plakat_Zlote_Runo2 grudnia o godz. 19 w Teatrze Wielkim w Łodzi rozpocznie się prapremiera Złotego Runa Aleksandra Tansmana.

Poszukiwania partytury La Toison d’Or Aleksandra Tansmana były prowadzone od wielu lat przez TANSMAN FESTIVAL – Stowarzyszenie Promocji Kultury im. A. Tansmana w Łodzi. Kwerendy prowadzono w Paryżu, Wiedniu, Mediolanie, Londynie, ponieważ tam mają siedziby wydawnictwa, z którymi współpracował Tansman, takie jak Ricordi czy Universal. Nie odnaleziono tam jednak partytury, ani w archiwum prywatnym Tansmana w Paryżu. Rękopis odnaleziono w końcu w Bibliotece Narodowej w Paryżu. TANSMAN FESTIVAL, Instytut Muzyki Polskiej, Stowarzyszenie Promocji Kultury im. A. Tansmana przy współpracy z Fabryką Nut przygotowały do wydania i premierowego wykonania na Finał TANSMAN FESTIVAL, partyturę, wyciąg fortepianowy oraz głosy orkiestrowe.

Podczas konferencji Tansman Festival w Teatrze Wielkim w Łodzi, dyrektor artystyczny Wojciech Rodek powiedział: „Jesteśmy zobowiązani do kultywowania pamięci o wielkich łodzianach. Być może dzieło wejdzie do naszego repertuaru. Widziałem partyturę i jestem strasznie ciekawy. Nie boimy się wyzwań”. Maria Sartova, reżyserka spektaklu: „Zakochałam się w tekście. Jest niesamowicie dowcipny, oparty na grze słów. I tekstowo, i kompozycyjnie Złote Runo jest dwuwarstwowe. Pierwszy akt jest bardzo ravelowski. Druga część to już prawdziwy, szalony Tansman. Dużą rolę odgrywać będzie balet, jako alter ego głównych bohaterów. Wykorzystamy całą technikę, zapadnie i światła. Będą też projekcje wideo”.

Andrzej Wendland, dyrektor Tansman Festival: „Tansman jako pierwszy już w 1927 roku wykorzystał film w operze, zapisując to w partyturze! Mieszanie technik jest więc jak najbardziej na miejscu”.

Opera powstała w roku 1938, roku wielkich kryzysów ekonomicznych i politycznych i z tego też powodu od razu nie była zrealizowana na żadnej ze scen teatralnych. Jej jedyne wykonanie zostało zrealizowane jako audycja radiowa w paryskiej rozgłośni w cyklu „L’Opera de Dix-Heures”, prowadzonym przez Bronisława Horowicza. Salvador de Madariaga opracował libretto według jednego z wątków mitu greckiego o cudownym baranku ze złotą sierścią, który w wyprawie argonautów pomógł dzieciom króla Atamasa. Madariaga w swoim swobodnym potraktowaniu mitu uwalnia jednak wyobraźnię i urojenia, ucieka od przekazanych wartości i racjonalizmu, kreując pewien teatr absurdu. Mit o złotym runie przedstawiony  jest jak do góry nogami przekręcony obraz. Co zatem pozostaje po wspanialej legendzie? Samotny, stary tygrys, który znudzony samotnością otwiera pysk i gubi wszystkie sztuczne zęby…

Pierwsza sceniczna realizacja tej opery komicznej, powstaje dzięki współpracy Teatru Wielkiego w Łodzi i Festiwalu Tansmana, którego organizatorzy od wielu już lat propagują twórczość swojego patrona, tak silnie przecież związanego z Łodzią. ZŁOTE RUNO zdaje się więc być wisienką na torcie tegorocznej edycji Festiwalu.

Złote Runo

kompozytor: Aleksander Tansman
libretto: Salvador de Madariaga w swobodnym opracowaniu mitu greckiego o złotym baranku

realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: ŁUKASZ BOROWICZ
reżyseria, kostiumy: MARIA SARTOVA
dekoracje i reżyseria świateł: YVES COLLET
choreografia: JAROSŁAW STANIEK
multimedia/wizualizacja: MATTHIEU MULLOT
przygotowanie chóru: DAWID JARZĄB
producent: ŁUKASZ MITKA
współpraca: TANSMAN FESTIVAL

obsada:
Princesse Albine / Biała Księżniczka
PATRYCJA KRZESZOWSKA
Tibialègre / Lekkipiszczel
AGNIESZKA MAKÓWKA
Falcon Fou / Sokół błazen
ŁUKASZ GAJ
Le Roi Tireboule / Król Strzałwgłówkę
JANUSZ RATAJCZAK
Le Grand Veneur, Don Toribe / Wielki Łowczy Cmentarza Niehonorowanych
DAWID KWIECIŃSKI
Chambellan, Don Suave / Szambelan Rozkoszny
ALEKSANDER ZUCHOWICZ
Premier Ministre, Prudent Courtecervelle / Premier Ostrożny Małymózg
DAWID KWIECIŃSKI
Ministre de l’Ordre, Barbare Matraque / Minister Publicznego Porządku, Barbarzyńska Pałka
ALEKSANDER KUNACH
Ministre de Distraction Publique, Analphabète de la Bourrique / Minister Publicznej Rozrywki, Analfabeta Osioł
ALEKSANDER ZUCHOWICZ
Ministre du Trésor, Vincent Longuemain / Minister Skarbu, Wincenty Długarączka
ROBERT ULATOWSKI
Ministre de la Justice, Tortueux Renard / Minister Sprawiedliwości, Pokrętny Lis
PATRYK RYMANOWSKI
Général Crénom / Generał Bluźnierczy
STANISŁAW KIERNER
Chef de l’Eglise cocagnarde, Le Père Tragaldabale / Szef Kościoła kraju Szczęśliwości, Ojciec Rubaszny
PATRYK RYMANOWSKI
Huissier / Odźwierny
STANISŁAW KIERNER
L’Agitateur / Agitator
ŁUKASZ MOTKOWICZ
Roi des Glaives / Król Mieczy
ROBERT ULATOWSKI
Roi des Massues / Król Pałek
ALEKSANDER KUNACH
Roi des Ors / Król Złota
ŁUKASZ MOTKOWICZ
Roi des Coupes / Król Pucharów
PATRYK RYMANOWSKI

CHÓR, BALET I ORKIESTRA TEATRU WIELKIEGO W ŁODZI
dyrygent
Łukasz Borowicz

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
klimakteroium
Klimakterium dwukrotnie w Teatr Muzyczny
Zapisy do udziału w „Operowym Karaoke” rozpoczęte
ksm
Kabaret Skeczów Męczących w Teatrze Rozrywki Lutnia

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*