historiepolityczne5 grudnia o godz. 20 w Teatrze Zamiast rozpocznie się premiera Historii Politycznych dla dziatek – trójaktowego spektaklu w reżyserii Giacomo Lilliu. Bilety kosztują: 15/20 zł – rezerwacje – teatr.zamiast @gmail.com.

HISTORIE POLITYCZNE DLA DZIATEK, polska część realizowanego w czterech europejskich krajach – Polsce, Włoszech, Walii i Niemczech – projektu teatralno-edukacyjnego, to zbiór trzech na pozór niezwiązanych ze sobą historii, stojących u podstaw spójnej narracji dotyczącej tematu zaangażowania politycznego jednostki na tle Wielkiej Historii. Mający swoje źródło u podstaw paneuropejskiego dyskursu historyczno-politycznego tekst dramatu, inspirację czerpie ze świadectw ponad sześćdziesięciu uczestników zorganizowanych w czterech miastach (Łodzi, Anconie, Cardiff i Berlinie) warsztatów dla osób powyżej 65 roku życia.

AKT I – DZISIEJSZA PRAWDA MOŻE BYĆ KŁAMSTWEM JUTRA (scen. Heidrun Kaletsch )
Łucja, studentka pracująca w instytucie historycznym przeprowadza wywiad z Janem, emerytowanym profesorem UŁ, który upublicznił niedawno kilka nagrań z zebrań uniwersyteckiej Solidarności z lat 1980-83. Napięcie pomiędzy dwojgiem rośnie, kiedy ambicja Łucji, próbującej ustalić pewne przemilczane dotąd fakty, doprowadza do postawienia sprawy w zupełnie innym świetle. Dramat jest konfrontacją rzeczywistości dwóch pokoleń, ukazującą szereg trudności w próbie dotarcia do prawdy.

AKT II – WSZYSTKO MA SWÓJ CZAS (scen. Katja von der Ropp)
Kochankowie sprzed lat wspominają czasy protestów roku 1980. Po trzydziestu latach spotykają się ponownie w teatrze, gdzie kiedyś wspólnie pracowali. Próbują zacząć od nowa. Echa przeszłości dobiegające ze starej rekwizytorni okazują się jednak zbyt ciche, by zapomnieć o trzech dekadach rozłąki. Ich podróż po zakamarkach teatru okaże się melodramatycznym świadectwem epoki, która być może nie całkiem minęła…

AKT III – MARTWI NIE MAJĄ GŁOSU (scen. Sonia Antinori)
Rok 2010: samolot z polską parą prezydencką rozbija się pod Smoleńskiem, nad Europą zawisa pył islandzkiego wulkanu Eyjafjallajökull. Młoda Polka uwięziona w pokoju włoskiego hotelu czeka na lot do ojczyzny. Obsesyjne myśli dotyczące historii, zarówno tej wielkiej, jak i rodzinnej, zabierają ją na granicę snu i jawy. Akt III jest poetycką eksploracją trudnego tematu masakry katyńskiej roku 1940.

Łódzka premiera zapoczątkuje serię przedstawień teatralnych prezentowanych w pozostałych miastach partnerskich projektu w kolejnych miesiącach. Trzy polskie akty są częścią 12-aktowego bildungsroman, który w roku 2015 zaprezentowany zostanie w całości w Mediolanie.

Obsada:
Ewa Fukuoka – Matka
Wojciech Bartoszek – Syn / Jan
Małgorzata Goździk – Młoda kobieta / Łucja
Marysia Dębska – Agata
Mateusz Kocięcki – Andrzej / Duch
Bartosz Sak – Duch

Giacomo Lilliù – reżyseria
Łukasz Długołęcki – produkcja
Michał Pawłowski, Kaja Kurowska, Hanna Turzyńska – scenografia
Agnieszka Sosnowska – współpraca scenograficzna
Julian Sojka – wizualizacje
Paweł Szygendowski – muzyka oryginalna / dźwięk
Filip Woźniak – współpraca produkcyjna / edycja tekstu

Podziękowania należą się
Barbarze Pawlak,
Piotrowi Daranowskiemu
oraz Piotrowi Dachowskiemu,
których wspomnienia stoją u podstaw tekstu dramatu.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
spa
SPA, czyli Salon Ponętnych Alternatyw w Teatrze Muzycznym
01_OJCIEC_SYNOWIE
“Słowo” w Teatrze Jaracza – zapowiedź
Teatr Muzyczny w Łodzi przygotowuje się do sezonu

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*