plasterkultury

Awangarda i Państwo w Muzeum Sztuki, Jak to widzisz? w Muzeum Pałac Herbsta, Jerzy Antkowiak – Moda Polska w Centralnym Muzeum Włókiennictwa, Kody – Znaki – Komunikaty w Ośrodku Propagandy Sztuki oraz Wielka Wojna w ms2 – to nasze propozycje do wystaw roku 2018.

W 2013 Plastra w tej kategorii otrzymała wystawa Eugeniusz Haneman w Łódzkim Towarzystwie Fotograficznym, w 2014 Getto XXI w Monopolis, w 2015 roku Bałuty XXI, w 2016 roku – Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994 w ms2, a w 2017 roku – Metamorfizm – Magdalena Abakanowicz w Centralnym Muzeum Włókiennictwa.

Awangarda i Państwo w Muzeum Sztuki Plaster.26

Awangarda – jakim celom społecznym i ideologiom służyła? W jakich relacjach do procesów państwotwórczych, narodowościowych i politycznych się znajdowała? Gdzie leżą jej granice i czy pokrywają się z granicami państwowymi i podziałami etnicznymi? Wystawa „Awangarda i państwo” próbowała odpowiedzieć na te pytania poprzez ukazanie złożoności związków łączących ruchy awangardowe z burzliwymi przemianami politycznymi w XX wieku. W centrum zainteresowania tej ekspozycji – będącej jedną z największych, pod względem ilości prezentowanych prac, w całej historii Muzeum Sztuki – znalazły się ruchy awangardowe w państwie polskim, ukazane przede wszystkim w relacji do szerszych procesów politycznych i państwotwórczych zachodzących w Europie Środkowej i Wschodniej.

Wystawa obejmowała okres od pierwszej wojny światowej aż do początku lat 80. XX wieku – od ekspresjonizmu i formizmu drugiej dekady XX wieku, po neoawangardę oraz „postawangardę” lat 70. i 80.

Ekspozycja wypełniła wszystkie przestrzenie ms1 ponad sześciuset pracami artystek i artystów, pochodzącymi z polskich i zagranicznych zbiorów. Na odwiedzających czekały dzieła takich twórców kolejnych pokoleń awangardy jak m.in.: Kazimierz Malewicz, El Lissitzky, Władysław Strzemiński, Alexander Archipenko, Henryk Stażewski, Stefan i Franciszka Themersonowie, Margarete Kubicka, Tadeusz Kantor, Ewa Partum, Józef Robakowski, Maria Jarema, Zbigniew Libera, duet KwieKulik (Zofia Kulik i Przemysław Kwiek), Zbigniew Warpechowski, Natalia LL czy grupa artystyczna Łódź Kaliska. Więcej o wystawie możecie znaleźć tutaj.

kuratorka: Dorota Monkiewicz
współpraca: Izabela Mościcka
współpraca ze strony ms: Marta Skłodowska
aranżacja wystawy: Robert Rumas
inicjatorzy: Marek Janiak, Zofia Łuczko (Łódź Kaliska)

Jak to widzisz? w Muzeum Pałac Herbsta Plaster.27

Wystawa „Jak to widzisz?” jest zwieńczeniem przedsięwzięcia, pozwalającego publiczności aktywnie włączyć się w działalność Muzeum: zarówno prezentowane dzieła, jak i kuratorzy zostali wyłonieni – odpowiednio – w internetowym plebiscycie i konkursie. Efekty pracy miłośników sztuki można oglądać jeszcze do marca 2019.

Zespół kuratorski koncentrował się na symbolicznych znaczeniach świata przedstawionego w dziełach oraz wielości możliwości interpretacyjnych wynikających z indywidualnego spojrzenia odbiorców. Obrazy ze zbiorów polskiej sztuki z XIX i pocz. XX wieku udało się połączyć w płynną narrację dzięki wyodrębnieniu pięciu głównych motywów, które sugeruje podział kolorystyczny przestrzeni wystawy. I tak natura, staje się pretekstem do analizy roli światła nie tylko w przyrodzie, ale też w procesie widzenia portrety opowiadają historie życia bohaterów, a także kreślą relacje pomiędzy malarzem a modelem, żywioły przeplatają się ze stanami emocjonalnymi i wprowadzają widza w świat fantazji, a całość ekspozycji zamyka symbolika nocy i mroku.

