designW maju słowo DESIGN będzie odmieniane na wszystkie sposoby, a to za sprawą Łódź Design Festival – najbardziej opiniotwórczego wydarzenia poświęconego wzornictwu w Europie Środkowo-Wschodniej. Gościem specjalnym Festiwalu będzie hiszpański projektant, Jaime Hayon, którego wykład „Form Follows Function, and Then What?” („Forma podąża za funkcją – i co dalej?”) odbędzie się 22 maja.

Hasło przewodnie tegorocznej, 12. edycji to REFLEKSJE. Będą one dotyczyć trzech głównych obszarów tematycznych: relacji człowiek – technologia, wartości rzemiosła i pracy rąk ludzkich oraz wyzwań i kierunków rozwoju współczesnej architektury. Zobaczymy też wystawy finalistów konkursów must have – najlepiej zaprojektowanych produktów na polskim rynku i make me! – czyli międzynarodowego konkursu na najbardziej obiecującego projektanta młodego pokolenia, w którym zwycięzca otrzyma nagrodę główną – Paradyż Award o wartości 50 tys. zł, ufundowaną przez mecenasa Festiwalu – Ceramikę Paradyż. W programie wystawy, dyskusje, warsztaty, premiery, Archiblok prowadzony przez Filipa Springera, cykl Trendy z pytaniami stawianymi przez Michała Mazura o najważniejsze wyzwania współczesnego designu, a także Edukreacja, czyli projekt edukacyjno-rozwojowy dla dzieci. Festiwal będzie też bardziej obecny w przestrzeni publicznej Łodzi – zobaczymy m.in.: instalację „Łącznik Spacerowy” Pawła Grobelnego czy „Papierową Dżunglę” Oli Mireckiej. Ponadto będzie można wziąć udział w grze miejskiej, targach Formy, bazarze Rzeka Rzeczy i pokazach filmowych. 12. edycja Łódź Design Festival potrwa od 19 do 27 maja.

Tegoroczna, 12. edycja Łódź Design Festival niesie duże zmiany. Oprócz nowego, majowego terminu to także powrót do najważniejszych festiwalowych wartości. Program wydarzenia skłania do stawiania pytań oraz odkrywania wyzwań stawianych przed współczesnym wzornictwem. Poznamy design jako proces, strategię, projektowanie pod kątem rozwiązywania problemów i zaspokajania potrzeb współczesnych społeczeństw.

REFLEKSJE jako motyw przewodni prowokuje do krytycznego spojrzenia na współczesny design. Pierwszym obszarem jest relacja człowieka z technologią. Czy technologia zawsze nam pomaga, czy może częściej wyklucza? Cyfryzacja usprawnia wiele dziedzin naszego życia, ale także wzbudza obawę przed odstawieniem na boczny tor, wypadnięciem z obiegu, utraceniem sprawczości i unikalności. Jak technologia wpływa na naszą tożsamość? To temat Festiwalu, który szeroko omawiany będzie m.in. w ramach wystawy głównej „Nothing but flowers”, przygotowanej przez Łódź Design Festival. Jej kuratorka, Agata Połeć, tak komentuje wystawę: „Czy automatyzacja w każdym obszarze życia człowieka jest pomysłem ryzykownym? Coraz większymi krokami zbliżamy się do czasów, kiedy człowiek i robot będą żyli obok siebie, a niemalże każde elektroniczne urządzenie obdarzone będzie sztuczną inteligencją. Ta wizja – choć ekscytująca – uświadamia, że istnieje druga, ciemniejsza strona technologii, której nieco się obawiamy, która prowadzi w rewiry nadal niepoznane, tajemnicze, może niebezpieczne. Ciekawość i pociąg do nowych technologii idą w parze z obawą, że w końcu nie będziemy mogli się w nich odnaleźć, a nawet, że zostaniemy przez nie zastąpieni”.

