Na konkurs dla młodych projektantów make me! trafiło w tym roku aż 268 zgłoszeń z całego świata. Po długich i burzliwych obradach międzynarodowe jury wskazało spośród nich 23 projekty, które mają szansę na zdobycie nagród z puli 65.000 zł. Prace finalistów będzie można zobaczyć we wrześniu na wyjątkowej ekspozycji, która powstaje w ramach 14. edycji Łódź Design Festival.

make me! to międzynarodowy konkurs wzorniczy, otwarty na projektantów młodego pokolenia, pozwalający na dużą swobodę tworzenia. To jedno z najbardziej innowacyjnych wydarzeń w dziedzinie projektowania w Europie i kluczowy element Łódź Design Festival. Dedykowany wszystkim, których do procesu projektowego zapala impuls wywołany dostrzeżeniem potrzeby lub problemu. W make me! nagradzane są również projekty eksperymentujące z materiałem czy poszukujące nowych interpretacji dotychczasowych funkcji.

Przez wzgląd na wybuch pandemii, organizatorzy ŁDF zdecydowali się przedłużyć nabór do tegorocznej edycji, dając młodym projektantom szansę na odnalezienie się w nowej rzeczywistości. Oprócz zgłoszeń od polskich projektantów, do organizatorów konkursu trafiły aplikacje z takich krajów, jak Niemcy, Słowacja, Czechy, Włochy, Ukraina, Egipt, Austria, Węgry, Wielka Brytania, Korea Południowa, Królestwo Niderlandów, Hiszpania, Izrael, Tajlandia, Białoruś, Litwa, Szwajcaria, Argentyna, Portugalia, Francja, USA i Słowenia.

Zgłoszone prace ocenia dwuetapowo międzynarodowe jury, które podczas tegorocznej edycji obraduje w składzie: Agnieszka Jacobson-Cielecka (School of Form Uniwersytetu SWPS), Czesława Frejlich (ASP w Krakowie), Boaz Katz (Form Us With Love), Szymon Hanczar (Hanczar Studio), Luca Nichetto (Nichetto Studio), Agata Nowotny (m.in. projekt Zasoby), Mariusz Włodarczyk (ASP w Łodzi), Jerzy Porębski (ASP w Warszawie), Maurizio Burrato (INTERPRINT Polska) i Michał Piernikowski (Łódź Design Festival).

W DNA konkursu make me! zapisana jest jego nieustająca zmiana i adaptacja, tak jak zmieniają się potrzeby współczesnych społeczeństw, a w konsekwencji postawy młodych projektantów, którzy na te potrzeby próbują odpowiadać. Zmiana dotyczy między innymi sposobu, w jaki oceniane są nadsyłane na konkurs projekty, oraz samego jury, składu w jakim obradujemy. Co roku zapraszamy ekspertów związanych z innymi aspektami projektowania, po to aby możliwie najlepiej oceniać coraz bardziej różnorodne zgłoszenia. Nie ukrywamy, że ostatnie obrady były burzliwe, postanowiliśmy przeprowadzić je w całości online, co było dodatkowym wyzwaniem. Trwały o wiele dłużej, niż do tej pory, było o czym dyskutować – mówi Michał Piernikowski, zwracając uwagę, że od kilku lat widać wśród zgłoszeń dominację projektów związanych z katastrofą klimatyczną, z kończącymi się zasobami, eksperymenty materiałowe, próbę poszukiwania nowej jakości w projektowaniu przedmiotów: – Widzimy potrzebę wniesienia czegoś nowego, innego niż kolejne krzesło. Potrzebę dokonania przełomu, poszukiwania rzeczy, które może nie zbawią świata, ale chociaż troszkę go poprawią – dodaje.

Zgłoszonych prac było dużo i większość interesująca. Jednak pandemia przewartościowała świat. Zbiegła się w czasie z narastaniem problemów dewastacji środowiska, a „zatrzymanie” dało czas na refleksję. Spoważnieliśmy i zaczynamy inaczej przyglądać się temu, co robimy i inaczej oceniamy design. Sytuacja, w której się znaleźliśmy, nakłania nas do innego traktowania świata materialnego, bo on powstaje poprzez zawłaszczanie przyrody. Nic nie dzieje się za darmo. Przedmiot tworzony tylko dlatego, że jest zabawny albo ładny, zaczyna być moralnie wątpliwy. Jurorzy stawiali pytania, czy kolejny przedmiot jest rzeczywiście potrzebny, co on nam daje, czy chcemy, żeby zaśmiecać nim świat.  Ocena zgłoszonych projektów przez taki filtr prowokuje do dłuższej, bardziej pogłębionej dyskusji. Wybór był trudny, ale dyskusja była ważna, wzbogaciła również jurorów – podsumowuje obrady Czesława Frejlich.

