Teatr Muzyczny w Łodzi po wakacjach to przede wszystkim znakomicie przyjęta przez publiczność „Miss Saigon” i rodzinny powrót na „Madagaskar”. W repertuarze również wiele pozycji gościnnych, wśród nich już we wrześniu projekt Festiwalu Łódź Czterech Kultur – premierowy koncert „Znikające Miasto”.

MIŁOŚĆ W CIENIU WOJNY – „MISS SAIGON” WRACA W PAŹDZIERNIKU

„Miss Saigon” – uważana za jeden z najbardziej poruszających musicali wszech czasów – w czerwcu z sukcesem zagościła na deskach Teatru Muzycznego w Łodzi. Widowiskowa opowieść o wielkiej miłości powraca do repertuaru teatru w październiku. Są jeszcze bilety.

Już po ogłoszeniu wyników castingu spodziewać się można było wiele: Robert Rozmus, Tomasz Steciuk, Katarzyna Łaska, Sylwia Banasik, Marcin Franc… Te nazwiska gwarantowały najwyższy poziom wokalny spektaklu. Pewną niewiadomą była debiutująca na profesjonalnej scenie rolą Kim Joanna Gorzała. Teraz wiadomo już, że osiemnastolatka znakomicie uniosła rolę i zaczarowała publiczność talentem oraz sceniczną dojrzałością.

Spektakl w reżyserii Zbigniewa Maciasa i pod kierownictwem muzycznym Macieja Pawłowskiego oprócz wybranych w drodze castingu solistów tworzą też: zespół wokalny, kilkunastoosobowy chór, tancerze i kaskaderzy. Razem z orkiestrą to ponad 100 osób. Zderzenie świata Wschodu i Zachodu, atmosfera wojny i klimat sajgońskiego klubu nocnego wymagają też rozmachu realizacyjnego w warstwie wizualnej. W łódzkiej inscenizacji słynny helikopter ląduje i odlatuje, o co zadbał odpowiedzialny za oprawę spektaklu Grzegorz Policiński. Nie brakuje też wietnamskich domków, symbolicznych pomników i Statui Wolności w bikini rodem z amerykańskiego snu Szefa. Plastyczna scenografia i znakomicie poprowdzone światła tworzą pełen wyrazu świat.

Kostiumy do spektaklu opracowała Zuzanna Markiewicz. Pod jej okiem pracownia krawiecka teatru uszyła wietnamskie kimona, gorsety, klubowe marynarki i mundury.

Akcja „Miss Saigon” rozpoczyna się w 1975 roku, kiedy konflikty kulturowe i ideologiczne świata wydawały się w gwałtowny sposób koncentrować w jednym mieście – Sajgonie. Chris, amerykański żołnierz, zakochuje się z wzajemnością w Kim, wietnamskiej prostytutce. Upadek Sajgonu ich rozdziela – Chris w Stanach Zjednoczonych rozpoczyna nowe życie, a Kim rodzi chłopca i czeka na powrót ukochanego, żyjąc w nędzy, poniżeniu i strachu. Gdy Chris dowiaduje się, że jest ojcem, postanawia wrócić na Wschód i zmierzyć się z przeszłością.

W postać Chrisa w łódzkiej inscenizacji wcielają się Marcin Franc, Marcin Januszkiewicz, Maciej Pawlak i Jan Traczyk, w rolę Kim natomiast – Sylwia Banasik i wspomniana już Joanna Gorzała. Z kolei Edyta Krzemień i Agnieszka Przekupień kreują postać Ellen – obie te kreacje zostały zauważone przez publiczność i krytyków. Podobnie jak Marcin Jajkiewicz, występujący w roli Johna, przyjaciela Chrisa. Postać Gigi tworzą Ewa Spanowska i pierwsza polska Kim – Katarzyna Łaska. Uwagę publiczności zwróciła też postać Thuy’a – kuzyna Kim, kreowana przez Marcina Sosińskiego. Jego zmiennikiem w tej roli jest Michał Piprowski.

Prapremiera „Miss Saigon” odbyła się na West Endzie w Londynie w 1989 roku. Musical grany był tam przez dziesięć lat, kolejne dziesięć grany był na Broadwayu – w sumie dano ponad osiem tysięcy trzysta przedstawień. Dwadzieścia pięć lat po premierze, w maju 2014 roku, na West Endzie odbyła się premiera nowej wersji i tę pokazuje Teatr Muzyczny w Łodzi. Najbliższy spektakl już 2 października.

PACZKA Z NOWOJORSKIEGO ZOO ZNÓW NA GIGANCIE

„Madagaskar – musicalowa przygoda”, czyli teatralna wersja popularnego animowanego filmu, to gwarancja udanej zabawy dla całej rodziny. Nowoczesna, interaktywna formuła, piękne melodie, świetne kostiumy i znakomici wykonawcy to wszystko sprawia, że dynamiczne multimedialne widowisko nie pozostawia publiczności obojętną. Spektakl wraca na afisz jesienią. Po raz pierwszy zobaczymy go 23 października.

