Letnia_Scena_Forum_2011_-_plakatPo raz trzynasty Śródmiejskie Forum Kultury – Dom Literatury proponuje wakacyjną Letnią Scenę Forum. W każdy czwartek lipca i sierpnia o godz. 19 rozpoczną się przedstawienia grup teatralnych z całej Polski. Bilet wstępu wynosi 20 zł.

W tym roku wśród spektakli dominują interesujące produkcje dramatyczne. Takie jak np. Piaskownica (14 lipca) według tekstu jednego z najciekawszych polskich dramaturgów, Michała Walczaka w wykonaniu Sceny Old Timers Garage. Poza tym na pewno warto wybrać się Fejs Bóg (21 lipca) Teatru Stara Prochownia, czy Novecento (4 sierpnia) w wykonaniu Teatru Studyjnego PWSFTviT w Łodzi. 18 sierpnia do ŚFK przyjedzie Piwnica Pod Baranami.

Oprócz tego 7 lipca zaprezentuje się Teatr “Pod Górkę” z piosenkami Kabaretu Starszych Panów, 28 lipca Scena Piosenki Forum z utworami autorstwa Piotra Hertla, 11 sierpnia Obiekt seksualny w wykonaniu Artura Gotza z zespołem, a 25 sierpnia Colas Breugnon – tekst laureata Nagrody Nobla, Romaina Rollanda, w wykonaniu Teatru “Pod Górkę”. Patronem medialnym LSF jest Plaster Łódzki.

Repertuar Letniej Sceny Forum

7 lipca

No i jak tu nie jechać – powrót starszych panów
Teatr „Pod Górkę” – Warszawa
Przy fortepianie Jerzy Derfel Reżyseria: Grażyna Matyszkiewicz
 
Spektakl muzyczny oparty na niezapomnianych, wzruszających i zawsze aktualnych piosenkach Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego. Stanisław Górka sięgnął po ich mistrzowskie miniatury słowno-muzyczne; unikając kalkowania pierwowzorów oddaje ich wdzięk i finezję. Słuchając go ani przez moment nie mamy skojarzeń z Mieczysławem Czechowiczem, Wiesławem Michnikowskim, Ireną Kwiatkowską… Jest niepowtarzalny i wyrazisty. Od pierwszych chwil, kiedy zaczyna snuć swą opowieść, emanuje z niego oryginalność i prawda. Ta prawda w połączeniu z jakąś oczywistością scenicznego bycia i wdziękiem czynią aktorstwo Górki sugestywnym, a zarazem nie nachalnym. Wrażenie to wspaniale dopełnia wybitny pianista i kompozytor – Jerzy Derfel.

14 lipca

Piaskownica
Teatr Artura Gotza – Katowice
Michał Walczak
Reżyseria: Adam Biernacki
Występują: Anna Walkowiak – Sikorska, Artur Gotz
 
Sztuka Michał Walczaka, jednego z najciekawszych dramaturgów młodego pokolenia, to jeden z najpopularniejszych współczesnych polskich tekstów dramatycznych. Realizowany przez teatry w kraju i za granicą, zebrał wiele entuzjastycznych recenzji.
„Piaskownica” to opowieść o dziecięcej dorosłości i dorosłej dziecinności, o pierwszym zauroczeniu, miłości, zdradzie i strachu przed dorosłością i podejmowaniem trudnych decyzji. Jej żywiołem jest potoczysty i dowcipny język i inscenizacyjna pomysłowość, w doskonałej realizacji dwojga zdolnych aktorów młodego pokolenia.

