Teatr Wielki w Łodzi przygotowuje premierę – pierwszą w tym sezonie z udziałem publiczności. Będzie to wieczór dwóch jednoaktowych oper: TROUBLE IN TAHITI Leonarda Bernsteina – polska prapremiera – oraz GŁOS LUDZKI Francisa Poulenca. Reżyseria została powierzona znakomitemu reżyserowi Michałowi Znanieckiemu, a kierownictwo muzyczne uznanemu dyrygentowi młodego pokolenia Adamowi Banaszakowi. Spektakle odbędą się na scenie obrotowej wokół której – w kieszeniach scenicznych – zasiądzie publiczność. Premiera już 5 i 6 marca 2021.

Pierwsza część wieczoru to opera Leonarda Bernsteina TROUBLE IN TAHITI. Dzieło to zaskakuje niebanalnymi rozwiązaniami dramaturgicznymi, a w muzyce – nowatorstwem i inwencją, nie brakuje w nim także charakterystycznych „amerykanizmów” i soulowych nastrojów.

Bohaterami opery są Dinah i Sam (Bernadetta Grabias i Łukasz Motkowicz / Agnieszka Makówka i Andrzej Kostrzewski), którzy w swoim związku z upływem czasu i pojawiających się okoliczności zaczynają dostrzegać jego ułomności – często wyimaginowane i pozorne, ale też te realne – wynikające z nieporozumień, niedomówień i sprzecznych interpretacji. Słowem – jak w starym dobrym małżeństwie. Jaki jest finał „związkowej” opery Bernsteina? Co z niej wynika i jakie wnioski można wysnuć?

Druga część wieczoru: GŁOS LUDZKI Francisa Poulenca na podstawie monodramatu Jeana Cocteau z udziałem primadonny Joanny Woś. Dzieło całkowicie odmienne, będące wstrząsającym monologiem – niezwykle osobistym wyznaniem nieprzytomnie zakochanej Kobiety. Bohaterka odmienia przez wszystkie przypadki swoje uczucia: kłamstwo, groźbę, pozorna beztroska, wymuszony śmiech. Fakt, że rozmówca nie jest słyszalny, uwydatnia tylko ogromną samotność bohaterki. Jednak to orkiestra bierze na siebie rolę kochanka, z niezwykłą wyobraźnią i wyrazistością odwzorowując treść i ton jego słów.

Propozycja Francisa Poulenca w swej treści i formie jest zaskakująca, ale i niezwykła. Jest wypełniona wielkim lądunkiem emocji, zmiennością nastrojów i klimatów, a przez to wysoko zawieszająca poprzeczkę wykonawczyni.

Powstały zatem dwa odmienne, a jednocześnie mające części wspólne spektakle, które poruszają tematy nurtujące całe społeczeństwa, ale także problemy każdego z nas.  Na wskroś amerykańska, tętniąca energią muzyka Leonarda Bernsteina oraz francuskie, przepełnione ładunkiem emocjonalnym dzieło Francusa Poulenca.

Zapowiada się wyjątkowy, pełen emocji wieczór. Operowy dyptyk zobaczą Państwo ze sceny, a to za sprawą zaaranżowania widowni w kieszeniach scenicznych, wokół obrotowej sceny, odbiór dzieła będzie wzmocniony poprzez intymną, kameralną atmosferę.

Miejsca zostaną przygotowane z zachowaniem bezpiecznych odległości.

REALIZATORZY:

Kierownictwo muzyczne: Adam Banaszak
Reżyseria, scenografia, światła, multimedia: Michał Znaniecki
Ruch sceniczny: Diana Theocharidis („Trouble in Tahiti”)
Współpraca scenograficzna: Katarzyna Zbłowska („Trouble in Tahiti”)

Wykonania „Trouble in Tahiti” odbywają się za zgodą Boosey & Hawkes Music Publishers Ltd.

 

OBSADA:

TROUBLE IN TAHITI

SAM – Łukasz Motkowicz (5.03), Andrzej Kostrzewski (6.03)
DINAH – Bernadetta Grabias, (5.03), Agnieszka Makówka (6.03)
TRIO – Aleksandra Borkiewicz, Dawid Kwieciński, Arkadiusz Anyszka (5.03) / Hanna Okońska, Artur Mleko, Krzysztof Pilch (6.03)
SEKRETARKA – Maria Gorlach
KELNER – Adam Grabarczyk
PSYCHOANALITYK – Marcin Ciechowicz

GŁOS LUDZKI; La Voix humaine

ONA – Joanna Woś

PIELĘGNIARKA – Maria Gorlach
MĄŻ – Marcin Ciechowicz
SŁUŻĄCY – Adam Grabarczyk

Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi 
pod kierownictwem Adama Banaszaka

Więcej informacji: http://www.operalodz.com/GLOS_LUDZKI__TROUBLE_IN_TAHITI,29,382
Bilety: https://www.bilety24.pl/opera/glos-ludzki-trouble-in-tahiti-63618
Wydarzenie na FB: https://fb.me/e/IGdabNCo

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
teatralnakaruzela
Teatralna Karuzela 2013 – informacje
pinokio
Lato z Pinokiem
lekcjemilosci
Lekcje miłości w Teatrze Jaracza

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*