7 maja w Domu Literatury odbył się wernisaż prac Macieja Sieńczyka połączone ze spotkaniem z autorem, które poprowadzi Adriana Michalska. Wystawę można oglądać przez kolejne 3 tygodnie.

Maciej Sieńczyk – rysownik, ilustrator , twórca komiksów, mieszkający w Warszawie. Jest autorem ilustracji do prasy, książek oraz komiksów. Jego ilustracje znaleźć można w takich tytułach jak „Newsweek”, „Przekrój”, „Wysokie Obcasy”, „Dwutygodnik”, „Wprost”, „Tygodnika Powszechnego, „ Polityki”, łotewskiego magazynu komiksowego „Kuś”. Ilustrował książki Doroty Masłowskiej „ Woja polsko- ruska”, „ Paw królowej”, „ Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku”, „Więcej niż możesz zjeść, Michała Witkowskiego „ Lubiewo”, Małgorzaty Rejmer „ Toksymia”, Adama Wiedemanna „ Filtry”, Marty Syrwid „Koktajl z maku” (okładka), Pawła Dunin- Wąsowicza „ Fantastyczny atlas Polski”, „Polska biblioteka widmowa”, Wita Szostaka „Chochoły”, „ Dumanowski”, „Fuga”.

Pisze także opowiadania i felietony. Współpracował z czasopismem „ Lampa’ i „Iskra Boża”, galerią Raster, magazynem internetowym „Dwutygodnik”. W 2005 roku ukazał się jego debiutancki album komiksowy „ Hydriola”, w 2009 komiks „ Wrzątkun”, a w 2012 „ Przygody na bezludnej wyspie”, który był nominowany do literackiej nagrody Nike i przetłumaczony na język angielski, francuski, włoski oraz na niemiecki (fragmenty). W 2016 roku wydawnictwo Czarne z Narodowym Instytutem Audiowizualnym wydało jego debiutancką powieść zatytułowaną „Wśród przyjaciół”, z ilustracjami autora.

W twórczości można dostrzec inspiracje grafikami Alberta Dürera, Hansa Baldung Griena, Herculesa Seghersa i innych mistrzów. Zainteresowania sztuką outsiderów: m.in.; Henry’ego Dargera, Adolfa Wölfiego, Edmunda Monsiela także nie są bez znaczenia. Istotny wpływ na pracę twórczą wywarło niewątpliwie zamiłowanie do kolekcjonowanie osobliwych przedmiotów, takich jak np. pocztówki z blokami, etykiety zapałczane, druki, ulotki, plakaty z okresu PRL-u, np. medyczne, które wisiały na ścianach w przychodniach, plansze BHP, obrony cywilnej, instruktaże, jak się zachować w przypadku wybuchu bomby atomowej, chemicznej, afisze, plastikowe zabawki, dziecięcy stetoskop, protezy kończyn, czy nawet niemiecki atlas medycyny sądowej.

Oryginalność , wykorzystywanie neologizmów, nonszalanckie podejście do kształtowania postaci, przejawiające się w braku właściwych proporcji sylwetki, np. głowy względem tułowia, rąk, nóg, operowanie plamą, grubą kreską, wąską gamą kolorystyczną oraz prostym, wyraźnym liternictwem to cechy, które składają się na indywidualny język artystyczny, który uwidacznia osobowość i talent autora. Niepowtarzalność stylistyczna sprawia, że twórczości Sieńczyka nie można pomylić z pracami innych ilustratorów.

Wszystkie opowiadane przez autora historie są prawdziwe, zakorzenione gdzieś w rzeczywistości, dzięki czemu są niezwykle sugestywne. Nieraz są to wspomnienia z dzieciństwa, innym razem fakt, że kot uciekł do piwnicy. Dla niektórych osnowę stanowią absurdalne, surrealistyczne, ale niezwykle frapujące sny. Dowcipne dialogi skonstruowane na specyficznym humorze i słowotwórstwie tworzą niebanalną narrację.

Adriana Michalska

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Obraz + Tekst = Sztuka #3: Barbara Okrasa (foto)
IMG_3097
Stefan Wagner w Galerii Re:Medium (foto)
symetriaiasymetria
Symetria i Asymetria w ŚFK (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*