2Do 1 kwietnia 2018 r. w Centralnym Muzeum Włókiennictwa można oglądać  wystawę prezentującą dokonania jednej z najważniejszych artystek XX w., Magdaleny Abakanowicz. Celem jest ukazanie tych zagadnień jej twórczości, które najwyraźniej pokazywały rewolucyjne zmiany w języku sztuki wprowadzone przez artystkę.

Na całym świecie znane są pełnoprzestrzenne formy, od nazwiska twórczyni zwane abakanami, rzeźby kształtowane z miękkiej materii bądź te z brązu, wpisujące się w pejzaż. Jednak mało kto pamięta, że droga ku tym awangardowym dziełom ma swój początek w fascynacji Magdaleny Abakanowicz tkaniną. Działając w obrębie tkaniny artystycznej, zdobywała międzynarodową sławę i uznanie. Jest zatem naturalne, że ekspozycja, przypominająca źródła intelektualnych i twórczych sukcesów Abakanowicz, które tak pozytywnie zaważyły na artystycznym obrazie Polski na świecie, jest prezentowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Na wystawie zaprezentowano prace z kolekcji CMWŁ, ale także dzieła wypożyczone z innych instytucji (w tym nagradzane na świecie). Wśród nich te z początkowego okresu twórczości, a także tkaniny strukturalne, których forma coraz bardziej przybierała kształt reliefów z pęknięciami i ażurowymi prześwitami. Ukazują one proces zmian i stopniowego nawarstwiania struktur, linię rozwoju języka formalnego. Nie zabakło oczywiście samych abakanów, będących efektem szeregu eksperymentów i śmiałych decyzji artystycznych, ukoronowaniem zmagań z materią.

Absolutną rewelacją wystawy będzie druga odsłona wystawy (otwarcie w kwietniu 2018 r.), podczas której zaprezentujemy dzieła artystki wcześniej w Polsce niepokazywane, udostępnione dzięki uprzejmości szwajcarskiej Fundacji Toms&Pauli. Fundacja ta przechowuje dokumenty i dzieła sztuki związane z historią Biennale w Lozannie, imprezy kluczowej dla rozwoju nowoczesnej tkaniny artystycznej na świecie. Taka forma ekspozycji pozwoli pełniej zapoznać się z drogą twórczą Magdaleny Abakanowicz, bowiem pierwszy etap unaoczni kierunki rozwoju myśli artystycznej i drogę dochodzenia do rewolucyjnych rozwiązań formalnych. Kolejny zaś, wzbogacony o eksponaty lozańskie, ukaże pełnię dokonań i dojrzałość osiągnięć.

Integralnym elementem ekspozycji jest pokaz filmu, zrealizowanego przez Kazimierza Muchę z muzyką Bogusława Schäffera, nagranego w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. W filmie wykorzystano zapis instalacji plenerowej Magdaleny Abakanowicz, zrealizowanej w Łebie w 1968 r., podczas której organiczne, materialne formy abakanów poddają się podmuchom wiatru, poruszają i integrują z naturalnym otoczeniem dzikich wydm, tym samym podkreślają swoją biologiczną proweniencję. „Ten film jest szalenie ważnym elementem wystawy, bowiem przez połączenie plastycznych ruchomych obrazów z niezwykłą muzyką, ale też przez ukazanie sensualnych abakanów w naturalnym krajobrazie pozwala pełniej zrozumieć twórczość artystki. Było dla mnie ważne, by pokazać najgłębsze inspiracje oraz kolejne etapy jej twórczości, które doprowadziły do rewolucyjnych rozwiązań, najpełniej wyrażonych w formie abakanów” – mówi kuratorka wystawy, Marta Kowalewska.

Kuratorka: Marta Kowalewska
Aranżacja przestrzeni: Maja Pawlikowska
Projekt graficzny: Monika Zawadzki
Koordynacja: Agata Połeć

1. M. Abakanowicz, Desdemona gobelin, 1965
2. M. Abakanowicz, Abakan brązowy IV, 1969
3. M. Abakanowicz, Kompozycja, 1960
4. M. Abakanowicz, Biała (Słońce i Księżyc), 1964
5. M. Abakanowicz, Biała, 1966
6. M. Abakanowicz, Kompozycja fakturalna (Composition facturale), 1967
7. M. Abakanowicz, Kompozycja form białych (Kompozycja białych form), 1962
8. M. Abakanowicz, Assemblage Noir (Assemblage czarny), 1967

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
FW_ogolne
X Manufaktura Fashion Week / Fast Fashion 2015
glowne_miguel
Fashion Week 2014: Miguel Vieira w Łodzi! (foto)
qqqIMG_2874_small
Dni Mody 2010 (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*