21 lipca

Fejs Bóg
Teatr Stara Prochownia / Scena Współczesna – Warszawa
Szymon Turkiewicz (teks i muzyka)
Reżyseria: Szymon Turkiewicz
Wizualizacje: Michał Szota
Występują: Magdalena Engelmajer, Daniel Wieleba
 
„FEJS BÓG” to Bóg  nowej Ery Internetowej, ery globalnego uwikłania w sieć, uzależnienia i zatarcia granicy między światem realnym a wirtualnym. Autor i reżyser sztuki próbuje zdiagnozować i przeanalizować mechanizmy powodujące uzależnienie ludzi od portali społecznościowych. Bohaterka spektaklu jest 35 letnia kobieta, która po rozpadzie długoletniego związku, w momencie załamania nerwowego, poszukuje nowych możliwości; chce zapomnieć, rozpocząć nowe życie i wtedy na swojej drodze spotyka JEGO. „Fejs Bóg” jest przewrotną opowieścią, w której realizm miesza się z surrealistycznymi scenami. których bohaterem jest tytułowy „Fejs Bóg”, prowadzący widza przez wszystkie etapy wirtualnego zauroczenia. To sztuka dla tych, którzy już są uzależnieni i przestroga dla dopiero wchodzących w ten „zaczarowany” świat.

28 lipca

Dla Piotra – piosenki nie tylko z teatru
Studio Piosenki Forum / Śródmiejskie Forum Kultury – Łódź
Reżyseria i kierownictwo muzyczne: Teresa Stokowska-Gajda
Choreografia: Kazimierz Knol
Scenografia: Justyna Cieślik-Płusa
 
Spektakl muzyczny poświecony łódzkiemu kompozytorowi Piotrowi Hertlowi. Jego wszechstronna twórczość kompozytorska, od piosenek, poprzez musicale, muzykę teatralną i filmową pozostawiła niezatarty ślad w pamięci pokolenia. Spektakl „Dla Piotra” ukazuje jeden z tych nurtów – piosenkę, najłatwiej zapamiętywany, utrwalany w pamięci przez liczne wykonania i różnorodne interpretacje, jak np. niezapomniane „Parasolki” Marii Koterbskiej. Piosenki, te małe dramaty, powstawały z umiłowania rzeczy drobnych, ludzi barwnych i zagubionych, małych miasteczek i wielkich namiętności, komponowane do tekstów współczesnych – Janusza Słowikowskiego i klasycznych – Juliana Tuwima. Te wzruszające i zabawne historie opowiada wspaniały młody zespół wykonawców, związanych ze sceną przy ulicy Roosevelta.

4 sierpnia

Novecento
Teatr Studyjny PWSFTviT – Łódź
Alessandro Baricco
Spektakl w wykonaniu absolwenta Wydziału Aktorskiego Mateusza Olszewskiego
Współpraca reżyserska: Marcin Brzozowski
 
Niezwykła opowieść jednego z najwybitniejszych współczesnych włoskich pisarzy, autora słynnego Jedwabiu. I równie niezwykły bohater – wybitny pianista-samouk o przydomku Novecentu, który jako niemowlę został porzucony przez rodziców na statku kursującym między Europą a Ameryką i nigdy nie zszedł na stały ląd. Baricco odsłania fascynujący świat genialnego muzyka. Przestrzeń tego świata tworzą: horyzont oceanu, chybotliwy pokład i 88 klawiszy fortepianu. W świecie tym znajdzie się miejsce na wszystko, co najważniejsze – twórczość, pasję, marzenia i prawdziwą przyjaźń. Historię Novecento opowiada jego najbliższy przyjaciel – muzyk z okrętowej orkiestry. Jego niezwykły bohater jest postacią prawie magiczną. Co się jednak stanie, gdy życie postawi przed nim twarde wymagania? Tego tutaj nie zdradzimy, – reszta już w przedstawieniu.

