Artyści i grupy teatralne z USA, Rosji, Wielkiej Brytanii, Ukrainy czy Szwecji, ale też polskie uznane zespoły – w sumie 30 wydarzeń, w tym prapremiery i premiery ogólnopolskie, wystawy, master class z Rosanną Gamson, koncerty i po raz pierwszy Małe RPS dla najmłodszych. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy ogłosił program tegorocznej edycji – wyjątkowej z dwóch powodów: od teraz wydarzenie odbywać będzie się co roku, a nie raz na dwa lata, co więcej – przypada w piętnastolecie Teatru CHOREA, organizatora festiwalu. Dziesięciodniowe spotkanie z teatrem rozpocznie się 23 sierpnia premierą „ja, bóg”.

Od dziewięciu lat Międzynarodowy Festiwal Teatralny RETROPERSPEKTYWY tworzy pomost pomiędzy poszukującymi debiutantami, a mistrzami sceny, pomiędzy tradycją, a awangardą. Jest miejscem konfrontacji artystycznych teatru niezależnego oraz mainstreamowego, odrzucającą podziały na gatunki czy nurty platformą spotkań, warsztatów i dyskusji. Na fali sukcesu zeszłorocznej edycji i w odpowiedzi na wielości zjawisk we współczesnym teatrze na świecie, organizatorzy zdecydowali, że festiwal będzie odbywać się co roku i rozszerzy swoją formułę.

– Wobec rozwijających się w ogromnym tempie nowych technologii, technik komunikacji i idących za tym zmian percepcji w sztuce, kolejną edycję poświęcamy zmianom i napięciom tworzącym się coraz wyraźniej pomiędzy nowym, a tradycyjnym uczestniczeniem w odbiorze sztuk performatywnych. Zakładamy, że w burzliwych czasach XXI wieku widz i odbiorca sztuki musi stanowić najważniejszy punkt odniesienia dla artysty – podkreśla Tomasz Rodowicz, dyrektor artystyczny festiwalu. – Wybraliśmy takie propozycje, które w tworzeniu i prezentacji spektaklu zmieniają pozycję widza z biernego obserwatora na aktywnego odbiorcę, współuczestnika, a nawet współtwórcę wydarzenia artystycznego. Nawiązujemy do idei Jerzego Grotowskiego, który w swojej drugiej fazie poszukiwań postulował zniesienie podziału na widza i aktora czyniąc wszystkich uczestników równoprawnymi współtwórcami wydarzenia – wyjaśnia hasło edycji: „widz/uczestnik/współtwórca”.

Tegoroczne RETROPERSPEKTYWY zbiegają się z jubileuszem 15-lecia istnienia Teatru CHOREA, stąd pierwsze wydarzenia w programie związane będą właśnie z teatrem-gospodarzem: jubileuszowa wystawa, koncert czy premiera katalogu i premiera spektaklu „ja, bóg” w wykonaniu Tomasza Rodowicza i Joanny Chmieleckiej. Na festiwalowej scenie natomiast pojawią się artyści i zespoły, z którymi Teatr CHOREA współpracował przez te lata, ale też zupełne nowości.

Wśród międzynarodowych gości rosyjski Teatr AKHE, jeden z najważniejszych i najoryginalniejszych teatrów eksperymentalnych Rosji – prawdziwa mieszanka wybuchowa, połączenie happeningu, sztuk plastycznych, wideoartu i fotografii. Spektakl „Democracy” AKHE to portret naszej epoki malowany ropą naftową, nierozerwalnie związaną ze zwycięską maksymą XX wieku − demokracją.

Z kolei ukraiński Akademicki Teatr „Złote Wrota” z Kijowa przedstawieniem „Otello/ Ukraina / Facebook” w reżyserii Stasa Żyrkowa zmierzy się z internetową „fake-rzeczywistością”. Siedmiu aktorów własnymi rękami, ciałami, głosami tworzy fresk współczesności, który najpierw śmieszy, a później zaskakująco zasmuca.

Na festiwalu wystąpi też Teatr Sláva ze Szwecji – teatr fizyczny, którego praca opiera się na zespołowym treningu ciała i głosu. W „Twine.Measure.Cut” sięga po wierzenia mitologii nordyckiej, w której głęboko zakorzenione drzemią trzy kobiece siły. Spektakl wypełniony jest energetycznymi pieśniami, przejmującą symboliką oraz medytacyjnym ruchem.

Mocne punkty składają się też na polską część programu. Na festiwal powraca Aurora Lubos, tym razem z performancem „Akty” zrealizowanym na podstawie prawdziwych historii osób dotkniętych przemocą w rodzinie.

