19022013_011Od wtorku, 19 lutego, w przestrzeni Centralnego Muzeum Włókiennictwa można oglądać ekspozycję Pokolenia – Pracownia Dywanu i Gobelinu. Starczewski – Kowalski – Rudzka Habisiak.

Prezentuje ona dorobek dydaktyczny trzech pokoleń pedagogów i studentów Pracowni Dywanu i Gobelinu w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Wystawę zorganizowano w ramach 14 Międzynarodowego Triennale Tkaniny Łódź 2013. Dostępna jest dla zwiedzających do 17 marca 2013 r.

– Wystawa pokazuje ciągłości programową, realizowaną w Pracowni w obszarze dywanu i gobelin. Te ostatnie zostały ponownie docenione przez designerów jako unikatowe kolekcje rękodzielnicze – mówiła podczas wernisażu wystawy rektor, Jolanta Rudzka Habisiak. – Jednocześnie chcielibyśmy rozwijać się w kierunku projektów wyposażenia wnętrza w miękkie obiekty tekstylne, które już dziś są tak bardzo doceniane i poszukiwane na rynku – dodała Rudzka Habisiak.

joomplu:48486

Ekspozycję otwiera dorobek ucznia Władysława Strzemińskiego profesora Antoniego Starczewskiego oraz jego studentów, wybitnych dziś artystów do których należą między innymi: Ewa Latkowska, Elżbieta Kędzia, Włodzimierz Cygan, Waldemar Zawodziński, Juliusz Marweg, Jan Dubrowin, Ryszard Kaczmarek, Dorota Taranek, Krystyna Jałkiewicz. Zobaczyć tu można przede wszystkim ręcznie tkane gobeliny oraz projekty dywanów.

Kontynuatorem tradycji Pracowni Starczewskiego oraz jego następcą został profesor Mariusz Kowalski. W tym czasie Pracownia Dywanu i Gobelinu otworzyła się na współpracę z producentami dywanów, a studenci zyskali możliwość realizowania własnych pomysłów artystycznych w przemyśle. Działania promocyjne oraz wystawy Pracowni wpłynęły na ogromne zainteresowanie studentów, wśród których znalazły się takie osobowości jak Joanna Rusin, Marcin Paprocki, Izabela Walczak, Agnieszka Czop, Dominika Krogulska czy Teodor Durski. 

joomplu:48485

Od 2005 roku pracami Pracowni zaczęła kierować profesor Jolanta Rudzka Habisiak, która rozszerzyła jej program o innowacyjne obiekty do wnętrza. Młodzi twórcy, szukający niekonwencjonalnej formuły dla dywanu, obiektu na ścianę czy podłogę czerpali inspiracje z tradycyjnych technik rękodzielniczych, aktualnych tendencji wzorniczych oraz sztuki XX wieku. Do swoich projektów wykorzystywali papier, drewno, gumę, jak również filc wełniany i przędzę. Efektem ich prac były miękkie obiekty o różnych funkcjach: siedzisko, materac, puf, poducha. Z tego okresu zaprezentowane zostały także gobeliny wykonane klasycznymi splotami, realizacje dywanów przemysłowych w technologiach Wilton, Axminster, Tuffting.

/tekst na podstawie mat.pras.

Zobacz także:

ASP. Rocznik 2012 (foto)

Kowalewscy – Retrospektywa w Centralnym Muzeum Włókiennictwa (foto)

Młodość sztuki naszego czasu – tkanina malowana i drukowana (foto)

Z nici Ariadny. Czwarta edycja (foto)

Pasiak – polski styl wzornistwa ludowego (foto)

Z Kanwą przez 10-lecie w Centralnym Muzeum Włókiennictwa (foto)

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
gwne2
7. FashionPhilosophy Fashion Week Poland: WIOLA WOŁCZYŃSKA
orsay_29
7. FashionPhilosophy Fashion Week Poland: Orsay (foto)
100 lat mody – Manufaktura Fashion Week

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*