Komisja Artystyczna 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej po obejrzeniu 94 realizacji polskiego dramatu współczesnego, wybrała do finału Konkursu 11 przedstawień – to one powalczą jesienią o nagrodę główną i nagrody indywidualne. Komisja wskazała także 48 spektakli, które otrzymają prawo do refundacji kosztów produkcji. Obrady Komisji odbyły się w dniach 30-31 maja. Do Konkursu przyjęto w tym roku 113 spektakli. 19 z nich – z powodu ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 – członkowie Komisji nie mieli możliwości obejrzeć i ocenić. W związku z tym ocenie podlegały 94 przedstawienia.
FINALIŚCI

Jacek Sieradzki (przewodniczący), Jan Karow, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Michał Mizera i Sabina Zygmanowska, którzy współtworzyli w tym roku Komisję Artystyczną, do finału 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej zakwalifikowali następujące przedstawienia:


“#chybanieja” Artura Pałygi w reżyserii Pawła Passiniego – koprodukcja Centrum Kultury w Lublinie, Teatr “Maska” w Rzeszowie, Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie;
“Czy pan się uważa za artystę” Artura Pałygi w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach;
“Greta i ostatni wieloryb” Karola Kalinowskiego, Doroty Kowalkowskiej i Macieja Podstawnego w reżyserii Macieja Podstawnego z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu;
“Inna dusza” na podstawie utworu Łukasza Orbitowskiego w adaptacji i reżyserii Michała Siegoczyńskiego z Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy;
“Inni ludzie” Doroty Masłowskiej w reżyserii Pawła Miśkiewicza z Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie;
“Jezus” Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego z Nowego Teatru w Warszawie;
“Mazagan. Miasto” Beniamina M. Bukowskiego w reżyserii Judyty Berłowskiej z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu;
“Polskie rymowanki albo ceremonie” Andrzeja Błażewicza w reżyserii Ewy Rucińskiej z Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni;
“Rutka” na podstawie książki Joanny Fabickiej w adaptacji Karolina Maciejaszek z Teatru Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi
“Tymczasem pa, Kochany Skarbunieczku” Ewy Kaczmarek w reżyserii Wojciecha Wińskiego ze Stowarzyszenia Artystycznego USTA USTA w Poznaniu;
“Wielkie mi coś” autorstwa i w reżyserii Marty Guśniowskiej z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki.

W związku z panującą w Polsce pandemią koronawirusa i wstrzymaniem działalności scenicznej, do regulaminu tegorocznej edycji Konkursu wprowadzono pewne zmiany. Po pierwsze: kolejny, finałowy etap zostanie przeprowadzony między 1 września a 23 października 2020. W tym czasie uczestnicy zakwalifikowani do finału będą musieli zagrać zgłoszone przedstawienie co najmniej trzykrotnie. Zwycięzców poznamy zatem nie latem – jak było dotychczas – a jesienią.

Po drugie, inscenizacje zgłoszone i przyjęte do Konkursu, których Komisja nie zdołała obejrzeć przed 11 marca 2020, albo ich premiera nie mogła się odbyć z powodu pandemii, będą miały prawo zgłoszenia się do następnej, 27 edycji Konkursu bez konieczności weryfikacji merytorycznej. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej jest organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.


„ Jako dziecko lubiłam dotykać murów kamienic – zdawało mi się, że czuję jak oddychają. Zaglądałam w okna domów i zastanawiałam się, kto w nich wcześniej mieszkał. Jakie dzieci się tu bawiły, czyje stopy biegały po kocich łbach bałuckich uliczek? (…) Każde miejsce ma do opowiedzenia jakąś historię. Wystarczy tylko przyłożyć ucho i słuchać”
Joanna Fabicka, autorka książki ,,Rutka”, na podstawie , której powstał spektakl.

Przedstawienie oparte na książce łodzianki Joanny Fabickiej „Rutka”. Powieść – nagrodzona w 2016 roku nagrodą literacką polskiej sekcji IBBY – w poetycki, surrealny i nie pozbawiony poczucia humoru sposób przybliża dziecięcemu czytelnikowi obraz życia w łódzkim getcie.
Spektakl grany był w placówkach edukacyjnych znajdujących się na terenie niegdysiejszego getta, w szkołach mieszczących się w rejonach opisanych przez Joannę Fabicką w książce.

Bohaterką jest współczesna dziewczynka, dziesięcioletnia Zosia, mieszkająca na łódzkich Bałutach. Dziecko spędza wakacje w domu pod opieką ekscentrycznej ciotki Róży i zaczyna poznawać miasto z innej perspektywy, dzięki dziwnej przyjaźni z nową koleżanką, Rutką. Nowa towarzyszka zabaw jest wysłanniczką ze świata, który już nie istnieje – dzięki niej bohaterka a wraz z nią widzowie spektaklu, przeżyją emocjonalną podróż w przeszłość.

Opowieść o przyjaźni Zosi z Rutką zachęca do empatii i przejrzenia się w historii rówieśniczki z innych czasów niczym w lustrze. Przymierzenie się do jej doświadczenia wymusza redefinicję różnych pojęć, choćby takich jak strach czy poczucie osamotnienia.

 

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
21768889_10210081618946696_608906327818027995_o
Festiwal Perspektywy: Oratorium Ziemi (foto)
IMG_6601
Tuwim Julek w podwórku Piotrkowskiej 102 (foto)
kabaret_skeczw_mczcych_20100905_1457859634
Kabaret Skeczów Męczących w Lutni (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*