slubczylijasamPierwszy weekend lutego upłynął w Teatrze Szwalnia pod znakiem Gombrowicza. Swój autorski monodram zrealizowany na podstawie „Ślubu” i „Historii” zaprezentował Romuald Krężel.

W grudniu 2009 roku Klub Żak przy okazji Gdańskiego Festiwalu Tańca ogłosił ogólnopolski konkurs “rezydencja/premiera 2010” na projekt spektaklu z dziedziny szeroko pojętego tańca współczesnego. Jednym z jego laureatów było przedstawienie według pomysłu, w reżyserii i w wykonaniu absolwenta Wydziału Aktorskiego łódzkiej Filmówki, Romualda Krężela. Krężel zajął się również opracowaniem choreografii, światła i scenografii. Inspiracją do stworzenia monodramu były dal niego dramaty Gombrowicza, młody aktor wybrał z nich jedynie kilkanaście zdań i łącząc je z tekstami własnego autorstwa (opartymi na osobistych przeżyciach?) stworzył dopracowany estetycznie spektakl z pogranicza teatru tańca.

Romuald Krężel to warszawski aktor, tancerz i performer, zadebiutował w Teatrze im. Stefana Jaracza rolą Konrada-Maski w „Wyzwoleniu” w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego, współpracował także z Teatrem Nowym im. Kazimierza Dejmka za dyrektury Zbigniewa Brzozy. Obecnie jest twórcą niezależnym, niezwiązanym na stałe z żadną instytucją teatralną. Jest również współzałożycielem Republiki Warszawa – Stowarzyszenia Działań Twórczych, współpracuje z łódzkim Teatrem Szwalnia, Centrum Kultury i Teatrem Maat w Lublinie, w którym m. in. wraz z Tomaszem Bazanem zrealizował projekt „Idiota albo trans” – prezentację inspirowaną twórczością Dostojewskiego. Kto widział ostatnią premierę z Teatrze Nowym, ten z pewnością odnajdzie w monodramie Krężela wpływy współpracy z Tomaszem Bazanem.

Zaprezentowany w ostatni weekend w Szwalni spektakl, a raczej performance, opiera się na opiera się na poszukiwaniu energii w ciele aktora bez podziału na środki wyrazu takie jak ruch czy słowo. Interesujący jest przede wszystkim ze względu na taneczne umiejętności młodego aktora, które w połączeniu z doskonale dopracowaną, ascetyczną biało-czarną scenografią i oprawą muzyczną tworzą magnetyczny obraz poszukiwań prawdy na swój temat, braz „odnalezienia i określenia swojej tożsamości i sprawdzenia, czy jest to w ogóle możliwe, uwikłania człowieka w swoje własne człowieczeństwo, a z drugiej strony w społeczne zasady i porządek”. Jeśli jeszcze kiedyś Krężel będzie gościł w Łodzi ze swoim autorskim dziełem, to naprawdę warto się na nie wybrać.

Zobacz także:

Gombrotypy w AOIA – recenzja

Technika Punku Świetlnego – recenzja

Przy drzwiach zamkniętych – recenzja

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Julian_wieewski_Grand_Prix_Festiwalu
Werdykt 32. Festiwalu Szkół Teatralnych
Czlowiek_z_Manufaktury
Człowiek z Manufaktury – informacje
IMG_9109_kopia
Poczekalnia Kaczmarski/ Tymański w Teatrze Nowym (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*