Projekt „13. KLATKA”, według koncepcji Weroniki Fibich i Patrycji Terciak to z kolei performatywna wystawa będąca próbą rozliczenia się z posiadania cudzej historii – wielogłosowa opowieść o pamiętaniu i zapominaniu, o wyrzucaniu i przechwycaniu, o ponownym odkrywaniu i szukaniu śladów obecności w materii, niewidocznej gołym okiem.

Arti Grabowski, artysta performance, wideo art, instalacji i frozen image oraz zaproszeni przez niego uczestnicy stworzą spektakl „Fluxus na 10 rąk, 10 nóg i 10 głów”. Podstawą dla wydarzenia będą scenariusze legendarnej grupy Fluxus, międzynarodowego ruchu, rozwijającego się w latach 60. i 70. XX wieku, głównie w Stanach Zjednoczonych, Zachodniej Europie oraz Japonii.

Z koncertem „Jeden – Wiele”, zbudowanym na pieśniach sakralnych związanych z religiami regionu podlaskiego wystąpią Karolina Cicha i Elżbieta Rojek. Pierwsza z nich jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką. Natomiast Elżbieta Rojek to aktorka, wokalistka i choreografka, przez wiele lat czołowa aktorka „Gardzienic” i współzałożycielka Stowarzyszenia Teatralnego „Chorea”.

Muzycznym wydarzeniem będzie też „matematyczny” „Pythagoras meets Euclid” Magosa Makriyannisa, podobnie jak interdyscyplinarny koncert „Uwolnione Dźwięki” duetu Maciej&Mateusz Rychły.

Tegoroczny program to również „Lunatycy: sesja otwarta” według koncepcji Heleny Ros i Klaudiusza Ślusarczyka, „Pigmalion” w reżyserii Wojtka Ziemilskiego, będący próbą wciągnięcia widza w sytuację spotkania, podczas którego przekazujemy sobie nie tyle wiedzę, ile emocjonalne doświadczenie oraz „Koniec, początek – soma” w reżyserii i choreografii Marty Bury (Teatr Tańca O.de.la).

Ponadto widzowie festiwalu obejrzą projekt „Labstreet” Doroty Porowskiej, nawiązujący do antycznej idei placów tanecznych, a także performance „Właśnie tu. Właśnie teraz” Laboratorium Kreatywnego Działania.

W ramach jubileuszowych prezentacji spektakli Teatru CHOREA wystawione zostaną głośne: „Po ptakach” – reżyseria Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz, „Tragedia Jana” w reżyserii Waldemara Raźniaka oraz wspomniane już najnowsze, premierowe przedstawienie „ja, bóg”.

Retroperspektywy to tradycyjnie już warsztaty dla adeptów sztuki teatralnej. W tym roku mogą oni liczyć na spotkanie z Rosanną Gamson, wielokrotnie nagradzaną i docenianą przez krytyków choreografką z Los Angeles. Jej metoda pracy skupia się na rozwijaniu zakresu dynamiki ruchu tancerzy i aktorów, ich muzykalności, umiejętności interpretacyjnych i zdolności do głębokiego wnikania w pracę partnerów.

Warsztaty proponuje również Teatr Sláva – trzy godziny badań nad głosem, ruchem, uwagą, przestrzenią i zespołem. Z kolei master class z Jessicą Cohen i Jimem Ennisem to okazja do spotkania się z technikami tańca brytyjskiego zespołu Earthfall.

Zupełna festiwalowa nowość to MAŁE RPS, czyli scena dla dzieci, na której między innymi „PIG in a wig in space” – polsko-włosko-brytyjska opowieść, która przekonuje, że nawet całkiem małe stworzenia mogą mieć wielkie marzenia; „Smok/G” lubelskiej Pracownia Sztuczka w reżyserii Lizy Szczęśliwej czy „BB” i „Wonderland” – interaktywne taneczno-muzyczne przeżycia dla najmłodszych w wykonaniu holenderskiej grupy Wonderland.

Bilety na poszczególne wydarzenia można będzie kupić lub zarezerwować od 8 lipca. Wtedy też ruszą zapisy na warsztaty. Szczegółowe informacje dotyczące biletów i zapisów, a także programu na programu na www.retroperspektywy.com.

Wydarzenie współfinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Łodzi, Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, PZU Fundacja w partnerstwie z PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna SA.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
magiczny_hollywood_monolitpress5
Magiczny Hollywood oczaruje Łódź
39. Dziatwa – informacje
dziatwa17
38. Ogólnopolski Festiwal Teatru Młodych Dziatwa 2017

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*