Pytania o rozwój nauki i automatyzacji pojawią się także w ramach bloku Trendy, prowadzonego przez Michała Mazura, który swoich gości zapyta o design w kontekście ochrony klimatu czy antyinnowację. O odkryciach naukowych porozmawia z Karoliną Wesołowską (Ceramika Paradyż) i gościem specjalnym mecenasa Januszem Kapustą, odkrywcą jedenastościennej bryły geometrycznej czyli k-drona. Technologii będzie można także doświadczyć, wchodząc do „The Glass Room Experience”. Wystawa prezentowana była już w Berlinie, Londynie i Nowym Yorku, a 19-27 maja będzie można ją zobaczyć podczas Łódź Design Festival. Z zewnątrz wygląda jak witryna sklepowa z najnowszymi urządzeniami cyfrowymi, ale po wejściu okazuje się, że nic tu nie jest do kupienia. Wystawa pokazuje zachowania konsumentów podczas posługiwania się technologią i zwraca uwagę na to, jak dużo informacji o sobie ujawniamy, korzystając z niej. Do tego zagadnienia nawiążą także podczas swojego wykładu i warsztatów eksperci skupieni wokół interdyscyplinarnego zespołu Metaphor: Anna Wróblewska, Michał Głowacki i Filip Cieślak. Będą pokazywali, jak naszymi zachowaniami i wyborami w social mediach rządzą algorytmy, ale także mówili o możliwościach wykorzystywania tych algorytmów, chat botów i sztucznej inteligencji nawet w niewielkich firmach. „Algorytmy projektują emocje, a technologie rządzą naszymi potrzebami. Jak w nasyconym świecie produktów i usług projektować rozwiązania z ludźmi i dla ludzi, wykorzystując współczesne technologie”, sobota, 26 maja, godz. 16.00.

Kolejnym obszarem refleksji będzie człowiek jako twórca – rzemieślnik. Uczestnicy Festiwalu przyjrzą się celebracji pracy ręcznej i rzemieślniczej, a także wartościom, jakie ona za sobą niesie – poza korzyściami czysto użytkowymi. Z drugiej strony przypomniana zostanie wyjątkowość posiadanych przedmiotów, będących owocem pracy twórczej. To refleksja nad miejscem człowieka i jego dzieła, powstałego z myśli i ręcznej pracy we współczesnej „przyspieszonej codzienności”.

Potwierdzeniem takiego podejścia do projektowania jest twórczość gościa specjalnego tegorocznej edycji Festiwalu – Jaimego Hayona. Hiszpański projektant, uznany przez „Time” za jednego z najważniejszych kreatorów współczesności, jest autorem projektów tworzonych często w tradycyjny, rzemieślniczy sposób. Nadaje im jednak nowe, nieoczywiste i zabawne formy, prowadzi grę z ich znaczeniem, poddając je twórczej refleksji. W swoim wykładzie „Form Follows Function, and Then What?” przedstawi nową perspektywę w dyskusji o roli i społecznych funkcjach projektowania. Narracyjność i emocje projektant postrzega nie jako obrzeża procesu projektowego, ale jako jego centrum (wtorek, 22 maja, godz. 15.00 – uwaga: obowiązuje rejestracja).
O unikalnej wartości pracy rąk ludzkich traktuje także wystawa ceramiczna „Kółko Kropka Kreska”, której kuratorką jest Magdalena Gazur. Ekspozycja przygotowana została we współpracy z Manufakturą w Bolesławcu, Porcelaną Kristoff i Hutą Szkła Kryształowego Julia. Przyglądając się jej, warto zwrócić uwagę na słowa kuratorki: „Ludzkie niedociągnięcie, czasem nawet błąd, traktuje się tu jako przewagę nad doskonałością maszyny, jako swoisty autograf twórcy”.

