plakat_-_Stanislaw_FijalkowskiDogville, Wassa Żelaznowa, Laleczka, Cjankali, Śmierć siedzi na gruszy i się nie ruszy, Miarka za miarkę, Niepoważna śmierć, Tango Łódź, Impro Atak! Bajka improwizowana oraz Siła Armando plus XXII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, ostatnie imprezy w ramach tegorocznej akcji Dotknij Teatru, XVI Festiwal Teatrów Przedszkolnych im. Henryka Ryla czy 34. Ogólnopolskie Konfrontacje Teatrów Młodzieżowych Centrum 2016. Tak wygląda teatralny kwiecień w naszym mieście.

2 kwietnia na deskach Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi premiera –Dogville Larsa von Tiera w realizacji Marcina Libera.  „Oto smutna opowieść o mieście zwanym Dogville” – od tych słów zaczyna się scenariusz najbardziej przejmującego filmu w dorobku von Triera, jednego z najwybitniejszych europejskich reżyserów przełomu XX i XXI wieku. Ale Dogville to coś więcej niż początek amerykańskiej trylogii wielkiego Duńczyka. To historia o wsobnej wspólnocie, zamkniętej na rzeczywistość, która ją otacza. „Mieszkańcy Dogville mają problem z akceptacją”, jak twierdzi lokalny filozof, Tom Edison. Jak zachowają się, gdy w ich miasteczku zjawi się szukająca schronienia uciekinierka Grace? Czy mieszkańcy Dogville wzniosą się na wyżyny humanizmu, czy raczej będą wykorzystywać swoją uprzywilejowaną sytuację?

9 kwietnia pierwsza z trzech premier w nadchodzącym miesiącu w Teatrze im. Stefana Jaracza – Wassa Żelaznowa. To inscenizacja dramatu Maksyma Gorkiego, w którym motorem jest Wassa Żeleznowa, kobieta bezpardonowo walcząca o zachowanie majątku. Gorki pokazuje proces psychofizycznej degrengolady wszystkich członków rodziny, ich wzajemne wyniszczanie się. Jednocześnie jednak wyraźnie daje się w tej sztuce zauważyć humanizm autora, związanego z tradycją rosyjskiego naturalizmu znawcy duszy ludzkiej, który umiał dostrzec w swoich bohaterach nie samo zło, ale też krzywdę i nieszczęście, które ludzi popychają do zła.   Przedstawienie staje się próbą opisania naszej kondycji w obliczu zmieniającego się systemu społeczno – gospodarczego.

Także 9 kwietnia premiera w Teatrze Studyjnym – Laleczka. W skrócie: studenci Wydziału Aktorskiego, Jacek Poniedziałek i tekst Tennessee Williamsa. 15 kwietnia w Jaraczu premiera czytana – Cjankali Friedricha Wolfa w reżyserii Mariusz Witkowski. To kontrowersyjny dramat kontrowersyjnego Fiedricha Wolfa z 1930 r. poruszający sprawę legalizacji poronień i regulacji urodzeń w świetle stosunków społecznych. Przedstawienie premierowe w Łodzi w reżyserii Leona Schillera wywołało gwałtowne rekacje. Sztuka realizowała program zaangażowanego teatru inspirowanego ekspresjonizmem oraz niemiecką awangardą, była również dyskutowana w kontekście nowego kodeksu lekarskiego w Polsce.

Dzień później, także w Jaraczu, premiera sztuki Śmierć siedzi na gruszy i się nie ruszy. Stanowi przykład nowatorskiego tekstu w formie ludowej i religijnej przypowieści napisanego dla awangardowej formacji teatralnej jaką był teatr robotniczy czyli projekt sceniczny Wandurskiego skierowany do konkretnego widza.

16 kwietnia premiera Teatru Powszechnego – Miarka za miarkę Williama Shakespeare’a. Miarkę za miarkę trudno jednoznacznie zakwalifikować. Zaciera ona granicę między komedią i tragedią, łącząc gorzkie refleksje z charakterystycznym dowcipem. To opowieść o władzy i jej demoralizującym charakterze. Jej tytuł nawiązuje do Ewangelii św. Mateusza głoszącej „jakim sądem sądzicie, takim was osądzą, i jaką miarą mierzycie, taką i wam odmierzą”. Książę Vincentio zaniepokojony moralnym upadkiem swoich poddanych oddaje władzę w ręce namiestnika Angela, by sam pozostając incognito, obserwować rozwój wypadków. Współczesną inscenizację sztuki realizuje Paweł Szkotak.

