Trwa XXVI Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. W sobotę 7 marca gospodarz Festiwalu – Teatr Powszechny w Łodzi – zaprezentuje premierę „Jednorożca” Paco Bezerry w reżyserii Adama Orzechowskiego. W ten weekend obejrzymy również dwa kolejne festiwalowe spektakle – „Różę jerychońską” i „Magnolię”.

 Kucyk Pony

Punktem wyjścia dla spektaklu są wydarzenia z 2014 roku, kiedy jedenastoletni Michael Marones z Karoliny Północnej próbował odebrać sobie życie, ponieważ nie mógł znieść wyzwisk i gnębienia kolegów. W rezultacie nieudanej próby samobójczej i długotrwałego braku dopływu tlenu do mózgu, Michael na zawsze pozostanie w stanie wegetatywnym. Źródłem przemocy był fakt, że chłopiec przyznawał się do bycia miłośnikiem popularnej serii bajek dla dzieci „Mój kucyk Pony”.

Agresja zamiast rozmowy

Ta wstrząsająca historia jest pretekstem do rozmowy o przemocy, której codziennie doświadczamy i którą zadajemy. „Jednorożec” tylko na poziomie dosłowności opowiada historię jedenastoletniego chłopca. W istocie jest metaforą współczesnego świata i społeczeństwa, w którym reguły coraz częściej wyznacza agresja. Pogubiliśmy się i przestajemy rozmawiać. W dobie wirtualnej rzeczywistości coraz częściej nie potrafimy odróżnić konstruktywnej krytyki od hejtowania czy zmanipulowanego stalkingu. Niektórym dziwną satysfakcję sprawia zadawanie bólu i niszczenie innych, rzekomo w imię dobra i prawdy – mówi dyrektor Teatru Powszechnego w Łodzi Ewa Pilawska. Dając na to przyzwolenie jako społeczeństwo i podsycając te emocje, jesteśmy współodpowiedzialni za tragiczne skutki. Przyzwalamy na agresję, której celem jest zaspokojenie swojego ego poprzez destrukcję i demonstrację pozornej siły – dodaje Pilawska.

O tolerancji i inności

Adam Orzechowski, który w Teatrze Powszechnym w Łodzi zrealizował dotąd dwa spektakle („Ferragosto” i „Tango Łódź”), podkreśla, że „Jednorożec” to przede wszystkim sztuka o niemożliwości znalezienia wspólnego języka. O sytuacji, w której stało się coś, co zmienia zupełnie punkt widzenia i nie pozwala już dalej trwać pod jednym dachem. Zwraca uwagę, że spektakl podejmuje tematy uniwersalne. Skupiamy się na człowieku, który mierzy się z problemem inności. Sprawdzamy, co dzieje się z nim w przełomowym, trudnym momencie życiowym. Plecak z Kucykiem Pony, który nosi jedenastoletni chłopiec, jest tylko pretekstem, abstrakcyjną przyczyną. Analizujemy sytuację między rodzicami, którzy myśleli, że wszystko jest w porządku, ale przegapili coś bardzo ważnego. To uświadamia nam, jak często nie zauważamy, kiedy dzieci uciekają, znajdując własny świat. Pytanie, czy jako rodzice jesteśmy w ogóle w stanie zapanować nad wszystkim? Przecież jako ludzie nie jesteśmy idealni – mówi Orzechowski.

Autorką scenografii „Jednorożca” jest Magdalena Gajewska, asystentem reżysera Arkadiusz Wójcik. Występują Monika Kępka i Artur Zawadzki. W ramach Festiwalu spektakl obejrzymy 7 marca o 19:15 i 8 marca o 16:00. Kolejne przedstawienia: 10, 11 i 12 marca oraz 18 i 19 kwietnia.

Kolejny festiwalowy weekend: „Magnolia” i „Róża jerychońska”

6 i 7 marca o 19:15 na Scenie Kameralnej Teatru Jaracza w ramach Festiwalu zaprezentowana zostanie „Róża jerychońska” Diany Meheik w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. To sztuka oparta na prawdziwej historii dwudziestoletniej prostytutki z Ukrainy, która przez lata była wykorzystywana przez handlarzy żywym towarem. Z kolei 8 marca o 19:00 na Dużej Scenie Teatru Powszechnego obejrzeć będzie można „Magnolię” w reżyserii Krzysztofa Skoniecznego. Jej twórcy tworzą autorską adaptację filmu Paula Thomasa Andersona – opowieść o ludzkich lękach i kryzysach, potrzebie akceptacji oraz nieumiejętności okazywania uczuć i emocji.

Wszystkie bilety są już sprzedane, ale przed spektaklami będzie można kupić wejściówki.

XXVI Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych jest współfinansowany przez Urząd Miasta Łodzi oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
image_4_44657059
Moscow City Ballet w Teatrze Muzyczn
Impro Atak! Tarantino – krwawa pulpa w Teatrze Nowym
VI Gala Baletowa w Teatrze Wielkim

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*