11 sierpnia

Obiekt seksualny
Teatr Artura Gotza
Spektakl muzyczno – kabaretowy wykonaniu Artura Gotza (z zespołem muzycznym)
aktora związanego z warszawskim Teatrem Kamienica, Teatrem The Imagination
w Londynie i Teatrem Rozrywki w Chorzowie
 
Przedstawienie, skoncentrowane przede wszystkim na relacjach damsko-męskich, przenosi widzów w coraz to inne, zaskakująco zmienne klimaty – od lirycznych i sentymentalnych po realistyczne – ukazujące daleką od różowej rzeczywistość w krzywym zwierciadle satyry i groteski. Wszystko to w rewelacyjnych piosenkach Zygmunta Koniecznego, Jerzego Satanowskiego, Wojciecha Waglewskiego, Jana Wołka i jeszcze kilku innych… w brawurowej, ekspresyjnej i wielobarwnej interpretacji młodego aktora – Artura Gotza, który z tym muzyczny spektaklem odbył tournee po USA i prezentował go z powodzeniem na festiwalach teatralnych w Czechach, Francji, Słowacji i Wielkiej Brytanii.

18 sierpnia

Rysy na życiorysie
Piwnica Pod Baranami – Kraków
Spektakl muzyczny w wykonaniu Kamili Klimczak
Scenariusz i reżyseria: Roman Dziewoński
Kierownictwo muzyczne: Dawid Rudnicki
Artystce akompaniuje zespół w składzie: Agata Półtorak, Michał Półtorak, Grzegorz Bąk, Dawid Rudnicki
 
Kamila Klimczak, aktorka krakowskiego Teatru Bagatela, związana z zespołem Piwnicy Pod Baranami, we współpracy z wybitnym znawcą piosenki kabaretowej Romanem Dziewońskim, stworzyła oryginalny spektakl z piosenek różnych źródeł. Znajdziemy w nim, między innymi, utwory Jerzego Derfla, Jerzego Wasowskiego, Franza Waxmana oraz napisane specjalnie dla niej przez kompozytorów: Zygmunta Koniecznego, Andrzeja Zaryckiego i Grzegorza Turnaua do słów takich poetów jak Wisława Szymborska, Ewa Lipska, Antoni Marianowicz, Jeremi Przybora, Andrzej Waligórski i Wojciech Młynarski. Delikatne, liryczne i nastrojowe utwory o miłości i o rozstaniach, przeplatają się z piosenkami kabaretowymi, wykonywanymi dynamicznie i z ekspresją. Monologi Romana Dziewońskiego scalają wszystko w spójny spektakl, a ponieważ charakter mają słodko-gorzki, znakomicie wpisują się w różnorodną emocjonalnie materię piosenek. 
 
25 sierpnia

Colas Breugnon
Teatr „Pod Górkę” – Warszawa
Romain Rolland
Monodram w wykonaniu Stanisława Górki (aktora Teatru Współczesnego)
z piosenkami Georgesa Brassensa
Reżyseria: Tadeusz Wiśniewski
 
Utwór Rollanda (laureata Nagrody Nobla 1915) jest historią starego stolarza, który zamyka istotny rozdział swojego życia, pełnego zabawy, beztroski, błaznowania, ale i niespełnień, rozczarowań. Jego wspaniała pogoda ducha daje wyraz temu, że wszystko jest sprawą interpretacji zdarzeń, ludzi, rzeczy. Sposobem Colasa na życie jest dobroduszność, kpina, lekceważenie – trochę w nim błazna, nieco filozofa. Dzięki kobitkom i napitkom, umiejętności filozofowania i gawędzenia, przezwycięża kryzysy. Colas jest piewcą życia. W jego postać wciela się Stanisław Górka, który podaje jego historię w taki sposób, że chce się żyć i świętować to życie wraz z nim. „Górka jest frywolny ale nie wulgarny, prosty ale nie prostacki, mądry ale nie przemądrzały” (z recenzji spektaklu).

Zobacz także:

Teatr w Łodzi na wakacje – informator

Przyjaciele Nowego wychodzą na ulice – informacje, program

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
59
59. premiera Teatru dla niewidomych i słabo widzących
wielkatrasa
Wielka Trasa Stand-up Polska w Teatrze Jaracza
lodzkaligaimpro
Łódzka Liga Impro Stand-up – 2 edycja

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*