 90-252 Polska
+ Google Map
Strona internetowa:
http://teatrszwalnia.pl/

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*