Za nami inauguracja tegorocznego Fotofestiwalu. Impreza potrwa w Łodzi do 30 czerwca. Tradycyjnie centrum festiwalowe znajduje się w Art_Inkubatorze.

To właśnie tam w czwartek, 13 czerwca, zostały otwarte wystawy główne związane z tegorocznym hasłem – Supernatural/ Nadprzyrodzone. Odnosi się on do tematów duchowości, społeczności i rytuałów, poznania i metafizyki, a także niewyjaśnionych zjawisk, duchów i widm.

Projekt Nicoli Lo Calzo jest trwającym od prawie 10 lat wizualnym śledztwem, w którym autor odnosi się do postkolonialnego dziedzictwa w XXI wieku. Fotograf stara się dokumentować niematerialne ślady tragicznej przeszłości obydwu Ameryk i Afryki. Piotr Zbierski w swoim projekcie fotograficznym o zanikających rytuałach, zwraca uwagę na bliskość tradycyjnych kultur z naturą, a także odmienne od naszego podejście do śmiertelności. Jednym z plemion, które zainteresowało fotografa jest Toraja. Jego przedstawiciele do początku XX wieku praktycznie nie mieli kontaktu z europejską cywilizacją – ich wierzenia przetrwały w prawie niezmienionej formie przez setki lat.

Christoph Draeger i Heidrun Holzfeind opowiadają w swoim projekcie o Auroville – współczesnym przypadku budowania wspólnoty na bazie duchowych i humanistycznych ideałów.

Projekt Davida Fathi (laureata Grand Prix Fotofestiwal z 2016 roku) „Ostatnia droga nieśmiertelnej kobiety” przedstawia historię chorej na raka Henrietty Lacks, której tkanki rakowe zostały pobrane w latach 50. bez zgody chorej i jej rodziny. Od tamtej pory są pomnażane, transportowane służąc licznym badaniom i eksperymentom.

Henrik Spohler, w swoim cyklu „Hipoteza”, od wielu lat dokumentuje największe ośrodki naukowe zajmujące się zarówno badaniem życia na Ziemi, jak i obserwacją kosmosu. Zaś Klaus Pichler w swoim ironicznym projekcie „To na zawsze zmieni twoje życie” przygląda się zgoła mniej naukowemu podejściu do rzeczywistości: ezoteryce i wszelkich usługach pseudonaukowych oferowanych przez ludzi nastawionych wyłącznie na zysk. Wystawa Brada Feuerhelma „Amerykańskie objawienie” bazująca na kolekcji pocztówek i zdjęć prasowych z pierwszej połowy XX wieku, opowie o niezwykłej sile apokaliptycznych i postapokaliptycznych scenariuszy losów ludzkości.

Program główny zamyka wystawa grupowa „Pokoje” – to filmy, instalacje dźwiękowe, rzeźby oraz fotografie autorstwa: Patrycji Orzechowskiej, Kuby Woynarowskiego, Alexandra Gehringa, Carlo van de Roera oraz Mileny Soporowskiej. Wychodząc od naukowego fenomenu kwantowej fotografii wystawa skupiać się będzie na możliwościach rejestrowania niewidzialnego, ciemni fotograficznej jako miejsca kontaktu z nadprzyrodzonym oraz duchowej symbolice obrazów.

Program tegorocznego Fotofestiwalu możecie znaleźć tutaj.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
2wrzesnia_037
Fotografie Tomasza Komorowskiego w Muzeum Kinematografii (foto)
_DSC2806_copy
Fotofestiwal 2011 – Alexey Titarenko – Fotografia 1986-2010 (foto)
IMG_5063
Fotofestiwal 2014: In-visibilis (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*