mnih_-_streetart_live_20130114_1782708552W przestrzeni budynku G Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi można oglądać prace płócienne i zdjęcia przedstawiające graffiti autorstwa gdańskiego street writera: MniH’a/ Stforky’HA Crew.

W późnych latach 90-tych, kiedy Mnih uczęszczał jeszcze do jednej z gdańskich podstawówek, w polskich miastach, zaczęła coraz częściej pojawiać się sztuka graffiti. Wtedy jednak nie posługiwano się jeszcze terminem street-artu, a ekspresję ulicznych artystów przedstawianą w ten sposób nie podnoszono do rangi sztuki. Graffiti było przez ogół społeczeństwa odbierane tylko jako próba dewastacji mienia, czyli przestępstwo. Obok prostych w formie i treści, wulgarnych napisów, epitetów, często kojarzonych  z psychologiczną wojną zwaśnionych kibiców drużyn piłkarskich i osiedli, czy tzw. tagów, czyli podpisów autorów bezpośrednio stanowiących gotową formę, można było dostrzec bardziej złożone prace. W większości przypadków był to rodzaj partyzantki, czyli sposobu  na odzyskiwanie miejskiej przestrzeni. Dla wielu młodych, kreatywnych ludzi, była to jedyna, dostępna i tania forma ekspresji.

joomplu:47328

To właśnie wtedy, Mnih zainspirowany obrazami, które obserwował codziennie m.in. na ścianach swojej szkoły, wraz z grupą znajomych stworzył serię tagów, które malowali  na budynkach. Jak dodaje artysta: „oczywiście początkowo nasza twórczość ograniczała się tylko do mazania markerami po szkole i osiedlu-wszystko to było bardzo prymitywne i słabe technicznie jak patrzę na to z perspektywy czasu” . Przełomowy okazał się rok 2000, kiedy Mnih poszedł do szkoły średniej, gdzie uczył się w klasie o profilu plastycznym. Duże znaczenie miał fakt, że poza nim, prawie wszyscy chłopcy w nowej szkole zajmowali się sztuką uliczną, a wśród nich przedstawiciele trójmiejskich grup takich jak EWC, USH  czy OBS, które dziś uchodzą za legendarne na rodzimej scenie graffiti. Sam artysta,  w tym okresie, należał do takich kolektywów jak DMZ (Damage Makers Zone) i MKR  (Mad Kids Region).

Od tamtej pory, Mnih nieustannie rozwijał swoje umiejętności, poświęcając  street-artowi kawałek swojego życia. Obecnie reprezentuje w Gdańsku grupę STFORKY, założoną w 1998 roku przez jego przyjaciół z odległego Zamościa.

Artysta jest grafficiarzem, w swoich technikach wykorzystuje więc głównie farby  w puszkach. Prace umieszcza przede wszystkim w przestrzeni miejskiej, ale także  na płótnach. W przypadku tych drugich, posiadając więcej czasu, a także nie ryzykując łamaniem prawa, Mnih wykorzystuje szerokie spektrum barw. Ich dobór podyktowany jest klimatem pracy i osobistym nastrojem. Wiodącą tendencją jest przedstawianie postaci zwierząt, często też umieszcza hasła, nie mające jednak złożonego znaczenia w treści. Artysta przywiązuje dużą uwagę do tła, które ma uwydatniać formę.

joomplu:47322

Mnih sprowadza znaczenie ekspresji (treści) swoich prac do minimum, na pierwszym miejscu stoi forma. Można powiedzieć, że treść zostaje jedynie sprowadzona do symboliki, gdzie postacie zwierząt (bardzo często używane z resztą przez innych street-artystów na całym świecie), po części mają za zadanie odzwierciedlać mieszkańców miast. Można tak stwierdzić, jednak to bardziej moja subiektywna opinia, ponieważ sam autor odżegnuje się od nadawania swoim obrazom jakiejkolwiek głębszej merytoryki. Jego wypowiedź artystyczna stanowi tym samym całkowitą opozycję  do przekazu o charakterze politycznym, bardzo często wykorzystywanym przecież przez pozostałych street-artystów. Jako przykładem, posłużę się tu chyba najbardziej znanym i groteskowym wręcz artystą o pseudonimie Banksy. Jego twórczość przesiąknięta jest polityką, stanowi bunt wobec kontroli systemu, kulturze korporacji, czy imperializmowi światowych mocarstw. Jak sam twierdzi, jest zemstą na zaistniałą sytuację. W jego pracach pełno jest aluzji do aktualnych wydarzeń na świecie. W sztuce Mnih’a nie ma pierwiastka polityki, artysta nie ma ambicji, aby rewolucjonizować świat, pouczać społeczeństwo.


/fot. Magda Ruta.

Zobacz także:

Małe Kamienice Łodzi jako graffiti (foto)

Graffiti – sztuka miasta 3 (foto)

Graffiti – sztuka miasta 2 (foto+wideo)

Graffiti – sztuka miasta 2010 (foto)

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
kara_022
Wystawa studentów Katedry Komunikacji Wizualnej ASP
DSC_9918
Wernisaż wystawy “Pomiędzy”
IMG_2907
Sztuki Piękne 2013: Konkurs im. Strzemińskiego (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*