DSC06314We wtorek, 8 maja rozpoczął się kilkudniowy maraton wernisaży fotografii towarzyszących tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi. Wydarzeniem dnia było oczywiście otwarcie wystawy zdjęć autorstwa Eugeniusza Hanemana.

O godz. 18 w Galerii 87 zaprezentowano zbiorową wystawę Związku Polskich Artystów Fotografików – Okręg Łódzki pod jakże jednoznacznym tytułem Kobieta (2010–2012). Na całość składa się kilkanaście zdjęć prezentujących, co nie trudno zgadnąć, kobiety.

– Nic tak nie ułatwia dostrzeżenia kobiecego piękna, jak fotografia – mówią pomysłodawcy przedsięwzięcia. – Każdy z autorów, w indywidualny dla siebie sposób, podzieli się szczególnymi momentami, chwilami, w których zostało utrwalone piękno kobiecego spojrzenia i zmysłowy gest.

joomplu:35813

Wydarzeniem dnia, a zapewne także jedna z najważniejszych imprez tegorocznego Fotofestiwalu miała miejsce w Łódzkim Towarzystwie Fotograficznym. Na wystawie Deja vu zaprezentowano zdjęcia autorstwa Eugeniusza Hanemana. Ekspozycja prezentuje oryginalne prace artysty wykonane w latach 1950–1970 w szlachetnej technice bromowej. Haneman to jeden z najbardziej znaczących polskich fotografów. Autor zdjęć m. in. z Powstania Warszawskiego. Wielokrotnie nagradzany, także zagranicą. Do 2005 roku wykładał w PWSFTviT w Łodzi.

joomplu:35806

Na zakończenie dnia w Śródmiejskim Forum Kultury – Domu Literatury zorganizowano wernisaż prac Marty J. Strzody – Nervus opticus. Rok temu artystka zwyciężyła w organizowanym w ramach Fotofestiwalu konkursie – Fabryka Fotografii – Przegląd Szkół Fotograficznych. Teraz  nadszedł czas na jej indywidualną prezentację. Projekt składa się z kilkudziesięciu fotografii oczu, które wkomponowane są w przestrzeń wystawienniczą galerii.

– Hegemonia wzroku wymusza powstawanie kolejnych ośrodków nadzoru. Wzrasta liczba dobrowolnie poddających się wszechobserwacji i hiperkontroli więźniów pełnych gotowości, by na stałe zamieszkać w swych wirtualnych celach. – można przeczytać w informacji o wystawie. – We współczesnym panopticonie nie potrzebna jest już wieża strażnika. Nowy model wszechwidzącego społeczeństwa posiadającego nieograniczony dostęp do informacji, nie potrzebuje już nadzorców, ponieważ jest organizmem samokontrolującym się. Władza spojrzenia przeszła w ręce mas. Zatarła się granica pomiędzy widownią a areną, zniknęła różnica pomiędzy obserwującymi a obserwowanymi.

joomplu:35798

Fotofestiwal – wernisaże,  środa (9 maja)

17.00 Marek Domański, Psychopompos – koda, Galeria Domek Ogrodnika AHEart, Rewolucji 1905 r.52
17.30 Spojrzenia, ASP Warszawa, Galeria Nowa Przestrzeń AHEart, Rewolucji 1905 r.52
18.00 Roombook 5 – Wojna Obrazów, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Galeria Nowa Przestrzeń AHEart, Rewolucji 1905 r.52
18.30 Lomografia Maj Dear! Lomościana: Lomograficzny MójMaj!, przejście podziemne Piłsudskiego/Sienkiewicza

Zobacz także:

Fotofestiwal 2012: Niepotrzebne – Tomasz Komorowski (foto)

Fotofestiwal 2012 – informacje, program

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
IMG_3476
Marek Domański – Dalekie powietrza (foto)
deklaracja_Krzysztof_Cichosz_1_C_2008
Fotofestiwal 2011 – Krzysztof Cichosz – Fotoinstalacje wybrane (foto)
konstantynopoll
Konstantynopol w BUL-e (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*