plasterkultury

Dom ze snów w Muzeum Pałac Herbsta, Metamorfizm – Magdalena Abakanowicz w Centralnym Muzeum Włókiennictwa, Rafał Milach – Odmowa / Refusal – ostatnia wystawa w Atlasie Sztuki, Type Text w Muzeum Miasta Łodzi, cykl Współobecność. Artyści awangardowi w kręgu Władysława Strzemińskiego Miejskiej Galerii Sztuki oraz wystawy związane z Rokiem Awangardy w Muzeum Sztuki – to nasze propozycje do wystaw roku 2017.

W 2013 Plastra w tej kategorii otrzymała wystawa Eugeniusz Haneman w Łódzkim Towarzystwie Fotograficznym, w 2014 Getto XXI w Monopolis, w 2015 roku Bałuty XXI, a w 2016 roku – Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994 w ms2.

Dom ze snów w Muzeum Pałac Herbsta

Plaster.31

Wystawa jest opowieścią o losach rodziny Herbstów, znaczących łódzkich przemysłowców. Nie opowiada ona jednak dziejów rodziny w sposób tradycyjny, faktograficzno-chronologiczny, a podejmuje próbę wniknięcia w sferę prywatności, uchwycenia atmosfery i klimatu lat 20. XX wieku. Materiały zgromadzone przez kuratorki w toku badań archiwalnych pozwoliły odkryć nieznane fakty i wykreować obraz życia rodziny Herbstów, stając się jednocześnie przyczynkiem do poznania społeczno-kulturowych realiów Łodzi z początków XX wieku. Podczas zwiedzania wystawy należy pamiętać, że odnosi się ona do czasów, które nastały po pierwszej wojnie światowej, do epoki wielkich zmian polityczno-gospodarczych. Łódź ponosiła w tym czasie konsekwencje nie tylko znaczących strat i zniszczeń wojennych w przemyśle włókienniczym, ale też zamknięcia – w następstwie rewolucji październikowej – chłonnych rynków zbytu w Rosji.

Głównymi bohaterami opowieści o „domu ze snów” są Aleksandra i Leon Herbstowie, którzy zamieszkali w pałacu na Księżym Młynie właśnie w latach 20. XX wieku. Leon (1880–1942), syn Matyldy i Edwarda Herbstów, pracował w rodzinnym przedsiębiorstwie noszącym nazwę Zjednoczone Zakłady K. Scheiblera i L. Grohmana, pełniąc wysokie funkcje w zarządzie fabryki. W 1918 roku poślubił w Moskwie Aleksandrę (1889–1971). Częstym gościem w ich domu była Matylda Herbstowa (1856–1939), z domu Scheibler, wdowa po Edwardzie (1844–1921).  W latach 20. XX wieku mieszkała głównie w Sopocie, w willi należącej do rodziny. Matylda z pasją włączała się w działalność charytatywną. Szczególną opieką otaczała szpital pediatryczny Anny Marii w Łodzi, poświęcony pamięci jedynej jej  i Edwarda córki. Wystawa w pałacu na Księżym Młynie wprowadza widza w świat zapomnianej już nieco epoki, jednak za sprawą słuchowiska i nowej aranżacji wnętrz wszystkie te postaci ponownie pojawiają się w domu Herbstów – w Domu ze snów. Więcej o wystawie możecie znaleźć tutaj.

Metamorfizm – Magdalena Abakanowicz w Centralnym Muzeum Włókiennictwa

Plaster.32

Na całym świecie znane są pełnoprzestrzenne formy, od nazwiska twórczyni zwane abakanami, rzeźby kształtowane z miękkiej materii bądź te z brązu, wpisujące się w pejzaż. Jednak mało kto pamięta, że droga ku tym awangardowym dziełom ma swój początek w fascynacji Magdaleny Abakanowicz tkaniną. Działając w obrębie tkaniny artystycznej, zdobywała międzynarodową sławę i uznanie. Jest zatem naturalne, że ekspozycja, przypominająca źródła intelektualnych i twórczych sukcesów Abakanowicz, które tak pozytywnie zaważyły na artystycznym obrazie Polski na świecie, jest prezentowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Na wystawie zaprezentowano prace z kolekcji CMWŁ, ale także dzieła wypożyczone z innych instytucji (w tym nagradzane na świecie). Wśród nich te z początkowego okresu twórczości, a także tkaniny strukturalne, których forma coraz bardziej przybierała kształt reliefów z pęknięciami i ażurowymi prześwitami. Ukazują one proces zmian i stopniowego nawarstwiania struktur, linię rozwoju języka formalnego. Nie zabakło oczywiście samych abakanów, będących efektem szeregu eksperymentów i śmiałych decyzji artystycznych, ukoronowaniem zmagań z materią. Więcej o wystawie można znaleźć tutaj.

Rafał Milach – Odmowa / Refusal – ostatnia wystawa w Atlasie Sztuki

Plaster.33

Artysta tematyką transformacji w krajach powstałych po rozpadzie Związku Radzieckiego i w Europie Środkowo-Wschodniej interesuje się od początku swojej kariery artystycznej. W pierwszym swoim projekcie zatytułowanym „Szare” z 2002 roku Rafał Milach skoncentrował się na pokazaniu zmian pejzażu śląskich miast oraz życia ich mieszkańców. Kolejną serię zdjęć „Wunderland” z 2006 roku poświęcił centrum handlowemu zlokalizowanemu na granicy austriacko-czeskiej, które pomimo zmian prawnych skutkujących likwidacją tego typu obiektów przetrwało i stało się wyjątkowym miejscem.