Trzecim ważnym blokiem tematycznym, poruszanym podczas 12. edycji Festiwalu, będą wyzwania współczesnej architektury i urbanistyki, szczególnie w kontekście rewitalizacji i projektowania przestrzeni publicznej. Skierowany jest on do profesjonalistów, ale też do wszystkich entuzjastów zmian w otaczającym nas krajobrazie. O architekturze dyskutować będą eksperci podczas obu weekendów festiwalowych. W niedzielę, 20 maja, w ramach bloku City Experience prowadzonego przez Waldemara Olbryka, członka zarządu Echo Investment, dowiemy się, jak tworzyć przestrzenie publiczne, by łączyć w nich różne funkcje, integrować ludzi i kreować najlepszą przestrzeń do życia. Jak zadomowić kulturę między budynkami i… czy warto? Jakie zmiany technologiczne pomogą nam żyć w miastach przyszłości? W ramach tego bloku usłyszymy m.in. wykład Zuzanny Skalskiej „Post creative city”. Tego samego dnia odbędzie się też debata o intrygującym tytule zaczerpniętym z książki Leopolda Tyrmanda „Życie towarzyskie i uczuciowe. Przestrzeń – ludzie – miasto”, podczas której poruszane będą tematy z pogranicza architektury, sztuki i życia codziennego. Jak pisze Małgorzata Tomczak, redaktor naczelna „Architektura & Biznes”, pomysłodawczyni i moderatorka spotkania: „Będziemy dyskutowali o architekturze, która jest miejscem wszelkiego rodzaju interakcji społecznych. Hotele, dizajnerskie i modne bary, restauracje i kawiarnie, kina, teatry, miejsca spotkań, przestrzenie publiczne, place zabaw, ulice, czyli wszystkie te przestrzenie, gdzie ludzie się spotykają, dyskutują, poznają, jedzą i piją, śpią i się bawią, różnią między sobą i które są tłem do ich życia – towarzyskiego i uczuciowego. Analizie poddane zostanie przenikanie się codzienności i architektury w kontekście życia społecznego” (niedziela, 20 maja, godz. 14.30).

Wykłady i prezentacje najlepszych pracowni architektonicznych oraz dyskusje krytyczne z udziałem ekspertów odbędą się także w ramach Archibloku prowadzonym przez Filipa Springera, który do dyskusji zaprosił Macieja Frąckowiaka (socjologa, badacza miasta), Jakuba Szczęsnego (Pracowania Szcz), Przemo Łukasika (medusagroup), Pawła Garusa i Jerzego Woźniaka (Pracowania mode:lina) oraz Rafała Grzelewskiego (Grupa 5 Architekci) (niedziela, 27 maja, godz. 11.00). O trendach w projektowaniu wnętrz dowiemy się z panelu zorganizowanego przez Stowarzyszenie Architektów Wnętrz. Tego samego dnia o projektowaniu przestrzeni publicznej dyskutować będą w ramach wystąpienia „Kochaj albo rzuć! Dlaczego (nie) zakochujemy się w przestrzeniach miejskich?” Ewa Voelkel-Krokowicz (Concordia Design) oraz architekci Jola Starzak i Dawid Strebicki (Atelier Starzak Strebicki) (godz. 15.30).

must have to najważniejszy w Polsce plebiscyt promujący polskie wzornictwo. Znak jakości, którym wyróżniane są wdrożenia polskich projektantów i producentów, nazywany jest często polskim Red Dotem. W tym roku Rada Ekspertów w składzie: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Agnieszka Gruszczyńska-Hyc, Ewa Mierzejewska, Ewa Solarz, Anna Grużewska, Dominika Olszyna, Michał Mazur i Michał Piernikowski oceniła 400 projektów pod względem funkcjonalności, innowacji, ergonomii oraz estetyki. Wyróżnienie otrzymało 70 z nich. Wśród tegorocznych zgłoszeń dostrzeżono przedmioty prezentujące wyjątkową wartość współczesnego rzemiosła, z wykorzystaniem szlachetnych materiałów. We wszystkich (ośmiu) dotychczasowych edycjach wyróżniono łącznie blisko 600 projektów. Uroczyste wręczenie nagród must have odbędzie się 26 maja o godz. 18.00, a wystawę projektów można będzie oglądać od 19 do 27 maja w Centrum Festiwalowym Łódź Design Festival – budynku Art_Inkubatora, ul Tymienieckiego 3. Więcej informacji i lista finalistów: musthave.lodzdesign.com.

