glowne_abaka_tex

Miejska Galeria Sztuki w Łodzi w ramach 14. Międzynarodowego Triennale Tkaniny przedstawia wystawę ukazującą początek drogi twórczej i najnowsze prace Magdaleny Abakanowicz.

Organizatorzy chcą przedstawić konteksty, w jakich ta najsłynniejsza polska artystka sztuki włókna debiutowała na scenie międzynarodowej. Wystawa ukazuje także niezwykłe związki łączące Magdalenę Abakanowicz z działalnością łódzkich instytucji: Centralnego Muzeum Włókiennictwa i Galerii. W 1972 roku Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, funkcjonująca wtedy pod nazwą Biuro Wystaw Artystycznych oraz Muzeum Historii Włókiennictwa (obecnie Centralne Muzeum Włókiennictwa) były współorganizatorami pierwszego Triennale Tkaniny Unikatowej i Przemysłowej.

Magdalena Abakanowicz nadesłała na tę wystawę Abakan (trójczęściowy) czarny i otrzymała Medal Triennale. Do Galerii Artystka wróciła w roku 1978. Przygotowano wówczas Jej wystawę indywidualną, towarzyszącą 3. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny.

Dzisiaj, 50 lat po debiucie w Lozannie, twórczość M. Abakanowicz jest postrzegana jako ikona sztuki polskiej XX i XXI wieku. Wystawa Opus et fabulas jest próbą spojrzenia na dokonania artystyczne Abakanowicz z perspektywy prac najwcześniejszych, które utorowały Jej drogę do światowej kariery, ale ukazuje także najnowsze rzeźby przestrzenne z cykli Giganci i Ptaki.

DSC_0488 DSC_0507

Fot. Arkadiusz Fochtman

Kolekcja tkanin Centralnego Muzeum Włókiennictwa została opatrzona analizą historyczną Pani Małgorzaty Wróblewskiej Markiewicz, st. kustosza Centralnego Muzeum Włókiennictwa, która ukazuje ich losy: wystawienniczą wędrówkę i percepcję w świecie oraz okoliczności, w jakich były pozyskane do zbiorów łódzkiego Muzeum. Ta rozbudowana opowieść stanowi źródło informacji o rodzącej się w latach 60. I 70. sile oddziaływania sztuki M. Abakanowicz i Jej wpływie na postrzeganie polskiej sztuki włókna.

Pani Profesor Magdalena Abakanowicz umożliwiła przedstawienie kolekcji tkanin, w kontekście rzeźb użyczonych na wystawę, bezpośrednio z warszawskiej pracowni Artystki. Właśnie te rzeźby ustawione w jednej przestrzeni, zaaranżowanej według projektu prof. Adama Brinckena, z 13 historycznymi tkaninami tworzą niepowtarzalne świadectwo drogi, jaką Magdalena Abakanowicz przebyła: od tkanin malowanych, poprzez fakturalne gobeliny, trójwymiarowe „abakany” do rzeźb figuralnych z brązu, kamienia i stali, eksponowanych w formie monumentalnych instalacji w otwartych przestrzeniach w Polsce (Poznań, Wrocław, Warszawa) i wielu krajach świata: Grecja, Włochy, Izrael, Korea Południowa, Niemcy, Japonia i USA (m.in. University Art Museum Princeton, Phoenix Art Museum, Chicago Grant Park).

Wystawa potrwa do 28.07.2013 br.

Kuratorki wystawy: Elżbieta Fuchs i Małgorzata Wróblewska Markiewicz

(Tekst – Źródło; Fot. Arkadiusz Fochtman/Marcin Bałczewski)

Więcej o Triennale na Plastrze Łódzkim!

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Muzeum Pałac Herbsta – Jak to widzisz?
Stuart Brisley – performance w Muzeum Sztuki
Andrzej_Kucharski_fot._Archiwum_Autora
Glasstosteron w Galerii Willa

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*