Interiors_2010_Production_Image_6_-_NTFI_Archive_2009

Za nami pierwszy spektakl prezentowany w ramach tegorocznej edycji Festiwalu Nowa Klasyka Europy, którego pomysłodawcą jest Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi. Wnętrza zrealizowała brytyjska grupa Vanishing Point.

Najdłuższa noc w roku. Za oknem śnieżyca, mroź i białe niedźwiedzie. W mieszkaniu krzątają się domownicy – nestor rodu Peter i jego wnuczka Ruby. Na scenie pojawiają się kolejni bohaterowie. Przybyli na wielką, coroczną ucztę: Paul i Aurora, Davide, Ann oraz George. Przed nimi cała noc dyskusji, jedzenia i mniejszych lub większych spięć. A wszystko to w sztywnych ramach brytyjskich konwenansów.

Wnętrza ujmują nie samą fabułą – która nie jest zbyt skomplikowana, a formą wykonania. Widz nie słyszy co mówią domownicy. Obserwuje ich zza szyby. Jedynie tajemniczy głos od czas do czasu dopowiada historię. Mówi to, o czym tak naprawdę uczestnicy biesiady myślą, a nie chcą powiedzieć. Zderza ich zachowanie z prawdziwymi powodami – ukazuje, że za każdym kryje się jakieś kłamstewko. W ramach zasady – nie można mówić źle, trzeba zachować konwenanse i udawać, że nic złego się nie stało. Za wszelką cenę.

Interiors222

Spektakl grupy Vanishing Point nie jest na szczęście zwykłą i typową obserwacją dnia codziennego. Nie brak tu typowego dla Brytyjczyków humoru, nie brak również tajemnicy – kto kryje się za głosem wszechwiedzącej narratorki. Oczywiście z czasem otrzymamy rozwiązanie, jednak dramaturgia i zaciekawienie przyciągają widza i utrzymują w teatralnych fotelach.

Wnętrza to adaptacja sztuki Maurice’a Maeterlincka, belgijskiego laureata Nagrody Nobla w dziedzinie literatury za rok 1911. To interesujący, chociaż może niebyt zobowiązujący spektakl, który rozpoczął prawie miesięczny festiwal Teatru Jaracza.

Obsada: Paul Thomas Hickey, Peter Kelly, Gemma McElhinney, Aurora Peres, Davide Pini Carenzi, Ruby Richardson, Ann Scott-Jones, George Lasha

Pomysł i reżyseria Matthew Lenton
fabuła i tekst: Zespół
dekoracje i światło: Kai Fischer
muzyka i dźwięk: Alasdair Macrae
projekcje i wideo: Finn Ross for mesmer
kostiumy: Eve Lambert
dramaturg: Pamela Carter
współpraca artystyczna: Sandy Grierson
kierownik produkcji: Fiona Fraser
inspicjent: Lee Davis
zastępca inspicjenta: Kara Jackson
oświetlenie i dźwięk: Andrew Gannon
wideo: Andrew Reid
menedżer i producent: Severine Wyper
kierownik projektów: Eleanor Scott

/fot mat.pras. Tim Morozzo

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
komisariat
Zwariowany komisariat – recenzja
Antygona_fot._Bartlomiej_Sowa_14i
Antygona w Teatrze Nowym – recenzja
Trzy siostry w Teatrze Jaracza – recenzja

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*