W Łodzi działa kilkanaście teatrów instytucjonalnych i prywatnych, a także kilka grup offowych. Co planują na pierwszy kwartał 2019 roku?

2 marca Teatr Arlekin zaprasza na premierę O dwóch takich, co ukradli księżyc. Będzie to współczesna adaptacja znanej powieści Kornela Makuszyńskiego o dwóch okrutnych, niegrzecznych i leniwych braciach, którzy swoim zachowaniem zatruwają życie rodziny i rodzinnej wsi. Jacek i Placek, bo tak nazywają się bliźniacy, spędzają całe dnie na wygłupach, leniuchowaniu, dokuczaniu innym a nawet na kradzieżach… Ponieważ nie zamierzają się uczyć ani pracować w przyszłości, pewnego dnia postanawiają ukraść złoty księżyc i sprzedać go, aby mieć pieniądze na swoje próżniacze życie. Ruszają więc w długą i pełną przygód podróż, która całkowicie ich odmieni…

Natomiast Teatr Jaracza zaprasza 24 i 25 stycznia na sztukę Noc Helvera. Jej autorem jest Ingmar Villqist (Jarosław Świerszcz), dramaturg, historyk sztuki, reżyser teatralny, publicysta. Skandynawski pseudonim artysty nie jest przypadkowy. Jego twórczość nawiązuje do psychologicznego realizmu rodem z Ibsena czy Bergmana, choć odnaleźć w niej można także wpływy niemieckiej literatury dwudziestego wieku i współczesnego dramatu amerykańskiego. Villqist poszukuje istoty człowieczeństwa, przede wszystkim poprzez ukazanie inności swoich bohaterów. Pisze także o lękach, nienawiści, miłości, samotności i cierpieniu.

23 i 24 lutego w Jaraczu zobaczymy premierowe pokazy Idiotów w reżyserii Marcina Wierzchowskiego.

8 czerwca w Teatrze Muzycznym czeka nas premiera Miss Saigon. Akcja sztuki rozpoczyna się w 1975 roku, w czasie wojny w Wietnamie, kiedy konflikty kulturowe i ideologiczne świata wydawały się w gwałtowny sposób koncentrować w jednym mieście – Sajgonie. Chris, amerykański żołnierz, zakochuje się z wzajemnością w Kim, wietnamskiej sierocie, kelnerce w barze i prostytutce. Upadek Sajgonu ich rozdziela – Chris w Stanach Zjednoczonych rozpoczyna nowe życie, Kim rodzi chłopca i czeka na powrót ukochanego, żyjąc w nędzy, poniżeniu i strachu. Gdy Chris dowiaduje się, że jest ojcem dziecka Kim, postanawia wrócić na Wschód i zmierzyć się z przeszłością.

Dodatkowo Teatr Muzyczny zaprasza od 23 do 28 kwietnia na trzecią edycję Festiwalu OFF-Północna.

11 stycznia w Nowym premiera Testamentu Szekspira. Sztuka rozpoczyna się tuż po pogrzebie Szekspira. Anna dostaje testament męża od znienawidzonej siostry dramatopisarza. Długo odwleka jego przeczytanie, bowiem ufa, że nic nie powinno jej tam zaskoczyć. Zaczyna wspominać wspólne chwile spędzone z mężem i dziećmi. Czy ostatnia wola Williama będzie w stanie wynagrodzić jej samotne i pełne poświęcenia życie?

1 lutego kolejna premiera w Nowym – sztuki My, psy. Na nieczynnym wysypisku śmieci na skraju miasta mieszka sfora bezdomnych psów. Dowodzi nią Czarny – młody, agresywny, niechętny ludziom. Każdy z psów ma własną historię, smutną i gorzką. Mała naiwna Kropka została przez człowieka porzucona, jamniczka Rasowa, po śmierci swojego pana, zapomniana w pustym mieszkaniu przez jego rodzinę, stary cyrkowy pies Cichy nie ma już więcej sił bawić publiczność, a trzymający fason pies-inteligent Mądrala udaje, że wszystko jest ok. Dawno pogodził się ze swoim losem stary pies Kulawy, nikomu nie ufa Ładna, a duży i łagodny Wierny wciąż czeka na „swojego Człowieka”. Lecz zamiast się smucić i zamartwiać, psy próbują nadal żyć i z życia się cieszyć. Bo taka już jest psia natura: radosna i optymistyczna! Wkrótce do sfory dołącza Kot, uroczy kłamca i sybaryta, przyzwyczajony do życia „na poziomie”.