22 kwietnia premiera w Teatrze Małym – Niepoważna śmierć. Nadeszła era reminiscencji, czytaj… “sięgania pamięcią do przeszłości, by czerpać wzory dla nowych pokoleń, jeśli chodzi o młodzież i przy okazji samemu odbyć sentymentalną podróż w minione bezpowrotnie czasy”. Szczególnie sfera kultury lubi zataczać koło, a teatr ze swą wielowiekową tradycją czyni to z lubością. Zapraszamy na teatralny kryminał, energetyczny pastisz sensacji czerpiący inspirację z jakże lubianej XX-wiecznej telewizyjnej Kobry. Poznamy komisarza Cezarego Maniewskiego, który przeprowadzi błyskotliwe śledztwo prowadzące do rozwikłania zagadki śmierci tragicznie zamordowanego aktora w prowincjonalnym teatrze.

24 kwietnia w EC-1 Tango Łódź. To napisana specjalnie dla Teatru Powszechnego w Łodzi sztuka Radosława Paczochy, dla której inspirację stanowiła przede wszystkim powieść Andrzeja Struga „Dzieje jednego pocisku” oraz dramaturgia Witolda Wandurskiego. To spektakl, który z jednej strony jest obrazem dwudziestowiecznej Łodzi, jej miejskich legend i mitów, z drugiej zaś fikcyjno-dokumentalnym romansem z historią miasta w tle. Twórcy, przemieszczając się w czasie, próbują pokazać, że pewne mity i bohaterowie wracają do nas jak bumerang – są z nami przez chwilę, aby za jakiś czas pojawić się znów w innym miejscu i w innym czasie. Swoją teatralną podróż rozpoczynają od rewolucji 1905 roku i dzieł literackich ją przypominających, a kończą na wielkim znaku zapytania, który postawił przed łódzkimi fabrykami wiek obecny.

W kwietniu czeka nas podwójny Impro Atak! – 3 kwietnia premiera Bajki improwizowanej w Teatrze Nowym. To niesamowita podróż w krainę dziecięcej wyobraźni. Wspólną opowieść stworzymy przy zaangażowaniu młodej widowni. Odegramy historię, której autorami będą nasze pociechy i to właśnie one wykreują bohaterów. To pierwszy w Łodzi spektakl, gdzie reżyserami są dzieci! Przyjdź do Nowego i wyreżyseruj swoją niepowtarzalną Bajkę. 16 kwietnia – Impro Atak! Siła Armando. czy istnieją granice naszej wyobraźni? Czy ilość skojarzeń z jednym słowem jest ograniczona? Na ile sposobów można odnieść się do jednej myśli? Trop, który umożliwi odpowiedzieć sobie na te pytania, znajdziecie Państwo w kolejnej, po “Impro Atak! W pogoni za Haroldem”, odsłonie długiej formy improwizacji. Jedno słowo, jeden monolog i niekończąca się ilość możliwych do odegrania scen.

Plus 25 kwietnia w AOIA premiera Krzyku Stowarzyszenia „Ponadczasowi”. Do 3 kwietnia Dotknij Teatru, od 2 do 24 kwietnia MFSPiN, od 15 do 17 kwietnia 34. Ogólnopolskie Konfrontacje Teatrów Młodzieżowych Centrum 2016, od 11 do 17 kwietnia XVI Festiwal Teatrów Przedszkolnych im. Henryka Ryla. Do 27 do 29 kwietnia czekają na nas Taneczne Zderzenia Teatru Muzycznego, a od 28 do 30 kwietnia F R U #9 Festiwal .

Nie zabraknie spektakli przyjezdnych – O szkodliwości… 1 kwietnia w Teatrze Małym, Sceny dla dorosłych, czyli sztuka kochania  17 kwietnia w Teatrze Rozrywki Lutnia, Teatr Baniek Mydlanych 18 kwietnia oraz Klub Mężusiów 24 kwietnia w Teatrze Muzycznym, Diva – monodram Wiolety Komar 23 kwietnia w AOIA. 28 kwietnia w ŁDK pojawi się Teatr Biuro Podróży ze sztuką Wot takaja zizn.

REPERTUAR DOSTĘPNY JEST TUTAJ

PREMIERY – KWIECIEŃ 2016

2 kwietnia Dogville (w Teatrze Nowym)
3 kwietnia Impro Atak! Bajka improwizowana (w Teatrze Nowym)
9 kwietnia Wassa Żelaznowa (w Teatrze Jaracza)
9 kwietnia Laleczka (w Teatrze Studyjnym)
15 kwietnia Cjankali (w Teatrze Jaracza)
16 kwietnia Śmierć siedzi na gryszt i się nie ruszy (w Teatrze Jaracza)
16 kwietnia Miarka za miarkę (w Teatrze Powszechnym)
16 kwietnia Impro Atak! Siła Armando (w Teatrze Nowym)
22 kwietnia Niepoważna śmierć (w Teatrze Małym)
24 kwietnia Tango Łódź (Teatru Powszechnego w EC-1)
PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Berek 2 w Teatrze Muzycznym
17czerwca_060
Homme@Home. Człowiek wobec żywiołów
zus
Letnia Scena Monopolis – ZUS, czyli Zalotny Uśmiech Słonia

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*