plasterkultury

16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny, Prototypy w Muzeum Sztuki, R.H. Quaytman. Słońce nie porusza się. Rozdział 35 w Muzeum Sztuki, Słownik dobrych łodzianizmów w Galerii Willa, Ślad w Fabryce Sztuki- to nasze propozycje do wystaw roku 2018.

W 2013 Plastra w tej kategorii otrzymała wystawa Eugeniusz Haneman w Łódzkim Towarzystwie Fotograficznym, w 2014 Getto XXI w Monopolis, w 2015 roku Bałuty XXI, w 2016 roku – Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994 w ms2,  w 2017 roku – Metamorfizm – Magdalena Abakanowicz w Centralnym Muzeum Włókiennictwa, a w 2018 roku Jak to widzisz? w Muzeum Pałac Herbsta.

16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny Plaster.26

Międzynarodowe Triennale Tkaniny, najstarsza i najważniejsza prezentacja zjawisk związanych z współczesną tkaniną artystyczną, po raz 16. zagościła w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. W sobotę, 5 października odbył się wernisaż ekspozycji. Spośród prezentowanych na wystawie głównej 55 prac autorów z 21 krajów międzynarodowe jury w składzie: Tereza Barabash, Ann Coxon, Ixchel Ledesma Guadarrama, Michał Jachuła, Marta Kowalewska i Mizuki Takahashi, wyłoniło medalistów 16. MTT.

W duchu hasła przewodniego imprezy – „Przekraczanie granic” – wybrano po raz pierwszy w historii Triennale nie jednego, a dwóch złotych medalistów! Wręczono też jeden srebrny i jeden brązowy medal.

Złote medale: Dobrosława Kowalewska za pracę „List do Heleny” (2018) i Alex Younger za pracę „Solidarity” (2017)
Srebrny medal: Aurélia Jaubert za pracę „3eme Âge (le retour d’Ulysse)” (2018)
Brązowy medal: Ieva Augaityté za pracę „The Touch. E choes of Silence” (2018)

Ekspozycję można oglądać do 15 marca br. Więcej o wystawie możecie znaleźć tutaj.

Prototypy w Muzeum Sztuki Plaster.27

Projekt „Prototypy” to nowy cykl Muzeum Sztuki w Łodzi testującego to pojęcie na materiale z kolekcji muzeum. Zaproszeni artyści i artystki użyją dzieł z zasobów muzealnych do prób modelowania współczesnej nam rzeczywistości. W 2019 roku w ms i ms2 zaprezentowano trzy ekspozycje – Dom Mody Limanka. Nowa Kolekcja, Codex Subpartum oraz Carolina Caycedo i Zofia Rydet. Raport troski.

Dzięki ich działaniom kolekcja ms zamienia się w zasób praktyk i metod oczekujących na aktualizację, ponowne wykorzystanie i uruchomienie. Powtórna eksploatacja już istniejących prac i testowanie ich potencjału w zmienionych kontekstach stanowi wyraz troski o zrównoważenie, w duchu ekologicznym, „produkcji” nowych prac. Więcej informacji o wystawach znaleźć można tutaj.

R.H. Quaytman. Słońce nie porusza się. Rozdział 35 w Muzeum Sztuki Plaster.28

Od 23 lutego w Muzeum Sztuki w Łodzi można oglądać ekspozycję R.H. Quaytman. Słońce nie porusza się. Rozdział 35. R. H. Quaytman jest jedną z najwybitniejszych współczesnych artystek amerykańskich, a jej twórczość stanowi dzisiaj jedną z najbardziej oryginalnych prób rewitalizacji i aktualizacji intelektualnego i emocjonalnego potencjału zawartego w malarskim medium. Artystka jest w szczególny sposób zainteresowana badaniem obrazu, zarówno w jego wymiarze fizykalnym – jako rzeczy, która w określony sposób okupuje konkretną przestrzeń, jak i semantycznym – jako znaku o złożonej relacji zarówno w stosunku do swojego znaczącego, jak i do swojej materialnej podstawy. Quaytman ożywia medium malarstwa, dowodząc że nadal może być ono efektywnym narzędziem krytycznej analizy wizualnej rzeczywistości, mimo że natura zapełniających ją obrazów radykalnie się w dobie dzisiejszej zmieniła.

Twórczość Quaytman jest głęboko osadzona w historii sztuki i towarzyszącej sztuce teorii, odwołując się do filozoficznej refleksji na temat natury obrazu, przedstawiania, konstruowania wizualnego znaku i fenomenu widzenia. Równocześnie eksploruje warsztatowe aspekty malarstwa, stawiając w centrum swojego zainteresowania jego bazowe właściwości fizykalne, takie jak wymiary obrazu, proporcje, materialność podłoża i czy działanie pigmentu. Eksplorowanie owych zagadnień nie ma przy tym jedynie formalnego wymiaru a służy jako podstawa do budowania narracji dotyczących takich kwestii jak pamięć (i zapominanie), natura historii (tej pisanej z dużej litery i tej osobistej), manipulowanie wizualną informacją, konstrukcja przestrzeni, w której funkcjonuje nasza wyobraźnia i my sami, jako istoty psychosomatyczne. Na „Słońce nie porusza się, Rozdział 35” składają się prace z 10 już zamkniętych przez artystkę rozdziałów połączone z 32 nowymi obrazami stworzonymi specjalnie z myślą o ekspozycji w Muzeum Sztuki.