Kuratorzy wystawy: Sabina Bałulis, Natalia Bartczak, Ewa Gaj, Katarzyna Kaleta, Magdalena Knapowska-Niziołek, Emiliana Konopka, Damian Krakowiak, Marta Motyl, Michalina Peruga, Paulina Stencel
Opiekunki projektu: Aleksandra Dudek, Joanna Jaśkiewicz, Katarzyna Kończal, Maria Milanowska, Tatiana Szymańska
Koordynacja projektu: Andżelika Bauer, Przemysław Purtak

Jerzy Antkowiak – Moda Polska w Centralnym Muzeum Włókiennictwa Plaster.28

Pomysł na wystawę zrodził się w 2015 roku, gdy Tomasz Ossoliński zobaczył archiwum Jerzego Antkowiaka – ponad tysiąc ubrań „Mody Polskiej” i niezliczoną ilość szkiców, dokumentów, zdjęć. – Jerzy Antkowiak jest mistrzem mody, ale też moim mistrzem. Podziwiałem go jeszcze jako uczeń technikum odzieżowego w Katowicach. Być może, gdyby nie on, nie zostałbym projektantem – mówi Ossoliński. – Kiedy zobaczyłem jego zbiory, przechowywane w piwnicy i zakamarkach domu, uznałem, że koniecznie trzeba pokazać je światu. Tym bardziej, że oglądane po latach pokazują, jak nowoczesne, a często ponadczasowe, były projekty „Mody Polskiej”. Jerzy Antkowiak na pytanie, jak ocenia dziś te projekty mówi z właściwą sobie swadą: – To jest wszystko tak modne, że gdybym był facetem z gotówką, to bym to wszystko powielał i sprzedawał. Więcej o wystawie można znaleźć tutaj.

Kuratorzy: Tomasz Ossoliński, Marta Galik
Producent: Aleksandra Kmiecik
Architektura wystawy: Szymon Bobrowicz
Identyfikacja wizualna: Dawid Ryski
Stylistka: Anna Poniewierska
Projekt plastyczny, koordynacja realizacji i współpraca przy opracowaniu merytorycznym wystawy: Karolina Ciejka, Dorota Zalewska, Emilia Zalewska- Expo Factor
Wykonawca prac budowlanych: Natalia Domaszewska – Inpla – Bis Sp. j
Konsultacja i teksty: Aleksandra Boćkowska, Ewa Rzechorzek
Projekt graficzny i skład informatora: Karolina Radwańska
Kompozytor muzyki na wystawie: Tomasz Wiracki

Kody – Znaki – Komunikaty w Ośrodku Propagandy Sztuki Plaster.29

Celem wystawy ZNAKI – KODY – KOMUNIKATY –było ukazanie licznych w sztuce współczesnej manifestacji artystycznych, w których rozpoznawalną rzeczywistość obrazową zastępują wypowiedzi oparte na stworzonych przez autorów indywidualnych, subiektywnych systemach znaków.

Na jednym biegunie tej sztuki znajdą się prace i działania twórców wywodzących się z tradycji ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Głównym narzędziem ekspresji staje się w nich spontaniczny gest, w warstwie obrazowej pojawiają się, często dramatyczne, kompozycje symboli będących ekwiwalentami emocji. Na drugim biegunie będą sytuować się dzieła eksponujące wypowiedzi, w których artyści operują stworzonymi przez siebie systemami znaków oraz kodami pozwalającymi na przekładanie przeżyć, emocji i wzruszeń na uporządkowany przekaz wizualny. Znakiem staje się często opracowany przez twórcę, uproszczony motyw obrazowy.

