Szambalia, O dwóch takich, co ukradli księżyc, Motel pod Mocnym Amorem, Ferragosto, Utracona cześć Barbary Radziwiłłówny, Wracaj, Samson i Dalida plus XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi oraz Dotknij Teatru. To nas czeka w marcu.

1 marca premiera w Teatrze V6. Szambalia jest opowieścią o podróży z Berlina lat trzydziestych w baśniowe Himalaje w poszukiwaniu zaginionej cywilizacji. To także niezwykła historia miłosna oraz głos w dyskusji o zanikaniu wartości starożytnych kultur. Shambhala (བདེ་འབྱུང་) według buddyjskiej tradycji jest ukrytym królestwem położonym w Azji środkowej. Przekazy na jej temat zostały udokumentowane w wielu antycznych tekstach, w sanskrycie Shambhala oznacza miejsce spokoju/szczęścia.

2 marca w Teatrze Arlekin premiera sztuki O dwóch takich, co ukradli księżyc na podstawie powieści Kornela Makuszyńskiego. Jacek i Placek, bo tak nazywają się bliźniacy, spędzają całe dnie na wygłupach, leniuchowaniu, dokuczaniu innym a nawet na kradzieżach… Ponieważ nie zamierzają się uczyć ani pracować w przyszłości, pewnego dnia postanawiają ukraść złoty księżyc i sprzedać go, aby mieć pieniądze na swoje próżniacze życie. Ruszają więc w długą i pełną przygód podróż, która całkowicie ich odmieni… Spotykają na swojej drodze całą galerię rozmaitych postaci jak matka z Bagien, pelikany, rój pszczół, zbójców czy nieborak. Czy odnajdą w niej siebie i trafią do mamy? Czy dotkną i poczują, co w ich życiu ważne? Czym będzie dla nich wspólna droga w nieznane, i wreszcie – czym jest dla nich, a także i ich rówieśników, dzisiejszych kilkulatków, poczucie straty…

9 marca w Teatrze Małym premiera Motelu pod Mocnym Amorem. Zresetuje je! Taki Plan przedsiębierzesz i tu zza chmury wychyla się Bóg i zaczyna się śmiać w Twoje żywe oczy.. „- Ha, ha, ha, ha, ha… Wybrałeś nie ten hotel.. – ha, ha, ha, ha… A właściwie nie hotel , tylko motel, przydrożny… na godziny! Oto współczesna komedia polska – stworzona z potrzeby serca i natchnienia przez Przemysława Tejkowskiego, który właśnie osiągnął pułap 50 lat życia wypełniając je jak dotąd zbiorem niebanalnych doświadczeń – aktor, reżyser, dyrektor, prezes…

17 marca, w ramach XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi, Teatr Powszechny zaprasza na premierę sztuki Ferragosto. 20 maja 2019 roku minie 100. rocznica urodzin Gustaw Herlinga-Grudzińskiego. W związku z tym wydarzeniem Sejm RP uchwalił 2019 rokiem tego wybitnego pisarza. Teatr Powszechny w Łodzi specjalnie z tej okazji przygotowuje prapremierową sztukę opowiadającą historię niezwykłego pisarza i publicysty emigracyjnego, jednego z najwybitniejszych autorów polskich XX wieku, więźnia sowieckich łagrów, uczestnika Bitwy pod Monte Cassino i współtwórcy „Kultury” paryskiej. Gustaw Herling-Grudziński był nie tylko świadkiem, ale także ofiarą jednej z największych totalitarnych zbrodni minionego stulecia. Pisarzem, dla którego sztuka musiała przede wszystkim posiadać istotny wymiar etyczny

27 marca w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka zobaczymy sztukę Utracona cześć Barbary Radziwiłłówny. Połowa XVI wieku. Rzeczpospolita Obojga Narodów, rządzona przez potężną dynastię Jagiellonów, jest u szczytu potęgi. Po śmierci Zygmunta Starego władzę przejmuje jego jedyny syn Zygmunt August. Młody król musi się zmierzyć z zagrożeniem tureckim i moskiewskim, ale największą bitwę, jaką stoczy, stoczy z własnym narodem i swoją matką, królową Boną – będzie to walka o uznanie skrycie zawartego małżeństwa z litewską szlachcianką Barbarą Radziwiłłówną.Romans Zygmunta Augusta z Barbarą Radziwiłłówną to być może najsłynniejsza i najtragiczniejsza historia miłosna w polskich dziejach. W głośnym politycznym starciu chwytano się brutalnych metod – przeciw Barbarze rozkręcono pierwszą w polskiej historii zmasowaną kampanię hejtu i oszczerstw. Młody król, szaleńczo zakochany w litewskiej wdówce, by wynieść ją na tron postawił na szali losy dynastii i całego kraju, doprowadzając do otwartego buntu szlachty. Ostatecznie wygrał, ale było to gorzkie zwycięstwo – Radziwiłłówna zmarła kilka miesięcy po koronacji, nie zostawiając upragnionego potomka i kończąc tym samym historię Jagiellonów.

