IMG_6446Od 13 czerwca do 24 października w ms2 można oglądać frapującą ekspozycję pod nazwą Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda. Wystawa dotyczy przemian i rewolucji, jakie zaszły w komunikacji wizualnej i projektowaniu graficznym w kręgach międzywojennej awangardy.

– Ekspozycja składa się z czterech części. Punktem wyjścia jest tutaj idea druku funkcjonalnego Władysława Strzemińskiego- mówi kuratorka wystawy Paulina Kurc- Maj. – Artysta uważał, że projektowanie powinno być racjonalne, funkcjonalne i nastawione na efekt – dodaje kuratorka. Funkcjonalność rozumiana była jako znajdowanie odpowiedniej wizualnej struktury dla konkretnego tekstu w zależności od jego funkcji. Projekty Strzemińskiego oraz artystów jemu współczesnych- okładki książek, czasopism – stanowią trzon pierwszej części ekspozycji i ilustrują, w jaki sposób idea druku funkcjonalnego wyglądała w praktyce.

Druga część wystawy poświęcona została artystom zagranicznym i pokazuje z jakich źródeł czerpali polscy projektanci.  Nawiązuje do wystawy, którą Strzemiński zrealizował w 1932 roku, w ramach działań grupy „a.r” i zawiera prace tych samych artystów. Prezentuje też środowiska, które wzajemnie na siebie wpływały i wymieniały się doświadczeniami na polu grafiki użytkowej.

joomplu:74561

Kolejna część ekspozycji poświęcona jest projektom o charakterze propagandowym. W porewolucyjnej Rosji artyści konstruktywizmu bardzo szybko dostrzegli propagandową rolę nie tylko filmu, ale też projektowania graficznego. Najlepszym nośnikiem politycznych treści okazał się plakat. Projekty rosyjskie zawierały fotomontaże, wyróżniały się zastosowaniem uproszczonych form i liter, a także kontrastujących barw – dominowała  czerwień. Projektant był konstruktorem- inżynierem, a nie artystą. Agitacyjna moc nowego projektowania jest reprezentowana na wystawie w postaci plakatów, książek, czasopism i prospektów związanych z propagandą polityczna w dwudziestoleciu międzywojennym w Związku Radzieckim, Niemczech i Polsce. Rosyjskie plakaty propagandowe można zobaczyć w Polsce po raz pierwszy.

Ostatnia część wystawy nosi tytuł Nowy Świat. Od końca lat 20. styl nowoczesnego drukarstwa został przejęty przez reklamę i prasę. Był wykorzystany na okładkach popularnych książek, plakatach komercyjnych i społecznych, w ogłoszeniach i reklamach. Autorami wielu  z tych projektów nadal byli twórcy bezpośrednio związani z awangardą.  Wśród prac, jakie można zobaczyć w ms2 znajduje się książka Michała Rusinka „Półmężczyzna” z okładką zaprojektowaną przez Karola Hillera,  plan ogrodu zoologicznego z grafiką Stażewskiego czy plakat reklamujący aparat fotograficzny firmy Leica autorstwa Tadeusza Maciejko.

joomplu:74559

Na wystawie Zmiana pola widzenia znajdują  się druki zaprojektowane między innymi przez takich artystów jak: Hans Arp, Herbert Bayer, Henryk Berlewi, Janusz Maria Brzeski, Cassandre, Robert Delaunay, Sonia Delaunay, Theo Van Doesburg, Karol Hiller, Fernand Léger, El Lissitzky, Filippo Tommaso., Piet Mondrian, Bruno Munari, Enrico Prampolini, XantiSchawinsky, Kurt Schwitters, Henryk Stażewski, Władysław Strzemiński, Ladislav Sutnar, Mieczysław Szczuka, Jan Tschichold, czy Teresa Żarnower.

Ekspozycję uzupełnia korespondencja Strzemińskiego z Janem Tschicholdem, którą zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć po raz pierwszy. Listy stanowią wymianę przemyśleń dwóch artystów na temat nowoczesnego drukarstwa.

Zobacz także:

M/W – Jeremy Millar w Muzeum Sztuki (foto)

Trzydzieści lat Galerii Wschodniej (foto)

Pierwsza dama pop-artu. Pauline Boty w ms2 (foto)

Atlas nowoczesności w ms2 (foto+wideo)

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
mtn_010
Polska i sowiecka propaganda w wojnie polsko-bolszewickiej 1919-1921 (foto)
IMG_9966
Jacek Ambrożewski – Ilustracje (foto)
IMG_6489
Natalia Anna Kalisz – Destrudo w Galerii Re:Medium (foto)
1 Komentarz
  • Jacek
    27 czerwca 2014 at 09:06

    Witam,
    koniecznie prosze dodac do opisu
    Projekt aranżacji przestrzennej wystawy, zatytułowany ‘a divided dot’, przygotowała Marlena Kudlicka. Artystka odwołuje się do pojęcia punktu typograficznego, który pozwala jej precyzyjnie zdefiniować geometrię przestrzeni. Diagram, będący graficzną interpretacją tytułu projektu ‘a divided dot’ stał się podstawą do zbudowania zespołu trójwymiarowych form, które tworzą architekturę wystawy. Ważnymi odniesieniami dla Kudlickiej były także koncepcje druku funkcjonalnego Władysława Strzemińskiego oraz Nowej Typografii Jana Tschicholda.

    Serdecznie pozdrawiam
    Jacek Kowalski konsultant merytoryczny projektu

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*