1szwalniaW dziewiąty, finałowy weekend zaprosimy Was na spektakl dyplomowy studentów Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku Akademii Teatralnej w Warszawie  – „Pospolite żywoty martwych Polaków”, a dzień później odbędzie się premierowy pokaz działania Marcina Brzozowskiego „Wolny Kurdystan”.

Dwie ważne informacje: spektakl „Pospolite żywoty martwych Polaków” trwa  ok. 5 godzin z jedną przerwą, a na pokaz „Wolnego Kurdystanu” obowiązują zapisy mailowe i telefoniczne, ze względu na ograniczoną liczbę miejsc: rezerwacje @teatrszwalnia.pl i 696 287 352


10 grudnia, godz. 18.00
“Pospolite żywoty martwych Polaków”
Heinrich Schliemann, odkrywca Troi i grobu Agamemnona, powiedział, że można by w życiu nie robić nic przyjemniejszego, jak wygrzebywać relikty przeszłości. Są wśród bohaterów „Pospolitych żywotów…” tacy, którzy pod tym stwierdzeniem podpisaliby się obiema rękami; są tacy, którzy nie grzebią, ale którym przeszłość towarzyszy na co dzień; są wreszcie i tacy, których przeszłość i sięganie w jej otchłań przeraża i paraliżuje. A zatem jak to jest: czy myślenie o przeszłości wzmacnia mnie, czy osłabia? Jak przeszłość wpływa na moją teraźniejszość? Czy kształtuje moją przyszłość? Czy jest święta? Ile wiem o swoich przodkach? Czyje błędy powielam? Co wiem o Holokauście? Czy nie żyję w beztroskim przekonaniu, że to tylko historia? Czy potrafię sobie wyobrazić, że z kościołów robione są stajnie? Że połowa ludności zostaje zabita? Że w salach gimnastycznych składuje się trupy?
Co czuję, wiedząc, że spaceruję po bruku, który pił krew? Czy czuję się patriotą? Czy gotów jestem zginąć za mój kraj? Czy gdybym był Żydem, byłbym zadowolony z tego, co Polacy zrobili z pozostałościami po mojej kulturze? Co chciałbym im powiedzieć, co zrobić? Czy potrafię rozmawiać z ludźmi o innych przekonaniach? Czy potrafimy być jeszcze wspólnotą, plemieniem, społeczeństwem, narodem? Czy potrafię prosić o wybaczenie w imieniu katów? Czy potrafię przebaczyć? -Spełnia się chińskie przekleństwo: żyjemy w ciekawych czasach, w podzielonym kraju.
I choć ten spektakl narodził się z lęku przed tym, że dla kogoś mogłoby w Polsce zabraknąć miejsca – dla lewaków albo prawicowców, dla katolików albo żydów, dla homo albo hetero – oraz że ciemne karty historii mogłyby się powtórzyć, to powstał on po to, byśmy spróbowali zacząć rozmawiać o życiu dla Polski, a nie o śmierci dla niej. Jedna z części spektaklu jest odpowiedzią na książkę Marcina Kąckiego „Białystok. Biała siła, czarna pamięć”.
Dyplom studentów kierunku aktorskiego Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie
Scenariusz: Marcin Wierzchowski, Daniel Sołtysiński i Zespół Aktorski
Reżyseria: Marcin Wierzchowski
Scenografia, kostiumy, projekcje: Mirek Kaczmarek
Muzyka: Patryk Ołdziejewski & Friends
Obsada: Olimpia Bogusz, Rafał Iwański, Jakub Klimaszewski, Daniel Lasecki, Zuzanna Łuczak, Helena Marczewska, Urszula Mazur, Rafał Pietrzak, Małgorzata Rytel, Agnieszka Turek, Izabela Zachowicz, Dawid Kobiela (III rok)


11 grudnia, godz. 19.00
“Wolny Kurdystan”
Projekt „Wolny Kurdystan” jest próbą analizy obecnej sytuacji społecznej i politycznej Bliskiego Wschodu w odniesieniu do najnowszej historii irackiego Kurdystanu. Praca dokumentacyjna i badawcza skierowana jest na cztery główne tematy: proces zdobywania niepodległości przez Kurdów, rola peshmergów w ochronie dóbr kultury, budowaniu ładu społecznego oraz odzyskiwaniu normalności dla mieszkańców na terenach zajętych przez tzw. daesh, ślady polskie na obszarze irackiego Kurdystanu, sytuacja uchodźców przebywających na tym terenie.
Spektakl jest próbą udokumentowania drogi irackiego Kurdystanu do pełnej niepodległości, która, jak wszystko na to wskazuje, zbliża się do rzeczywistego uzyskania. Spektakl w założeniu przywoływać będzie obecne w Kurdystanie ślady polskie (m.in. Armia Andersa, cmentarze polskie, polskie korzenie naukowe elit kurdyjskich), historię i etos peshmergów na przestrzeni lat w kontekście szeroko pojętej historii Kurdystanu, otwartość Kurdów na ogromną rzesze uchodźców irackich i syryjskich.
Projekt w trakcie realizacji, premiera w ramach przeglądu szwalnia.DOK.
Koncepcja i realizacja: Marcin Brzozowski

szwalnia.DOK to przegląd zjawisk z zakresu sztuki dokumentu, non-fiction i verbatim. Zadanie poza propozycjami dla młodzieży, dorosłych i seniorów, obejmuje również działania także działania dla dzieci. Wszystkie wydarzenia w ramach szwalni.DOK są bezpłatne
i ogólnodostępne. Działanie dofinansowane zostało z budżetu Miasta Łodzi.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
dakar
Małżeński Rajd Dakar w Teatrze Nowym
Redukcje.pl – Śmierć Wenecji
balet
Balet Igora Moisiejewa w Teatrze Wielkim

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*