W Teatrze Powszechnym 12 stycznia prapremiera Manewrów miłosnych. Spektakl jest zabawną opowieścią o tym, jak mają się wyobrażenia na temat zaślubin i rodzinnego wesela do ich praktycznej realizacji w pędzie i zawiłościach życia. Dzień ślubu to najważniejszy moment w naszym życiu, a wielość spraw i lawina emocji nie dają spokojnie wszystkiego pozałatwiać. Dlaczego młoda para po ślubnej uroczystości i weselnym przyjęciu jest zawsze najbardziej zmęczonym duetem spośród wszystkich uczestników imprezy?

Na początku marca zapewne Powszechny zorganizuje kolejną odsłonę Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.

W Teatrze Wielkim 2 lutego długo oczekiwana premiera Człowieka z Manufaktury. Pierwszy akt przedstawia epizody z życia XIX-wiecznego fabrykanta Izraela Poznańskiego nazywanego królem bawełny oraz sięga do ważnego wydarzenia, jakim był strajk powszechny robotników przeciwko fabrykantom w 1892 roku (tzw. bunt łódzki). Akcja II aktu toczy się około 100 lat później, na przełomie XX i XXI wieku. Przedstawia działania powojennego dyrektora Zakładów Przemysłu Bawełnianego „Poltex” po upadku PRL-u,  proces związany z likwidacją fabryki i wizję przyszłości tego miejsca, znanego obecnie w Europie jako łódzka Manufaktura. Tło historyczno-polityczno-ekonomiczne jest jednak pretekstem do opowieści o: losach mieszkańców Łodzi i metafizycznych doznaniach człowieka w obliczu śmierci, ponadczasowej walce dobra ze złem.

30 marca natomiast czeka nas tam premiera sztuki Samson i Dalila. To typ wielkiej opery historycznej, choć jak przystało na dzieła tego okresu, zawiera sporą porcję operowej liryki. Polska poznała operę po włosku – w Warszawie w 1903 roku, a po polsku – we Lwowie w 1906. Po wojnie operę Saint-Saënsa wystawiła w 1985 Opera Bałtycka – ze Stefanią Toczyską oraz Opera Wrocławska w 1994 – z Ewą Podleś w partii Dalili.

Jeszcze 31 grudnia br. Fundacja Kamila Maćkowiaka zaprasza do AOIA na repremierę sztuki Totalnie szczęśliwi  z Ewą Audykowską-Wiśniewską i Kamilem Maćkowiakiem w rolach głównych, którego re-premierę przygotowujemy. To duet bardzo zgrany, sprawdzony, który już w Sylwestrową noc, po pięciu latach przerwy, przypomni się widzom w rolach zbliżających się do czterdziestki przedstawicieli pokolenia pełnego kompleksów, nie radzącego sobie ani z samotnością, ani z upływem czasu, ani też z lękiem przed dorosłością. Życiem obojga steruje poczucie niespełnienia i nieustanna gonitwa za przemijającą nieuchronnie młodością. Kolejne pokazy 22 i 23 stycznia.

W kolejnych miesiącach nie zabraknie spektakli przyjezdnych.

Teatr DOM zaprasza na sztuki m.in. Wyklęci 20 stycznia, Przesilenie 2 lutego i Jak nie oszaleć z facetami 23 lutego.

Spektakle przyjezdne w  Teatrze Muzycznym – 21 stycznia Dziwna Para, 27 stycznia Cud, 4 lutego i 1 kwietnia Klimakterium… i już, 11 lutego Pikantni, 25 lutego Nasze żony, 11 marca Berek 2, 12 marca Fredro dla dorosłych – Mężów i żon, 19 marca Klimakterium 2, czyli menopauzy szał, 25 marca Serca na odwyku, 8 kwietnia Chcesz się bawić? Zadzwoń!, 13 kwietnia Narodowy Balet Kijowski – Jezioro łabędzie.

W Teatrze Wielkim pojawią się spektakle przyjezdne – 6 stycznia Nerwica natręctw, 20 lutego Miłość w Saybrook, 18 lutego wystąpi tam Nagrodowy Balet Gruzji Sukhishvili, 11 marca Alicja w krainie muzycznej magii, 2 kwietnia Moscow City Ballet z Giselle.

W Teatrze Jaracza 2 marca – Nikt nie jest doskonały, Łódzki Dom Kultury zaprasza 9 lutego na Jaskiniowców, a Filharmonia Łódzka 9 marca na Teatr Piasku – Piaskowy Koncert Muzyki Filmowej.

27 marca czeka nas Międzynarodowy Dzień Teatru, a wokół niego kolejna edycja Dotknij Teatru – wielkiej imprezy teatralnej współorganizowanej przez szereg łódzkich instytucji.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
zemsta-fotosy-69-800x533
Zemsta w Teatrze Muzycznym
Vladimir_-_plakat_
Vladimir w Teatrze Powszechnym
drogadojerozolimy
Droga do Jerozolimy w Teatrze Małym

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*