Kropla deszczu? A może mikrofon? Kształt przestrzennej formy z żywicy z zatopionym w niej pęczkiem mchu pozostawia widzowi swobodną interpretację. Projekt autorstwa Michała Popka, studenta II roku rzeźby łódzkiej ASP wygrał w konkursie na statuetkę Jonaszka. Nagrodzona praca sama stanie się teraz nagrodą w ogólnopolskim Konkursie Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty w ramach festiwalu OFF-Północna.

W tym roku Jonaszki zostaną przyznane po raz pierwszy, chociaż sam konkurs organizowany jest po raz drugi. Swoją nazwę zawdzięczają artyście, którego postać stała się dla wielu pokoleń synonimem poezji śpiewanej. – Chcemy, żeby ta nagroda stała się w krótkim czasie przedmiotem pożądania najzdolniejszych młodych śpiewających aktorów w Polsce – wyjaśnia Grażyna Posmykiewicz, dyrektor Teatru Muzycznego w Łodzi, organizatora festiwalu.

O kształcie statuetki również zdecydował konkurs, do którego zaproszeni zostali młodzi twórcy, związani z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi. Mieli oni sporą dowolność, ponieważ organizatorzy nie narzucili żadnych ograniczeń związanych z techniką wykonania projektu. Napłynęło dwanaście prac, do ścisłego finału zakwalifikowano cztery. Ostatecznie zdecydowano o przyznaniu dwóch wyróżnień: dla Marty Szawel (prowadzenie dr Marcin Mielczarek) i Moniki Giemuli (prowadzenie dr Magdalena Walczak). Swoje wyróżnienie przyznali również Jaga i Piotr Koftowie, którzy docenili pracę Michała Bernasiaka (prowadzenie mgr Maria Krasnodębska).

Nagrodę główną w wysokości 3000 złotych przyznano Michałowi Popkowi (prowadzenie dr Marcin Mielczarek) i to jego wizja Jonaszka zostanie zrealizowana. Będzie to odlana z przezroczystej żywicy forma przestrzenna, w której zatopiony został pęczek mchu.

– Luźna forma statuetki pozostawia widzowi swobodną interpretację kształtu od skojarzenia mikrofonu do kropli deszczu. Zatopiony we wnętrzu kawałek mchu to moja interpretacja twórczości Jonasza Kofty i jego „Pamiętajcie o ogrodach” – wyjaśnia Michał Popek.

Zatopiony mech ma również spowodować że każda statuetka zawsze będzie unikatem, co nada wyjątkowej wartości każdej z nich, jako nagrody dla kolejnych, artystycznych osobowości.

– Bardzo cieszymy się, że nasi studenci stanęli na wysokości zadania. Mam nadzieję, że statuetka wpisze się w tradycję festiwalu organizowanego przez Teatr Muzyczny w Łodzi, a tym samym w historię naszego miasta – podkreśla Jolanta Rudzka Habisiak, rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.

Tymczasem, nabór do II Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty trwa. Jest to propozycja dla młodych aktorów i wokalistów, którzy wiążą swoją przyszłość ze śpiewem. Organizatorzy zapraszają do udziału wyszkolonych aktorów i wokalistów w wieku od 19 do 30 lat. Na mailowe zgłoszenia jest czas do 31 marca 2019 r. Na adres jchs@teatr-muzyczny.lodz.pl oprócz formularzy pobranych ze strony www.offpolnocna.com, przesłać należy linki do wideo z nagraniem wykonania dwóch piosenek: dowolnie wybranej oraz utworu autorstwa patrona konkursu – Jonasza Kofty.

Zgłoszenia poddane zostaną wstępnej selekcji. Wybrana grupa uczestników przyjedzie do Łodzi, żeby zmierzyć się w drugim etapie, czyli wystąpić przed jurorami na scenie Teatru Muzycznego. Przewodzić będzie im Wojciech Kościelniak – reżyser spektakli muzycznych i wybitny śpiewający aktor. W gronie oceniających znajdą się też: Konrad Imiela – aktor i reżyser, kompozytor oraz autor tekstów, dyrektor wrocławskiego Capitolu; Zbigniew Macias – solista operowy, reżyser, dyrektor artystyczny Teatru Muzycznego w Łodzi; Beata Olga Kowalska – uznana aktorka i wokalistka oraz Krzysztof Wawrzyniak – kierownik artystyczny Festiwalu OFF-Północna.

Jury zdecyduje czyje umiejętności wokalne i interpretacyjne są największe, a trzech laureatów, którzy zdobędą ich uznanie wystąpi 28 kwietnia przed finałowym spektaklem festiwalu OFF-Północna. Przewidziane są też nagrody pieniężne: zwycięzca otrzyma 3 000 złotych, zdobywcy drugiego i trzeciego miejsca odpowiednio 2 000 i 1 000 złotych.

Sam festiwal, którego trzecia edycja odbędzie się w dniach 23-28 kwietnia 2019 roku to pierwszy w Łodzi przegląd małych form dramatyczno-muzycznych. Wydarzeniem tym Teatr Muzyczny rozbudowuje swój repertuar o niezależne i niezwykle różnorodne produkcje w wykonaniu grup z całej Polski. W programie przyszłorocznej edycji znajdą się między innymi: „Kochanie, zabiłam nasze koty” według powieści Doroty Masłowskiej w reżyserii Rafała Dziwisza czy „Tam, gdzie wzrok nie sięga”, ukraińskiego teatru NAVPAKY z Gdańska.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Seksualne Neurozy Naszych Rodziców w Teatrze Jaracza
sukhishvili
Narodowy Balet Gruzji Sukhishvili w Teatrze Wielkim
teatrpiasku
Teatr Piasku w Filharmonii Łódzkiej

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*