glowne_borisov

Nowy, trzynasty już sezon wystawienniczy w Atlasie Sztuki zainaugurowano indywidualną wystawą rosyjskiego artysty Igora Makarewicza. Makarewicz, którego twórczość jest nieznana w naszym kraju, to ceniony we współczesnym świecie sztuki rosyjski konceptualista.

Artysta urodził się w 1943 roku w Gruzji, w 1968 roku ukończył Wszechzwiązkowy Instytut Kinematografii w Moskwie. W latach 1986–1989 był członkiem znanej z działalności performerskiej grupy artystycznej Działania Kolektywne, współtworzącej nurt konceptualizmu moskiewskiego. Prace artysty znajdują się obecnie w wielu ważnych publicznych kolekcjach, z których warto wspomnieć o Państwowej Galerii Tretiakowskiej, Muzeum Narodowym w St. Petersburgu, Narodowym Centrum Sztuki Współczesnej (NCCA) i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Moskwie, Centrum Pompidou w Paryżu czy Muzeum Ludwiga w Kolonii, a także w wielu renomowanych kolekcjach prywatnych: we Włoszech (Paolo Sprovieri oraz Fabio Sollante), USA (Charles Cowles), Szwajcarii, Francji, Norwegii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Igor Makarewicz często pracuje wspólnie z cenioną artystką, prywatnie żoną, Eleną Elaginą. W Atlasie Sztuki pokazano projekt sygnowany przez Igora Makarewicza zatytułowany Muzeum Borisowa, którego kuratorkami są Bożena Czubak, prezes Fundacji Profile w Warszawie oraz Natalia Gonczarowa, na co dzień związana z moskiewskim Narodowym Centrum Sztuki Współczesnej (NCCA). Kilka dni po otwarciu wystawy w Łodzi Fundacja Profile pokaże prace obojga artystów.

Polecamy lekturę katalogu wystawy, w którym znaleźć można teksty autorstwa dr Jane A. Sharp, amerykańskiej historyk sztuki zajmującej się naukowo rosyjskim konceptualizmem oraz, wspomnianej już współkuratorki wystawy, Natalii Gonczarowej, która w swoim eseju wskazuje, że konceptualizm moskiewski to “romantyczny, marzycielski i psychoanalityczny wariant międzynarodowej sztuki konceptualnej lat 60.–70., i dodaje: “Bez wątpienia prace konceptualistów zachodnich były wzorem do stworzenia równoległego nurtu w Rosji, charakteryzującego się jednak własną specyfiką i oryginalnym instrumentarium“.

DSC_8129

Fot. Agata Kobierska

Całość uzupełnia rozmowa z Igorem Makarewiczem przeprowadzona przez Bożenę Czubak, która odkryła Igora Makarewicza i Elenę Elaginę dla polskiego odbiorcy. W tej rozmowie Makarewicz porównuje twórczość obojga do “pracy archeologa, pochłoniętego badaniem ruin ogromnej zaginionej cywilizacji”, gdyż, jak twierdzi: “Upadłe radzieckie imperium jeszcze nie jest dogłębnie zbadane. Skrytość zrodziła dziwne zjawiska w zakresie nieoficjalnej kultury, którą można porównać z żywymi organizmami występującymi na dużej głębokości – ich budowa jest wynikiem ogromnego ciśnienia. Ten kontekst to zaleta i wada jednocześnie. I dlatego logika naszej twórczości jest lekko “przemieszczona””.

W Atlasie Sztuki przez minionych dwanaście lat dwukrotnie pokazano prace rosyjskiego artysty, Ilyi Kabakova, który od wielu lat tworzy w USA. Obecnie w Polsce niezbyt często mamy okazję zobaczyć współczesną sztukę pochodzącą z Rosji. Z tym większą przyjemnością zapraszam do Atlasa Sztuki na spotkanie ze współczesną konceptualną sztuką rosyjską.

Wystawę podziwiać można do 18 października w Atlasie Sztuki w Łodzi.

(Tekst – Źródło; Fot. Agata Kobierska)


PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Akrecje II (foto+wideo)
17czerwca_080
Anna Konik w Atlasie Sztuki (foto)
IMG_1989
Nowe heurystyki w Galerii Imaginarium (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*