„Madagaskar – musicalowa przygoda” w reżyserii Jakuba Szydłowskiego to roztańczony musical dla dzieci i nie tylko, opowiadający o przygodach niezwykłej paczki przyjaciół. Lew Alex, zebra Marty, hipopotamica Gloria i żyrafa Melman żyją spokojnie w nowojorskim ZOO. Samowolna ucieczka jednego z nich kończy się dla całej czwórki przymusowym zesłaniem do Afryki. Jednak los ma na skazańców inny pomysł – nieprzewidzianą wizytę na Madagaskarze, wyspie, niepodzielnie rządzonej przez wyginającego śmiało ciało Króla Juliana.

Widowisko zrealizowane zostało z rozmachem. Za efektowaną i niezwykle zróżnicowaną choreografię, inspirowaną ruchem zwierząt odpowiada Jarosław Staniak. Zwraca uwagę również barwny świat tropikalnej wyspy, wykreowany przez scenografa – Grzegorza Policińskiego i bogactwo kostiumów opracowanych przez Dorotę Sabak.

Światowa premiera „Madagaskaru – musicalowa przygoda” odbyła się w Stanach Zjednoczonych w 2016 roku. Autorami muzyki i tekstów piosenek są George Noriega i Joel Someillan (autorzy m.in. przebojów Shakiry i Rickiego Martina), a libretta Kevin Del Aguila. Za polski tekst odpowiada Bartosz Wierzbięta. Łódzka premiera pod muzycznym kierownictwem Michała Kocimskiego odbyła się 8 października 2018 roku. Spektakl zagości ponownie na deskach Teatru Muzycznego w Łodzi 23 października.

ZNIKAJĄCE MIASTO. KONCERT FINAŁOWY FESTIWALU ŁÓDŹ CZTERECH KULTUR

Gwiazdorska obsada, efektowna warstwa wizualna. Festiwal Łódź Czterech Kultur zabierze publiczność w muzyczną podróż do Znikającego miasta. Finałowy koncert festiwalu odbędzie się w Teatrze Muzycznym w Łodzi, 14 września. Przewodnikami w tej podróżybędą Krzysztof Zalewski, Mela Koteluk, Mona Mur, Ralph Kamiński, wirtualny Arek Jakubik oraz Leszek Biolik – szef muzyczny przedsięwzięcia i Matylda Damięcka, odpowiedzialna za oprawę wizualną.

Pomysł na koncert pojawił się w chwili, gdy uświadomiliśmy sobie, jak ważnym tematem dla łódzkich muzyków jest ich miasto. CKOD, L.Stadt, 19 Wiosen, NOT, Psychocukier, Bieleński i wielu innych nagrywali w ostatnich latach dziesiątki utworów, wręcz całe płyty, traktujące na różne sposoby o mieście, w którym żyją. Ta „obsesja” łódzkości jest czymś zupełnie wyjątkowym i uznaliśmy, że warto ruszyć tym tropem – wyjaśnia Marcin Tercjak, kurator muzyczny Festiwalu Łódź Czterech Kultur.

Twórcy koncertu poszukają odpowiedzi na pytanie, czym był i jest wyjątkowy, nieulegający zatraceniu pierwiastek, stanowiący o charakterze Łodzi. Z drugiej strony chcą ukazać uniwersalność „miejskich” doświadczeń, dlatego w programie obok utworów 19 Wiosen, L.Stadt, czy Henryka Debicha znajdą się też utwory, które nie powstały w Łodzi.

Dla mnie ten koncert to również bardzo osobista wypowiedź. Pochodzę ze Śląska i wychowałem się w wielkiej aglomeracji, gdzie zderzają się energie przemysłu i sztuki – dodaje Leszek Biolik, szef muzyczny koncertu. – Sięgamy po utwory powstałe w sercach takich miast. Utwory, które opisują miejską rzeczywistość, definiują wielkomiejskie współistnienie – podkreśla i dodaje, że w czasie koncertu usłyszymy między innymi Most zespołu L.Stadt i Miasto NOTu w wykonaniu Meli Koteluk, czy Ulicę Aya RL i Kombinat Republiki w interpretacji Ralpha Kaminskiego.

Festiwalowa muzyczna podróż będzie nas przenosić w czasie ku współczesności, a nawet dalej. – Żyjemy w nieustannej konsekwencji naszych wyborów. Naszą przyszłość tworzymy codziennie, dokonując następnych. Odlatujemy w wirtualną rzeczywistość, a algorytmy, tworzą nowe pragnienia i zarządzają naszym światem…

Temu aspektowi poświęcona będzie też warstwa wizualna koncertu, za którą odpowiada Matylda Damięcka, reżyserująca wydarzenie.Ten koncert będzie dla mnie pretekstem, aby opowiedzieć krótką, kolażową historię naszej najbliższej przyszłości. Historię o trudnej relacji Człowieka z Ziemią, którą sobie zawłaszczył – zapowiada.

Na scenie oprócz niej i wspomnianych już Meli Koteluk i Ralpha Kaminskiego, zobaczymy również Krzysztofa Zalewskiego, Monę Mur oraz Arka Jakubika… wirtualnie, a także samego Leszka Biolika z zespołem.

Bilety na wrześniowe wydarzenie w cenie 60-80 zł w zależności od strefy można kupować w kasie Teatru Muzycznego oraz online.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
showbizz
Showbizz w Teatrze Lutnia
milosz
Miłosz w żywych obrazach w Fabryce Sztuki
Impro Atak! Tarantino – krwawa pulpa w Teatrze Nowym

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*