plasterkultury

Człowiek z Manufaktury Teatru Wielkiego, Ferragosto Teatru Powszechnego, Lolita w Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka, Miss Saigon Teatru Muzycznego oraz Opera za Trzy Grosze w Teatru im. Jaracza – to kandydaci w kategorii spektakl teatralny 2019 roku.

Warto przypomnieć poprzednich laureatów: w 2013 była to Diva Show Fundacji Kamila Maćkowiaka, 2104 Kobro – Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, w 2015 roku Cyberiada Teatru Studyjnego w Łodzi, w 2016 nagrodę otrzymał Diabeł, który… Teatru Studyjnego w Łodzi, w 2017 Les Miserables Teatru Muzycznego w Łodzi, a w 2018 Otchłań Teatru im. Stefana Jaracza.

Człowiek z Manufaktury Teatru Wielkiego Plaster.11

Długo oczekiwana premiera Człowieka z Manufaktury odbyła się na początku lutego w Teatrze Wielkim w Łodzi. To wydarzenie niezwykłe – z jednej strony połączenie partnerstwa publiczno-prywatnego w dziedzinie kultury, z drugiej – nasze Miasto doczekało się własnej opery. Teatr Wielki wraz z łódzką Manufakturą zorganizował konkurs kompozytorski na sztukę o historii Łodzi, do libretta zamówionego u dramatopisarki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk. Grand Prix (45 tysięcy złotych) i Nagrodę Publiczności Operowej otrzymał młody kompozytor i dyrygent – Rafał Janiak, adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie.

Człowiek z Manufaktury opiera się na dwóch m – marzeniach i majakach. Obu efemerycznych. 30 hektarów, 22 budynki – oto cała gra. To Manufaktura, to Łódź. Można krzyknąć – a co z Księgą miasta Łodzi? Jej jednak nikt nie widział, a może – parafrazując słowa jednej z bohaterek, Zofii – to tylko majaki i nigdy jej nie było. Pełną recenzję możecie znaleźć tutaj.

Ferragosto Teatru Powszechnego Plaster.12

Rok 2019 został uchwalony przez Sejm rokiem Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. To właśnie z myślą o setnej rocznicy urodzin pisarza powstał spektakl – by uczcić jego pamięć i jeszcze raz spojrzeć w jego twórczość. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego poznajemy już jako emigranta, który obraca się wśród włoskich kręgów literackich. Choć u jego boku jest żona i córka, to jednak odizolowany od szerszej rodziny i społeczeństwa, sam na sam zmaga się z własnymi przemyśleniami, twórczością. Środowisko w którym się znajduje nie potrafi zrozumieć i docenić to, co pisarz ma im do przekazania. Gustaw wyraźnie zaznacza, że jest po stronie opozycji antykomunistycznej, sam zresztą był więźniem sowieckiego łagru i brał udział w bitwie pod Monte Casino.

Na atmosferę przedstawienie wpływ mają również przyprawiające o dreszcz trzy postacie, jakby trzy demony przeszłości, które prześladują naszego bohatera. Wodzą za nos przywołując różne obrazy z jego życia, tym samym jednocześnie zmuszają go do zrobienia rachunku sumienia. Pełną recenzję możecie znaleźć tutaj.

Lolita w Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka Plaster.13

Lolita – wybitna powieść w adaptacji Edwarda Albee’ego – to powolne docieranie do źródła winy głównego bohatera, Humberta Humberta, której nie może tłumaczyć miłość ani pożądanie. To także historia krzywd wyrządzonych Lolicie, z których ona mimo wszystko próbuje się podnieść. To teatr fantazji, ukrytych pragnień, ciemnych myśli i tajemnic. Czy, jeśli zostaną wyjawione, przyniosą ulgę?

Więcej informacji możecie znaleźć tutaj.

Miss Saigon Teatru Muzycznego Plaster.14

Akcja sztuki rozpoczyna się w 1975 roku, w czasie wojny w Wietnamie, kiedy konflikty kulturowe i ideologiczne świata wydawały się w gwałtowny sposób koncentrować w jednym mieście – Sajgonie. Chris, amerykański żołnierz, zakochuje się z wzajemnością w Kim, wietnamskiej sierocie, kelnerce w barze i prostytutce. Upadek Sajgonu ich rozdziela – Chris w Stanach Zjednoczonych rozpoczyna nowe życie, Kim rodzi chłopca i czeka na powrót ukochanego, żyjąc w nędzy, poniżeniu i strachu. Gdy Chris dowiaduje się, że jest ojcem dziecka Kim, postanawia wrócić na Wschód i zmierzyć się z przeszłością.

Miss Saigon” zwana jest współczesną wersją „Madame Butterfly”, autorzy twierdzą jednak, że inspiracją dla nich nie była opera Pucciniego, a zdjęcie, które Claude-Michel Schönberg przypadkiem zobaczył w gazecie. Przedstawiało ono wietnamską kobietę, która ze ściągniętą bólem twarzą oddaje swoją córkę żołnierzowi opuszczającemu bazę wojskową pod Sajgonem. W Ameryce dziecko czekało lepsze życie niż to dane innym bui doi, dzieciom Wietnamek i Amerykanów, prześladowanym w komunistycznym Wietnamie. Dzięki temu zdjęciu powstał przejmujący, jeden z najpiękniejszych musicali wszech czasów.Więcej informacji możecie znaleźć tutaj.

Opera za Trzy Grosze w Teatru im. Jaracza Plaster.15

Opera za trzy grosze Bertolta Brechta i Kurta Weilla to jeden z najbardziej znanych i popularnych dramatów z muzyką (dziś powiedzielibyśmy musicali). Od berlińskiej prapremiery w 1928 roku jest nieustająco aktualny, niezależnie od geopolitycznej lokalizacji.

Opera… powróciła na scenę Teatru im. Stefana Jaracza po 36 latach od słynnej inscenizacji Bogdana Hussakowskiego. Rolę Mackiego Majchra po Bogusławie Sochnackim przejmuje Marek Nędza – jeden z najbardziej wszechstronnych i utalentowanych aktorów młodego pokolenia. Autorem inscenizacji i reżyserem jest wybitny specjalista musicalowy – Wojciech Kościelniak, który realizuje swoją wizję Opery… w nowym tłumaczeniu Romana Kołakowskiego. I – za Mackiem – zadaje pytanie: Czym jest zamordowanie człowieka wobec wynajęcia człowieka? Więcej informacji możecie znaleźć tutaj.

Sposoby głosowania:

Wyślij maila na adres konkurs@plasterlodzki.pl o temacie “Plastry Kultury”. W treści wpisz nominowanego na którego głosujesz oraz swoje imię i nazwisko. Uwaga! Każda osoba głosująca mailowo może oddać tylko jeden głos w danej kategorii, może jednak oddać głos na dowolną liczbę kategorii 🙂

UWAGA!! Głosować możecie do 23 lutego, do godz. 23:59.

Zobacz pełen regulamin Plastrów Kultury

WIĘCEJ INFORMACJI O PLASTRACH KULTURY, W TYM O KAŻDEJ Z KATEGORII ZNAJDZIECIE TUTAJ

 

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
boeing
Boeing, Boeing w Teatrze Powszechnym
Ruszyła sprzedaż na Zmalowane Wrota Katarzyny Nosowskiej
Jednorożec w Teatrze Powszechnym

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*