W sobotę, 24 października o godz. 17 w Teatrze Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi zobaczymy premierę sztuki „Jak zostałam wiedźmą” na podstawie książki Doroty Masłowskiej. To kolejna już premiera Arlekina stawiająca na współczesną literaturę dziecięcą i współczesną tematykę. Muzyczny spektakl będący krytyką konsumpcjonizmu, reżyseruje Ewelina Pietrowiak, która za swoje realizacje w teatrze operowym nominowana była do Paszportu Polityki. Scenografię i kostiumy stworzył warszawski duet Martyna Kander i Ola Reda, natomiast za kompozycje i aranżacje odpowiedzialny jest znany muzyk i producent – Łukasz Damrych.

Tak, jak współczesne krainy snów różnią się od tych dawnych, tajemniczych, tak współczesne bajki różnią się od tych klasycznych. Dorota Masłowska, jedna z najbardziej poczytnych polskich pisarek, w swoim jedynym tekście napisanym dla dzieci, zaprasza nas w podróż do bardzo, bardzo współczesnej baśni. Baśni wypełnionej… zwykłymi postaciami, takimi jak pracownik stacji benzynowej, kasjerka hipermarketu, konsultantka firmy kosmetycznej czy mama ćwicząca taekwondo. Są w niej też wszechobecne dzisiejsze gadżety: iPhone`y, puderniczki czy samochody, a pośród nich pojawia się… wygłodniała Wiedźma, która poszukuje niegrzecznego, idealnego do schrupania dziecka. Pewnego dnia znajduje Dziewczynkę, jednak elektroniczny wykrywacz wskazuje, że dziecko jest „zbyt dobre” i może okazać się trujące. Jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji staje się zmieszanie Dziewczynki z jakimś niegrzecznym Chłopcem. Używając Pyłu Sennego, dzięki któremu przeniosą się do Snu Krainy, a także atomizera „Podmiana Myśli”, Wiedźma wysyła Dziewczynkę na poszukiwanie niegrzecznego Chłopca. Podróż okazuje się brzemienna w skutkach dla Wiedźmy, Dziewczynki oraz pozostałych bohaterów.

– Wybrałam Masłowską, bo chciałam pracować nad współczesnym tekstem. Mnie interesuje ten świat, współczesny świat, i wiem, jak dzieci, które dzisiaj żyją są umiejscowione we współczesności pod każdym względem. Wierzę, że bardziej przemawiają do nich bajki  postacie, które są bliższe ich codziennej rzeczywistości. – mówi reżyserka Ewelina Pietrowiak. – Swoim spektaklem chciałam opowiedzieć o tym, co dziś jest niezwykle istotne. Problem konsumpcjonizmu, podatności na reklamę jest gangreną dzisiejszych czasów i dotyczy nas wszystkich, zarówno dzieci, jak i dorosłych, bo wszyscy na co dzień zmagamy się z refrenem „więcej, więcej, więcej” – presją otoczenia, naciskami marketingowymi, opinią innych. To wieczne nienasycenie, chęć kupna, potem chęć zmiany na nowe, na jeszcze lepsze, na kolejny model – jest jakimś szaleństwem. Wystarczy przejść się do jakiejkolwiek galerii handlowej w czasie wyprzedaży i poobserwować ten niepoczytalny, ślepy tłum kupujący najczęściej rzeczy wcale mu niepotrzebne. – dodaje.

Dorota Masłowska, niezwykle umiejętnie i nienachalnie prowadzi wątek wiecznego nienasycenia, zarówno dzisiejszych dorosłych, jak i dzieci; ich manii kupowania wszystkiego, ślepej podatności na reklamę, wiecznie niezaspokojonego głodu posiadania. Podążając przez miasto i zaglądając ludziom w okna Wiedźma zauważa, że pragnienie „więcej” jest nie tylko wypowiadane i realizowane na jawie, ale też w ludzkich snach.

– Bardzo ważny i ciekawy trop w tej sztuce, na który chciałam zwrócić uwagę, to to, co dzieje się z rzeczami, które wyrzucamy? Z zabawkami, ciuchami, elektroniką… One się przecież nie rozpuszczają, nie znikają, one gdzieś trafiają, coś zaśmiecają, czy zabierają nam kolejny kawałek naszej wspólnej ziemi. Te wszystkie kwestie dla mnie jako reżysera, czytelnika współczesnej literatury, ale i członka naszej społeczności są bardzo nęcące. –opowiada Ewelina Pietrowiak.

W spektaklu poetycki tekst Doroty Masłowskiej jest w dużej mierze śpiewany, co zbliża jego formę nieco do musicalu – muzykę do songów „z wiedźmim” pazurem napisał Łukasz Damrych, który w łódzkim Arlekinie przygotowywał muzycznie w ubiegłym roku „O dwóch takich, co ukradli księżyc”.

Spektakl trwa 80 minut i jest przeznaczony dla widzów od 8 lat.
Spektakl został zakwalifikowany do udziału w 26. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

REALIZATORZY:
Adaptacja i reżyseria – Ewelina Pietrowiak
Scenografia i kostiumy – Ola Reda, Martyna Kander
Muzyka – Łukasz Damrych
Choreografia – Tomasz Graczyk
Przygotowanie wokalne – Martyna Henke
Reżyseria światła – Małgorzata Sendke
Asystentka reżysera – Karolina Zajdel

OBSADA:
Wiedźma – Adrianna Maliszewska
Żuleria/Grzeczny Chłopiec – Agata Butwiłowska
Dziewczynka – Joanna Wiśniewska
Kasjerka Śmidla – Klaudia Kalinowska
Mama Dziewczynki/Niegrzeczna Dziewczynka – Karolina Zajdel
Mama Bogusia/Sęp – Katarzyna Stanisz
Konik – Wojciech Stagenalski
Boguś – Wojciech Schabowski
Sęp/Pracownik Stacji – Michał Szostak

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
lsb
XXII Łódzkie Spotkania Baletowe 2013 – informacje
Czad
Czad w Teatrze Powszechnym
XIV Koncert Galowy Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej i Baletu Teatru Wielkiego

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*