Picasso_Pablo_Tte_de_jeune_filleWybitne dzieła i wielkie nazwiska. Od 14 grudnia w ms2 w Łodzi będzie można obejrzeć prace najważniejszych artystów XX wieku.

Będą to m.in. Pablo Picasso, Wassily Kandinsky, Paul Klee, Marina Abramović, Louise Bourgeois, Piet Mondrian, Donald Judd, Lucio  Fontana, Meret Oppenheim, Claes Oldenburg, Bill Viola, James Lee Byars, Hans  Arp, Max Bill, Ali Kazma. W sumie na trzech piętrach Muzeum wystawionych zostanie około 400 dzieł, z których ponad 100 będzie można zobaczyć w tej części Europy po raz pierwszy.

Ekspozycja Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm jest spotkaniem dwóch niezwykłych kolekcji sztuki dwudziestowiecznej. Zbiory łódzkiego muzeum zostaną zestawione z dziełami ze znanej szwajcarskiej kolekcji – Kunstmuseum Bern.

Kolekcję łódzką zainicjowali w 1929 roku polscy artyści – Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro, Henryk Stażewski, Jan Brzękowski i Julian Przyboś działający jako grupa „a.r.” w Łodzi i w Paryżu. Udało im się pozyskać w darze dzieła od czołowych twórców europejskiej awangardy, m.in. Pabla Picassa, Sonii Delaunay i Hansa Arpa. Od samego początku zakładali ich publiczną prezentację.

Historia szwajcarskich zbiorów jest o ponad dekadę dłuższa. Stworzył ją Herman Rupf (1880-1962), bogaty mieszczanin, filantrop i biznesmen. Kupował dzieła sztuki na prywatne potrzeby i z osobistej pasji. Zapisał się na kartach historii jako pierwszy kolekcjoner sztuki abstrakcyjnej i współczesnej w Szwajcarii. Pierwsze prace kupił już na początku XX w., ostatnie pod koniec lat 50. tego samego stulecia. Rupf, tak jak artyści z grupy „a.r.” pozyskiwał prace w Paryżu, ówczesnym epicentrum życia artystycznego. Kolekcja biznesmena była przede wszystkim ozdobą dla jego domu. Dopiero w latach 50. Rupf zdeponował ją w berneńskim Kunstmuseum i założył fundację – Rupf Stiftung.

Kandinsky_Wassily_Aquarell_1916

Wystawa jest podzielona na dwanaście części, tzw. pasaży, odpowiadających kluczowym doświadczeniom historycznym XX i XXI wieku i nawiązujących do lektury Waltera Benjamina – Pasaże. Ekspozycja w ms2 – tak jak zbiór luźno pisanych notatek Benjamina – dzieli się na pozornie niepowiązane ze sobą części, poprzez które jednak kuratorzy próbują na nowo zinterpretować sztukę ostatniego stulecia. Każdemu z pasaży nadana została specyficzna forma architektoniczna, stanowiąca jego przestrzenną interpretację, opracowana przez Krzysztofa Skoczylasa. Poprzez kolejne pasaże (zatytułowane m.in. Niesamowite zamieszkiwanie, Polityka marzenia, Praca dowcipu) prowadzić będą widzów słowno-obrazowe interwencje artysty Tomasza Kozaka, korespondującego w ten sposób z ideą kuratorów. Obok informacji o koncepcji danego pasażu, pojawia się też symbolizowana przez czarny czworobok „czarna skrzynka”, z której odsłuchać można opowieści o nieskończonej i jednocześnie niespełnionej katastrofie nowoczesności. Głos ten jest przeciwny ujęciom proponowanym przez kuratorów.

Wystawie będzie towarzyszył bogaty program edukacyjny dla dzieci i dorosłych oraz specjalnie przygotowany blok projekcji filmowych. Powstanie także 900-stronicowy katalog Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, zawierający teksty poświęcone kolekcjom oraz reprodukcje prezentowanych prac. Album będzie swoistym kompendium wiedzy na temat sztuki XX i XXI w.

Ekspozycję w Łodzi będzie można oglądać do 30 czerwca 2013. Po jej zamknięciu, część kolekcji sztuki XX i XXI wieku z Łodzi zostanie zaprezentowana w Kunstmuseum w Szwajcarii.

Zobacz także:

Niewczesne historie w ms2 (foto)

Dźwięki elektrycznego ciała w ms2 (foto)

WIKIzeum w ms2 (foto)

Jan Fabre w ms2 (foto)

Akreacje II (foto+wideo)

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
cygan
Wystawa Włodzimierza Cygana w Muzeum Włókiennictwa
liber
Joanna Apanowicz. Liber non scriptum w Galerii Bałuckiej
lodzbiennale
I Międzynarodowe Biennale Grafiki Łódź 2016

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*