NA SKRÓTY – REPERTUAR ŁÓDZKICH KIN – REPERTUAR TEATRÓW – KALENDARZ SPORTOWCA – INFORMATOR KONCERTOWY
Chcesz wesprzeć Plastra? Wpłać na utrzymanie naszego serwera.

- To wydarzenie minęło.
Spotkanie na antresoli: Taktyki Andrzeja Partuma
8 grudnia 2022 | 18:00 - 19:30
Spotkanie na antresoli: Taktyki Andrzeja Partuma [zmiana terminu na 8 grudnia]
Podczas kolejnego spotkania na antresoli Marta Pierzchała, przy pomocy archiwum artysty i zbiorów Biblioteki Muzeum Sztuki w Łodzi, odkryje przed nami historie wybranych działań Andrzeja Partuma.
Partum jako artysta prowadził w Warszawie tzw. Biuro poezji. Miejsce funkcjonowało jako niezależna instytucja kultury konsekwentnie realizująca własny program. W manifeście założycielskim artysta proklamował ”twórczy i autorytatywny” charakter biura.
Partum jako archiwista organizował wysyłki do przyjaciół i artystów z Polski i z zagranicy. Wysyłane na własny koszt manifesty, pocztówki i hasła były wezwaniem do wielojęzycznego dialogu. Odpowiedzi adwersarzy załączone materiały były sukcesywnie zbierane w nienumerowanych teczkach formatu A4. Legitymacja członkowska Biura poezji
uprawniała do korzystania ze zgromadzonych na miejscu publikacji i materiałów.
Partum jako performer znany był z akcji realizowanych na żywo. Podczas V Biennale Form Przestrzennych w 1973 roku dwukrotnie zakłócił pokaz filmów Józefa Robakowskiego. Za pierwszym razem nakłuwał pusty ekran szpilkami pod hasłem Akupunktura
. Za drugim podkładając pod projektor lustro, rzutował obraz na ściany i sufit pomieszczenia manifestując przy tym, że Film nie potrzebuje ekranu
.
Partum jako kompozytor rozpoczął w 1959 roku od plakatowania miasta napisem Partum w Warszawie!!!
. Rok później powtórzył działanie angażując zarząd i pracowników Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz fałszując zapowiedź swojego koncertu fortepianowego i recitalu poezji. Sprawa wyszła na jaw i koncert odwołano. Faktem stał się blamaż instytucji Państwowej i wykpienie elity rządzącej.
Partum jako poeta wydał w latach 60. XX wieku własnym nakładem 5 tomików poezji. Dochód ze zbioru Osypki Woli
przeznaczony był na rzecz zaprowadzenia pokoju w Wietnamie. Niektóre egzemplarze autor rozprowadzał przez Państwowy Antykwariat Naukowy w Warszawie. Innymi handlował osobiście pod Pałacem Kultury i Nauki podczas dorocznych Targów Książki.
Historia wybranych działań Andrzeja Partuma opowiedziana będzie z wykorzystaniem oryginalnych materiałów z archiwum artysty oraz dodatkowych archiwaliów ze zbiorów Biblioteki Muzeum Sztuki w Łodzi