29 marca kolejna premiera Teatru Powszechnego w ramach XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi. Wracaj to historia człowieka o pseudonimie Bobby Kleks, który powraca po latach do powojennego Radomia. Bohater próbuje odnaleźć się w swojej, nie-swojej przestrzeni, która jest już zasiedlona przez mieszkańców, którzy też są „nie u siebie”. Zanurzeni w przeszłości bohaterowie balansują między tym, co widzialne, a tym, co ukryte; między natręctwem zacierania pamięci, a obsesyjnym tropieniem jej śladów. To także historia o zagubieniu młodych ludzi w otaczającej rzeczywistości i o tym, jak bardzo na to, kim jesteśmy, składają się energie innych osób – tych, które spotykamy, ale także tych, po których zajmujemy pewne przestrzenie.

30 i 31 marca w Teatrze Wielkim premierowe pokazy opery Samson i Dalida. Pewien stary meloman zwrócił moją uwagę na temat Samsona, mówiąc mi o libretcie Woltera; naszkicował nawet wstępny scenariusz na mój użytek. Tak Saint-Saëns pisał w liście do Henri Colleta, zdradzając jednocześnie swoje pragnienie, by w Samsonie i Dalili nawiązać do tradycji oratorium. Stąd zapewne dzieło nie będąc „operą akcji” w swej konstrukcji zawiera więcej walorów czysto melodycznych niż dramatycznych, przewagę muzycznej nastrojowości niż żywej akcji scenicznej. Zresztą libretto opery zamówione u Ferdinanda Lemaire’a uwzględniało liczne sugestie kompozytora, a oparte jest na XVI rozdziale Księgi Sędziów, skąd czerpie tylko najistotniejsze epizody: zwycięstwo Samsona, zdradę Dalili, zemstę i śmierć Samsona.

8 marca rozpocznie się XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi (więcej informacji tutaj), a od 27 marca w Łodzi organizowane będzie kolejne Dotknij Teatru (więcej informacji tutaj).

Do tego dochodzi 13 marca XIV Koncert Galowy Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej i Baletu Teatru Wielkiego w Teatrze Wielkim, 22 marca Straty/Nadmiary i 31 marca Wyklęci w Teatrze DOM. Plus dwie premiery Teatru YETA – 27 marca Kolor chłodnego dnia w Domu Literatury i 28 marca Epidemia w Łódzkim Domu Kultury.

Nie zabraknie spektakli przyjezdnych – 2 marca Nikt nie jest doskonały, 16 i 17 marca Tydzień, nie dłużej, 18 marca Dwoje na huśtawce, 29 marca Selfie.com.pl w Teatrze Jaracza; 11 marca Berek 2, czyli upiór w moherze, 12 marca Fredro dla dorosłych – Mężów i żon, 19 marca Klimakterium 2, czyli menopauzy szał, 25 marca Serce na odwyku w Teatrze Muzycznym.

MARCOWE REPERTUARY TEATRÓW ZNAJDZIECIE TUTAJ

PREMIERY
1 marca Szambalia (w Teatrze V6)
2 marca O dwóch takich, co ukradli księży (w Teatrze Arlekin)
9 marca Motel pod Mocnym Amorem (w Teatrze Małym)
17 marca Ferragosto (w Teatrze Powszechnym)
27 marca Utracona cześć Barbary Radziwiłłówny (w Teatrze Nowym)
29 marca Wracaj (w Teatrze Powszechnym)
30 marca Samson i Dalida (w Teatrze Wielkim)
WYDARZENIA
8 marca – 2 kwietnia XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi
27 marca – 7 kwietnia Dotknij Teatru 2019
PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Teatr_56._premiera
56. premiera Teatru dla niewidomych i słabo widzących
Improwizowana_Komedia_Muzyczna_-_plakat
Improwizowana Komedia Muzyczna w Teatrze DOM
bez_tytuluwww
w tym miejscu jest tytuł – Grupa Teatralna 25. godziny

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*