glowne_ms1

Cezary Bodzianowski, łódzki performer postanowił po raz kolejny zaskoczyć publiczność. Jego barwna instalacja „Owoce pracy” zapowiada pierwszą muzealną retrospektywę „osobistego teatru zdarzeń” artysty.

Cezary Bodzianowski jest jedną z bardziej oryginalnych postaci współczesnej sceny artystycznej. Mieszka i pracuje głównie w Łodzi. Dał się poznać jako autor krótkich i ulotnych działań, których przestrzenią są często miejsca publiczne lub prywatne mieszkania. Zdarzenia dyskretnie ingerują w rzeczywistość i na krótką chwilę przerywają naturalny bieg codzienności. Tych, którzy stają się ich przypadkowymi świadkami zostawiają w niepewności czy to, co widzieli zdarzyło się naprawdę. I to właśnie te niepowtarzalne działania Cezarego Bodzianowskiego Muzeum Sztuki w Łodzi postanowiło pokazać publiczności.

Podjęło się zaprezentowania czegoś, czego w zasadzie pokazać nie sposób. Taka niecodzienna retrospektywa okazała się możliwa dzięki dokumentacji fotograficznej i filmowej, której dokonuje żona artysty, czasem jedyny świadek zdarzeń. Relacje wypełnią przestrzenie parteru i pierwszego piętra odrestaurowanej siedziby Muzeum. Celem ekspozycji nie jest jednak skatalogowanie dorobku artysty, ale zaprezentowanie różnych strategii, jakimi posługuje się w swojej grze z rzeczywistością. Dlatego na wystawie w ms1 będzie można przyjrzeć się dokumentacji około 25 spośród ponad tysiąca działań artystycznych Bodzianowskiego.

tekst_ms1

Fot. Arkadiusz Fochtman

Wystawie towarzyszy ilustrowany katalog z tekstami Catherine Wood, Adama Szymczyka, Jarosława Suchana i Susanne Titz. Ponowne otwarcie ms1 to także udostępnienie zwiedzającym jednej z najlepiej rozpoznawalnych przestrzeni Muzeum Sztuki w Łodzi – Sali Neoplastycznej. Zaprojektowana przez Władysława Strzemińskiego Sala przeszła gruntowną konserwację, podczas której użyto pigmentów jak najbardziej zbliżonych do tych, jakie oryginalnie zastosował autor.

Korespondującej z dziełami Katarzyny Kobro, Theo van Doesburga, Georgesa Vantongerloo czy Henryka Berlewiego, artystycznej aranżacji projektu Strzemińskiego będzie towarzyszyć ekspozycja prac współczesnych artystów, w nowej odsłonie. Ekspozycja zostanie wzbogacona o 3 nowe dzieła, zakupione lub stworzone specjalnie z myślą o Sali Neoplastycznej. Nowym nabytkiem Muzeum jest Struktura Prototypowa Liama Gillicka. Monika Sosnowska i Nairy Baghramian to z kolei artystki, które zostały zaproszone do pracy nad projektem i z tej okazji specjalnie dla Muzeum Sztuki w Łodzi stworzyły zupełnie nowe dzieła.

DSC_9843

Fot. Arkadiusz Fochtman

Wydarzeniami towarzyszącymi była projekcja filmowa na dziedzińcu Muzeum. Na ścianie na wprost głównej bramy ms1 został wyświetlony czarno-biały obraz węgierskiego artysty Tamása St Auby. Reżyser (używający kilku pisowni swojego nazwiska oraz licznych pseudonimów) jest jedną z najciekawszych postaci powojennej węgierskiej awangardy. Obraz nosi tytuł „Centaur” i powstał w latach 1973-75. W ogrodzie Muzeum Sztuki zagrał również zespół Rumory Orkiestra. Członkowie grupy podejmują próbę twórczej kontynuacji osiągnięć artystycznej awangardy w muzyce. Wykorzystują „klasyczne” instrumenty takie jak akordeon czy melodyka, jednak przede wszystkim używają instrumentów nietypowych: różnego rodzaju elementów stalowych czy żeliwnych, rur, łańcuchów, blach, magnesów i sprężyn – słowem wszystkiego co tworzy „hałas”.

Kuratorem obu wystaw, które ponownie otwierają ms1, jest Jarosław Suchan.

Wystawę zwiedzać można do 4 sierpnia br.

(Tekst – mat. prasowe; Fot. Arkadiusz Fochtman)


Zobacz także:

Odnowioną Salę Neoplastyczną! (foto)

ms1: Sala Lustrzana odsłonięta! (foto)


PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
DSC_0997
PAPIER/ noBrain w Galerii Bałuckiej (foto)
Filip_Gabriel_Pudlo_Automotive_Lodz_2013
Praca w jednym ujęciu w Muzeum Sztuki (foto)
Prototypy 03: Carolina Caycedo i Zofia Rydet. Raport troski (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*