Tkaniny opanowały Łódź, w najlepszym tego słowa znaczeniu. Na kolejną wystawę, odbywającą się w ramach 14 Międzynarodowego Triennale Tkaniny, zapraszamy do łódzkiej Galerii ZPAP “Na Piętrze”.
Pisali o Niej najpochlebniej najwięksi talentem, sercem i umysłem w tkaninie polskiej. Jeszcze w 1985 Magdalena Abakanowicz, kilkakrotnie Irena Huml, Halina Jurga, Krystyna Kondariutkowa, Adam Nahlik; ostatnio, obszernie Małgorzata Wróblewska Markiewicz.
Na początku Jej kariery artystycznej, jeszcze w końcu lat 50-tych chętnie podnoszono, że jako pierwsza w Łodzi zaczęła tkać gobeliny (bez względu na to, co pod tym określeniem konkretnie rozumiano). Później Jej zasługa poszła w niepamięć, bo ta umiejętność i w Polsce i w Łodzi bardzo spowszedniała. Z okazji jubileuszu warto jednak, aby o tym przypomnieć rówieśnikom, a młodsi niech o tym po raz pierwszy usłyszą (bo chyba nikt nie czyta starych katalogów).
Fot. Arkadiusz Fochtman
Jako pierwsza w Polsce odkryła „wartości dziewiarstwa jako techniki pozwalającej na przekaz treści emocjonalnych i budowę kompozycji kolorystycznie i fakturowo złożonych i swobodnych jak gobelin”; Magdalena Abakanowicz dostrzegła to Jej „dziewiarskie nowatorstwo”, ale jakby go nie w pełni doceniając porównywała jeszcze z gobelinem.
***
Kazimiera Frymark – Błaszczyk – tkaczka, projektantka dzianiny, mody, pedagog, ur. w 1931r w Leśnie, w województwie pomorskim, mieszka w Łodzi. Twórczość w zakresie: tkanina (kilim, gobelin, miniatura tkacka), dzianina artystyczna reliefowa, ażurowa (kompozycje unikatowe), ręcznie czerpany papier (instalacje płaskie i przestrzenne), obiekty z różnych materii.
Prace utrzymane w chłodnej kolorystyce i w konwencji abstrakcji zarówno lirycznej jak i geometrycznej inspirowane różnymi stanami przyrody, oddające dynamiczne zjawiska natury, np. burza, wiatr, deszcz, śnieżyca, sztorm, jak też pory dnia, itp., również projektowanie mody i wzorów dla przemysłu dziewiarskiego utrzymane w rygorach technologii. Stosowane surowce: wełna ręcznie przędziona i przemysłowa, len, juta, bawełna, metal jako konstrukcja, włókna i tworzywa poliamidowe oraz surowce ekologiczne: wiklina, słoma, suszone trawy, itp.
(Tekst – Źródło; Fot. Arkadiusz Fochtman)
Więcej o Triennale na Plastrze Łódzkim!
- ZPAP_1
- ZPAP_10
- ZPAP_9
- ZPAP_8
- ZPAP_7
- ZPAP_6
- ZPAP_5
- ZPAP_4
- ZPAP_3
- ZPAP_2
- ZPAP_1
- ZPAP_10
- ZPAP_9
- ZPAP_8
- ZPAP_7
- ZPAP_6
- ZPAP_5
- ZPAP_4
- ZPAP_3
- ZPAP_2
- ZPAP_1