zabieniecW piątek, 10 maja o godz. 19 na terenie kolejowego dworca Łódź Żabieniec rozpocznie się akcja TEO \\ ZBNC – Ingerencja. Kuratorem projektu jest Krzysztof Jurecki.

Przejście podziemne na dworcu zostało wybudowane w latach 80. jako część służąca podróżnym i mieszkańcom niedalekich okolic. Natychmiast po oddaniu do użytku, surowy obiekt skazano na zniszczenie. Do dziś tunel pozostaje przestrzenią opuszczoną, niczyją. Obecność w przejściu podziemnym dworca kolejowego Łódź Żabieniec jest dokładnie związana z charakterem miejsca – jest akcydentalnym wkroczeniem w terytorium „dziewicze”, dotąd obojętne wszelkim przejawom aktywności twórczej.

Status porzucenia, obojętności odnieść można wprost do aktualnej sytuacji pobliskich osiedli, takich jak Teofilów, Żabieniec, Żubardź. TEO \\ ZBNC  przywołuje łódzki Teofilów jako modernistyczny projekt, którego planowy rozwój został przerwany, zaniechany. To konfrontacja – integracja obrazów, znaków świetnej przeszłości i sygnałów nadchodzącego chaosu, braku i skreślenia.

Projekt zamierza przywrócić zapomniane i zniszczone obrazy, uczynić je bardziej ikonicznymi oraz pokazać jaki gwałt zadały pierwotnej stratyfikacji nowe czasy, kiedy utopia społeczna zastąpiona została bezlitosnym pragmatyzmem. Akcja jest wyjątkowym w skali kraju działaniem niezależnym, zrealizowanym wyłącznie z własnych środków finansowych, w szczególnym, choć typowym dla pejzażu Łodzi, miejscu.

Koncepcję łódzkiego pokazu odnieść można do słynnej już idei „trzeciej drogi” Josepha Beuysa, zawartej w słynnym Apelu o alternatywę. Innym porównaniem, są także fotografie Wolfa Kahlena z cyklu Zraniony Tybet (2009), który na „amatorskich” zdjęciach z Tybetu zastosował rodzaj stempla, wypalanego bezpośrednio na odbitkach fotograficznych.

Wiktor Skok stara się integrować zamierzchłe, utracone i dzisiejsze, używając w tym celu specjalnie zaprojektowanych znaków graficznych. W syntetycznych znakach kryje się symboliczna siła, wyrażona m.in. za pomocą ideogramów: flagi, ludzi, wspólnoty. Jest to wzniosła i odpowiedzialna idea, bardziej modernistyczna, niż awangardowa, połączona z rewelacyjnym pomysłem ekspozycji w przejściu podziemnym dworca kolejowego Łódź Żabieniec, który od kilku lat już nie istnieje…

/na podstawie tekstu Krzysztofa Jureckiego

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
ramen
Ramen Festival 2017
Plastry Kultury 2019 – nominacje
W Łodzi powstaje największy w Europie wybieg dla słoni indyjskich

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*