Wystawa pokonkursowa przybierze w tym roku wyjątkową formę – prace finalistów zostaną zaprezentowane w specjalnie przygotowanych kontenerach, które staną na terenie Monopolis – nowego partnera Łódź Design Festival. W rezultacie zapoznanie się z projektami nie będzie wymagało od publiczności wchodzenia w przestrzeń wystawy – wystarczy wizyta na dziedzińcu jednego z najbardziej interesujących nowych obiektów w mieście. – Wyróżnione projekty reprezentują bardzo różne ścieżki projektowe, dlatego wystawa pokonkursowa będzie niepowtarzalna. Zobaczymy pomysły genialne w swojej prostocie, jak i zaawansowane technicznie rozwiązania, za którymi stoi szereg badań. Przekonamy się między innymi, jak wygląda but wyhodowany przez zmodyfikowaną bakterię oraz czy istnieją meble zapewniające przestrzeń dla nieporządku. Twórcy najciekawszych projektów otrzymają nagrody Paradyż Awards, ufundowane przez partnera konkursu, Ceramikę Paradyż. Ich łączna pula wynosi w tym roku 60 000 zł. Nagrodę specjalną, w wysokości 5 000 zł, ufunduje firma INTERPRINT Polska. Wyniki konkursu ogłosimy podczas najbliższej edycji Łódź Design Festival – mówi Katarzyna Ludwisiak, koordynatorka konkursu i projektantka wystawy make me!

Pełna lista finalistów konkursu make me! 2020:

1. Ewelina Lekka – Wobec Konsumpcji. Projekt zestawu mebli S’ploty (Polska)
2. Magdalena Michna-Czyrwik – Stanowisko do hydroterapii YNTA (Polska)
3. Beata Sroka/ Katarzyna Tokarczyk – MYMO (Polska)
4.
Jen Keane, Marcus Walker (collaborator) – This is GMO (Wielka Brytania)
5. Seok-hyeon Yoon (Studio Yoon Seok-hyeon) – Ott / Another paradigmatic ceramic (Korea Południowa)
6. van de Wijdeven Laura (Atelier LVDW) – Jute Tile (Holandia)
7. Tobias Trübenbacher – IGNIS (Niemcy)
8. Einav Ben-Asher – Anomals (Izrael)
9. Marie Radke – Familie Hempel / Family Hempel (Niemcy)
10.
Zuzanna Banasiak, Anna Gwiazda, Mateusz Mioduszewski – Biogazowieńka (Polska)
11. Patrycja Gorzela – Forget Me Not (Polska)
12. Aliona Kryshtofik – myceramicproject (Białoruś)
13. Alena Selina Halmes – Augen zu. Eine unsichtbare Designsprache (Szwajcaria)
14. Wojciech Błaszczyk, Marina Lewandowska (Sedno Studio) – Loop Chair (Polska)
15. Natalia Kostov –  POTROT (Polska)
16. Francesca Pievani (Fili Pari) – The lightness of marble (Włochy)
17. Helena Wierzbowska, Agnieszka Cieszanowska – na balkon! – zestaw mebli i akcesoriów na balkony miejskie (Polska)
18.
Carlos Jimenez – Doña Pakyta (Hiszpania)
19. Lotte Schloer – M3: Machine – Mass – Mold (Niemcy)
20.
Marta Wota – ILECA-28 – projekt urządzenia usprawniającego procedurę testu kometowego (Polska)
21.
Eléa Nouraud (OnMateria) – The Green Box (Francja)
22. Jan Godlewski – VX (Polska)
23.
Konrad Dybicki – Balneo. Zestaw do zabiegów medycyny naturalnej (Polska)

Prace dostępne są tutaj.

Podczas przełożonej na jesień edycji Łódź Design Festival organizatorzy spróbują przekonać publiczność, że nadszedł czas, by przestać produkować więcej i szybciej, a zacząć lepiej i staranniej. Hybrydowe wydarzenie przeniesie się do Internetu i wyjątkowych lokalizacji na terenie Łodzi. 

Organizacja Łódź Design Festival jest możliwa dzięki wsparciu Łódzkiego Centrum Wydarzeń oraz Miasta Łódź. ŁDF dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

14. Łódź Design Festival

PROGRES!

Główny weekend: 17-20.09.2020

Wernisaże wystaw: wrzesień 2020

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
PREV_beks_poster_594x841mm_v6_print
Beksiński Nieznany na Łodzi
fydrych_www
Słyszenie i EL art w Muzeum Miasta Łodzi
Studiując naturę. Malarstwo Sotera Jaxy-Małachowskiego w Galerii Willa

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*