Słownik dobrych łodzianizmów w Galerii Willa Plaster.29

Od połowy maja do połowy lipca w Galerii Willa można było oglądać wystawę Słownik dobrych łodzianizmów. Interpretują polscy ilustratorzy. Uczestnikami wystawy jest 23 uznanych polskich ilustratorów, cenionych zarówno w kraju, jak i za granicą. Zaproszenie do projektu przyjęli: Karol Banach, Michał Bednarski, Blanka Biernat, Katarzyna Bogucka, Bartek Bojarczuk, Joanna Czaplewska,) Magda Grabowska-Wacławek(GraBOVSKA), Monika Hanulak, Izabela Kaczmarek-Szurek, Kazia Kalitan-Młodkowska, Jan Kallwejt, Bartek „Arobal” Kociemba , Bartosz Kosowski, Agata Królak, Michał Loba, Patryk Mogilnicki, Alek Morawski, Anna Niemierko, Patrycja Podkościelny, Anna Rudak, Dawid Ryski, Ola Woldańska-Płocińska, Martyna Wójcik-Śmierska.

Zadaniem każdego z twórców było zilustrowanie na plakacie, za pomocą własnego indywidualnego języka artystycznego hasła/słowa ze słownika łódzkiego. Wśród zilustrowanych pojęć znalazły się: skokobryki, dęciak, laćki, migawka, bigiel, glikować, badylarz, bijak, bajzel, boba, angielka, drapaki, kulawka, tytka, expres, foliówka, granda, krańcówka, kanar, kulosy, trambambula czy uśmotruchać. Więcej informacji o wystawie możecie znaleźć tutaj.

Ślad w Fabryce Sztuki Plaster.30

Od 14 do 19 grudnia w Fabryce Sztuki można było oglądać wystawę Ślad. Jest ona poświęcona działalności autorskiej galerii Janusza Zagrodzkiego działającej w latach 1978–1987. Mieściła się ona w Domu Środowisk Twórczych przy al. Kościuszki 33. Podejmowała problematykę sztuki pojęciowej, analitycznej i strukturalnej, definiującej język wypowiedzi artysty w różnorodnej materii przekazu. W okresie stanu wojennego Galeria zmieniła swoją siedzibę. W prywatnym mieszkaniu Zagrodzkiego działała do marca 1987 roku.

Ze Śladem związani byli tacy artyści, jak: Adam Adamski, Imre Bak, Wojciech Bruszewski, Václav Boštík, Dalibor Chatrný, Andrzej Chętko, Andrzej Ciesielski, Witosław Czerwonka, Jan Dobkowski, Jan Fajo, Tibor Gáyor, Milan Grygar, Tamás Hencze, Taka Iimura, Andrzej Janaszewski, Wolf Kahlen, Elżbieta Kalinowska, Paweł Kwiek, Natalia LL, Edward Łazikowski, Dora Maurer, Andreas Mengyan, Antoni Mikołajczyk, Istvan Nádler, Andrzej Partum, Friederike Pezold, Tadeusz Piechura, Józef Piwkowski, Józef Robakowski, Andrzej Różycki, Zygmunt Rytka, Endre Tót, Jerzy Treliński, Zbigniew Warpechowski, Ryszard Waśko, Krzysztof Zarębski, Zespół T (Janusz Kołodrubiec, Tomasz Konart, Andrzej Paruzel, Janusz Szczerek, Piotr Wejchert). Więcej o wystawach można znaleźć tutaj.


Sposoby głosowania:

Wyślij maila na adres konkurs@plasterlodzki.pl o temacie “Plastry Kultury”. W treści wpisz nominowanego na którego głosujesz oraz swoje imię i nazwisko. Uwaga! Każda osoba głosująca mailowo może oddać tylko jeden głos w danej kategorii, może jednak oddać głos na dowolną liczbę kategorii 🙂

UWAGA!! Głosować możecie do 23 lutego, do godz. 23:59.

 

Zobacz pełen regulamin Plastrów Kultury

 

WIĘCEJ INFORMACJI O PLASTRACH KULTURY, W TYM O KAŻDEJ Z KATEGORII ZNAJDZIECIE TUTAJ

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Studiując naturę. Malarstwo Sotera Jaxy-Małachowskiego w Galerii Willa
Mysl22
Osoba w Re:Medium
Księży Młyn – performance spotkań: Performujące archiwum

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*