kurator: Dariusz Leśnikowski
koordynatorka: Małgorzata Dzięgielewska

Joanna Apanowicz, Andrzej M. Bartczak, Andrzej Bator, Grzegorz Bojanowski, Piotr Czajkowski, Monika Czarska, Zbigniew Dłubak, Andrzej Dłużniewski, Stanisław Dróżdż, Stanisław Fijałkowski, Ryszard Gieryszewski, Wanda Gołkowska, Jerzy Grabowski, Andrzej Grenda, Roma Hałat, Jerzy Krawczyk, Jerzy Kudukis, Marzena Łukaszuk, Aleksandra Mańczak, Piotr Mastalerz, Alfons Mazurkiewicz, Tadeusz Mysłowski, Barbara Olejarczyk, Roman Opałka, Jerzy Rosołowicz, Teresa Rudowicz, Dorota Sak, Małgorzata Skuza, Andrzej Smoczyński, Magdalena Soboń, Piotr Stachlewski, Antoni Starczewski, Henryk Stażewski, Jonasz Stern, Józef Szajna, Adam Szczęsny, Andrzej Szonert, Grzegorz Sztabiński, Grzegorz Sztwiertnia, Jan Tarasin, Jerzy Treliński, Małgorzata Turzeniecka, Teresa Tyszkiewicz, Jolanta Wagner, Zdzisław Walter, Marian Warzecha, Ryszard Winiarski, Hanna Zawa-Cywińska, Joanna Zemanek

Wielka Wojna w ms2 Plaster.30

Czy nowoczesność, której sprzeczności kumulują się w wojnie, jest w sposób nieunikniony destrukcyjna? Wystawa „Wielka Wojna” nie daje rozstrzygającej odpowiedzi na to pytanie, lecz prezentując I wojnę światową jako zderzenie różnych, często sprzecznych sił, interesów i idei – raz modernizacyjnych, innym razem tradycyjnych – ma za zadanie stworzyć przestrzeń, w której ono wybrzmiewa, a przede wszystkim otworzyć pole do refleksji nad naturą nowoczesności zmienionej przez wojnę.

Wystawa „Wielka Wojna” podejmuje temat zależności między sztuką nowoczesną a doświadczeniem wojny pokazanych z różnych perspektyw, uwypuklając przy tym różnice między pamięcią tego wydarzenia w sztuce Europy Zachodniej a Środkowo-Wschodniej. W sztuce zachodnioeuropejskiej artyści skupili się bowiem na obrazie wojny jako katastrofy, w krajach Europy Środkowej, w tym w Polsce, dominował zaś obraz wojny widziany z perspektywy jej skutków – odzyskanych państwowości lub zainicjowanych rewolucji. Wystawa jest zaproszeniem do namysłu nad tą różnicą i jej efektami w kształtowaniu kultury.

W ramach ekspozycji „Wielka Wojna” można zobaczyć dzieła takich twórców jak: Roberto Marcello Baldessari, Ernst Barlach, Max Beckmann, Sándor Bortnyik, Leon Chwistek, Tadeusz Cyprian, Tytus Czyżewski, Henry Darger, Otto Dix, George Grosz, Heinrich Hoerle, Alexej Jawlensky, Paul Joostens, Ernst L. Kirchner, Käthe Kollwitz, Fernand Léger, El Lissitzky, Johannes Molzhan, Paul Nash, Christopher R. W. Nevinson, Solomon Nikritin, Georges Rouault, Franz Wilhelm Seiwert, Victor Servranckx, Gino Severini, Henryk Stażewski, Władysław Strzemiński, Félix Vallotton, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Ossip Zadkine i inni. Więcej o wystawach można znaleźć tutaj.

Kuratorzy – Paulina Kurc-Maj, Paweł Polit, Anna Saciuk-Gąsowska
Koordynacja wystawy – Michał Nowakowski, Przemysław Purtak
Koordynacja wydawnicza – Martyn Kramek
Architektura wystawy – Pracownia Tymczasem
Identyfikacja graficzna – Ryszard Bienert


Sposoby głosowania:

Wyślij maila na adres konkurs@plasterlodzki.pl o temacie “Plastry Kultury”. W treści wpisz nominowanego na którego głosujesz oraz swoje imię i nazwisko. Uwaga! Każda osoba głosująca mailowo może oddać tylko jeden głos w danej kategorii, może jednak oddać głos na dowolną liczbę kategorii 🙂

UWAGA!! Głosować możecie do 26 lutego, do godz. 23:59.

 

Zobacz pełen regulamin Plastrów Kultury

 

WIĘCEJ INFORMACJI O PLASTRACH KULTURY, W TYM O KAŻDEJ Z KATEGORII ZNAJDZIECIE TUTAJ

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
17078076_1527620200612954_1688371727_n
8m³ Ciszy (foto)
igorkrentz
Igor Krenz w Muzeum Sztuki
mfkig2012
23. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi 2012

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*