synergia40Od 9 sierpnia do 11 września w Galerii Willa można będzie oglądać dwie ekspozycję: Intuicję Agnieszki Głowackiej oraz Synergię 40.

Agnieszka Głowacka od trzydziestu lat pyta o naturę widzenia, zatraconą współcześnie przez medialne obrazy o coraz doskonalszej rozdzielczości.  Jej twórczość zasługuje na uwagę zarówno ze względów zagadnień warsztatowych, jaki i specyficznie potraktowanej tematyki płócien. Prace malarskie wyróżnia dbałość o maestrię kompozycyjną i techniczną. Autorka komentowała: Obserwuję grę świateł, temperaturę barw, strukturalność form, powołuję symbole natury, a własna technika sprawia, że obrazy żyją w rytm oświetlenia wchodzą w dialog, intrygują, budzą się i zasypiają….

Większość obrazów Agnieszki Głowackiej skupionych jest na naturze, której faktura, koloryt z pewnością fascynują autorkę. Prace pokazują abstrakcyjność form wywiedzionych z żywiołu przyrody. Jednakże malarka prowadzi konsekwentną grę z widzem. Wrażliwy odbiorca zostaje postawiony mimochodem w pozycji detektywa, gdyż zaczyna śledzić postać pojawiającą się na obrazach. Nie zawsze jest wyraźnie widoczna, m.in. w: Panna Poranna z cyklu Noce i Dni (2008-2009) czy Sztuka kontemplacji z cyklu Echa. Niejednokrotnie widz musi doszukać się ledwie zarysowanych kształtów ludzkich, wydobyć je z faktury kompozycji. Artystka dokonuje celowego schowania postaci, ukrycia jej przed ciekawskimi oczami profanów (Ikona z cyklu Noce i Dni czy Imagine Bairro Alto z cyklu Źdźbło). Figurę możemy podświadomie utożsamić z autorką, gdyż jest to schematycznie zarysowana postać kobiety, pojawiająca się niczym cień. Bohaterka nie ma ani jawnych rysów twarzy, ani wieku. Staje się jedynie znakiem obecności (m.in.  Autorefleksja z cyklu Źdźbło).

Dominika Łarionow
fragment tekstu do folderu

Agnieszka Głowacka – urodzona i zamieszkała w Łodzi absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Praca dyplomowa z 1990 roku w zakresie projektowania typografii książkowej i fotografii służyła jako wzorcowy materiał dydaktyczny w kraju i za granicą. Obrazy malarki od lat znajdują swoje miejsce w zbiorach europejskich kolekcjonerów. Zajmuje się malarstwem i fotografią, jak również działalnością zawodową na polu grafiki projektowej. W 2016 roku artystka obchodzi 30-lecie pracy twórczej. Pierwsza indywidualna wystawa “Notatki z pejzażu” miała miejsce w maju 1986 roku. Wystawa “Intuicja” obejmuje obrazy w technice mieszanej własnej na płótnie z lat 2005-2015.


Synergia 40 to wystawa doktorantów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Na ekspozycji znajdzemy pracę takich arystów jak: Jakub Balcerski, Magdalena Bezat Majeranowska, Beata Bugaj Tomaszewska, Dominika Bułaczyńska, Agata Czeremuszkin Chrut, Monika Czarska, Renata Drozdowska, Tomasz Drożdż, Magdalena Duraj, Małgorzata Gorgolewska, Oskar Gorzkiewicz, Barbara Górska, Adrianna Grudzińska, Katarzyna Grzelakowska, Katarzyna Jagodzińska, Wiktoria Jakubowska, Małgorzata Klamra, Jonasz Koperkiewicz, Waldemar Koralewski, Borys Kosmynka, Norbert Kotwicki, Anna Lehman, Marlena Lenart, Jakub Łączny, Dominika Łukawska, Agata Materowicz, Hanna Niemierowicz, Michał Obiedziński, Michalina Owczarek, Joanna Rusin, Justyna Stasiewicz, Magdalena Szadkowska, Michał Szulc, Agata Szymczak, Zdzisława Świniarska, Alia Üstek, Izabela Walczak, Aleksandra Wasilewska Kucewicz, Aleksandra Woźniak, Agnieszka Zawisza

Granice między sztuką użytkową i dziełami sztuki tzw. „czystej” zacierają się coraz bardziej.  Artyści projektanci często nadają swoim utworom charakter nie tylko użytkowy. Stosują nietypowe materiały czy zabiegi projektowe sprawiając, iż obiekty te trudno jednoznacznie zdefiniować i zakwalifikować. Biżuteria czy ubiór stają się obiektem rzeźbiarskim, tkanina – obrazem itp. Wzajemne i wyraźne wpływy sztuki czystej i sztuki stosowanej ich przenikanie się obserwujemy na światowych wystawach sztuki i targach designu. Zjawisko to ma oddźwięk w dziełach młodych łódzkich artystów i projektantów, doktorantów ASP w Łodzi. Zderzenie obrazów, grafik, plakatów z biżuterią, tkaninami, ubiorem może być zaskakujące dla widza i dla samych autorów wystawy.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Wyniki must have 2020
dzienwolnejsztuki
Dzień Wolnej Sztuki 2015
lodzbiennale
I Międzynarodowe Biennale Grafiki Łódź 2016

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*