W 2009 roku w swoim następnym projekcie – reportażu z Ukrainy zatytułowanym „Czarne Morze betonu” artysta pokazał zmiany jakie nastąpiły w krajobrazie nadmorskim Morza Czarnego w następstwie aktywności człowieka, którego działania warunkuje sytuacja polityczna związana z rozpadem Związku Radzieckiego i tworzeniem się nowej państwowości. Dwa lata później w kolejnej pracy „7 Rooms” poprzez pokazanie fragmentów życia siedmiu trzydziestolatków mieszkających w Moskwie, Krasnojarsku i Jekaterynburgu Rafał Milach opowiedział historię o ludziach urodzonych w Związku Radzieckim ale współcześnie żyjących w putinowskiej Rosji. W 2014 roku w projekcie „The Winners” artysta fotografując zwycięzców przeróżnych konkursów organizowanych na Białorusi przez tamtejsze władze pokazał wymiar propagandy białoruskiego systemu. Więcej o wystawie można znaleźć tutaj.

Type + Text w Muzeum Miasta Łodzi

Plaster.34

Do 19 listopada w Muzeum Miasta Łodzi można było oglądać międzynarodową wystawę plakatu typograficznego – TYPE + TEXT. Kuratorką wystawy jest dr Agnieszka Ziemiszewska, koordynator wystawy/współpraca: Adam Klimczak.

Ekspozycja była dedykowana obchodom stulecia Awangardy w Polsce.  Na wystawie zaprezentowano również film The Fly and the Spider’s Web Bruno Monguzziego oraz obiekty ze zbiorów: Ryszarda Cichego i Józefa Robakowskiego. Więcej o wystawie można znaleźć tutaj.

Cykl Współobecność. Artyści awangardowi w kręgu Władysława Strzemińskiego Miejskiej Galerii Sztuki

Plaster.35

Stefan Wagner, Karol Hiller, Stefan Krygier, Antoni Starczewski. W drugiej połowie 2017 roku Miejska Galeria Sztuki zaprezentowała w przestrzeni Galerii Re:Medium cykl wystaw Współobecność. Artyści awangardowi w kręgu Władysława Strzemińskiego.

Według badań Zenobii Karnickiej, wieloletniej kustosz Muzeum Sztuki w Łodzi, wzmiankowanych w katalogu „Porażeni słońcem. W kręgu Strzemińskiego”, do postaci najbliżej z Nim związanych należeli: Stefan Wegner, Roman Modzelewski, Stanisław Fijałkowski, Stefan Krygier, Antoni Starczewski, Lech Kunka, Mieczysław Szadkowski, Lena Kowalewicz, Bolesław Utkin, Bolesław Hochlinger, Aleksander Kromer. Więcej o wystawach można znaleźć tutaj.

Wystawy związane z Rokiem Awangardy w Muzeum Sztuki

Plaster.36

2017 rok, z inicjatywy między Muzeum Sztuki w Łodzi ogłoszono Rokiem Awangardy. Z tej okazji w przestrzeniach Muzeum zaprezentowano niezwykłe ekspozycje związane z pojęciem awangarda.

Wśród nich warto wymienić m.in. Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody pokazującą jak na przełomie XIX i XX wieku zaznaczyła się w sztuce zmiana w relacji człowieka i środowiska; Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy pokazującą w chronologiczny sposób bardzo bogaty dorobek  twórczości Prampoliniego; Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta – ukazującą spektrum zjawisk artystycznych z drugiej połowy lat 20. i lat 30., od przykładów sztuki abstrakcyjnej inspirowanych légerowską wersją konstruktywizmu, przez zakorzeniony w estetyce ulicy surrealizm, po eksperymenty malarskie wychodzące w stronę realizmu społecznego oraz Organizatorzy życia. De Stijl, polska awangarda i design – pokazująca kontakty i powiązania w sztuce holenderskiego De Stijl z polskimi grupami/artystami awangardowymi. Więcej o wystawach można znaleźć tutaj.


Sposoby głosowania:

Wyślij maila na adres konkurs@plasterlodzki.pl o temacie „Plastry Kultury”. W treści wpisz nominowanego na którego głosujesz oraz swoje imię i nazwisko. Uwaga! Każda osoba głosująca mailowo może oddać tylko jeden głos w danej kategorii, może jednak oddać głos na dowolną liczbę kategorii 🙂

UWAGA!! Głosować możecie do 26 lutego, do godz. 23:59.


Zobacz pełen regulamin Plastrów Kultury


WIĘCEJ INFORMACJI O PLASTRACH KULTURY, W TYM O KAŻDEJ Z KATEGORII ZNAJDZIECIE TUTAJ

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
plakatgranda
Wystawa ilustracji autorstwa Marty Zawieji
ap34-plakat1
XXXIV Aukcja Promocyjna
PREV_beks_poster_594x841mm_v6_print
Beksiński Nieznany na Łodzi

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*