Drugim konkursem organizowanym przez Łódź Design Festival jest make me! – międzynarodowy konkurs dla młodych projektantów i studentów kierunków wzorniczych (20-35 lat). Nagradzane są w nim projekty innowacyjne, eksperymentujące z materiałem, poszukujące nowych interpretacji dotychczasowych funkcji. Konkurs – dzięki otwartej dla publiczności prezentacji projektów na wystawie, kontaktowi z ekspertami oraz promocji finalistów – może być trampoliną do rozwoju zawodowego. W tym roku zgłoszenia przesłało 217 projektantów z całego świata. Oprócz polskich artystów prace nadesłali studenci i młodzi projektanci z takich krajów jak: Szwecja, Estonia, Wielka Brytania, Niemcy, Stany Zjednoczone, Rosja, Hiszpania, Kolumbia, Australia, Tajwan, Włochy i Kanada. Jury w składzie Michał Piernikowski, Czesława Frejlich, Paweł Grobelny, Agnieszka Jacobson-Cielecka, Daniel Zieliński, Agata Kulik-Pomorska i Paweł Pomorski wybrało 29 finałowych projektów. Zwycięzca otrzyma nagrodę główną, Paradyż Award, o wartości 50 000 PLN. Dodatkowo jury spośród finalistów wybierze laureatów nagród specjalnych: 10 000 PLN Łódź Design Festival oraz 5000 PLN Interprint. Zwycięzcę oraz laureatów poznamy 19 maja w trakcie gali otwarcia 12. edycji Łódź Design Festival. Więcej informacji i lista finalistów: makeme.lodzdesign.com.

Do tematu Festiwalu „Refleksji” nawiąże bezpośrednio przestrzenna instalacja, która zawiśnie w patio budynku Art._Inkubatora. Złożona z kolorowych, połyskujących form geometrycznych, będzie przeskalowaną interpretacją, popularnych w latach 60, mobili. Instalację przygotowują projektanci z oshi pracowni projektowej Ola i Kajetan Hunger. Stałym wydarzeniem Festiwalu jest Edukreacja, czyli program edukacyjno-rozwojowy dla dzieci. Najważniejszym punktem tegorocznej edycji będzie wystawa „Przytul Polskę” pod kuratelą Mamy Projekt (Pola Amber, Joanna Studzińska i Małgorzata Żmijska). Autorki zmierzą się w niej z pytaniami: Jak rozmawiać z dziećmi o Polsce? Na ile tożsamość narodowa w czasach globalizacji ma jeszcze znaczenie? Co składa się na nasze wyobrażenie kraju: język, symbole, krajobrazy, historia, kuchnia? Co warto pielęgnować i przekazywać dalej? Wystawa „Przytul Polskę” to przestrzeń do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na ww. pytania – to bezpieczne, przyjazne miejsce do zabawy, rozmowy i twórczości. W projekcie można uczestniczyć na różne sposoby, w zależności od wieku i ochoty: bawić się, snuć marzenia, przebierać, zrobić sobie zdjęcie z ogromną przytulanką w kształcie Polski, podyskutować albo wziąć udział w warsztatach dla rodzin. Czy potrafimy z dystansem i sympatią pomyśleć o kraju i o tym, co dla nas oznacza bycie Polakami? Edukreacja to także propozycje kilkunastu innych warsztatów projektowych, to miejsce do wspólnej kreatywnej zabawy i nauki dla rodzin z dziećmi na dobry początek przygody z designem.
W ramach Festiwalu zobaczymy także projekt „Plantacja” Alicji Patanowskiej. Plantacja wyrosła na gruncie rozważań o zalewie odpadami i domowym ogrodnictwie. Projekt oparty jest na hydroponicznej uprawie roślin. Porcelanowe elementy umieszczone w odzyskanych szklankach pozwalają obserwować wzrost korzenia i części zielonej rośliny. Architekturę Plantacji odwołującą się do idei szklarni stworzył Szymon Hanczar wraz z Magdaleną Kasprzycą i Przemysławem Słowikiem przy wsparciu Stowarzyszenia Nowe Horyzonty. Jednymi z istotniejszych elementów instalacji jest światło i woda, skupiające uwagę odbiorcy na najważniejszym, – roślinach. Podczas Festiwalu Plantacja zostanie wzbogacona o punkt poboru szczepek, gdzie będą rozdawane ukorzenione rośliny.

Uwagę zwiedzających zapewne zwróci nietypowa instalacja „11” Ceramiki Paradyż – mecenasa Festiwalu. Ma formę bryły o rzeźbiarskiej formie pękniętego na dwie części czarnego sześcianu. Po wejściu do wnętrza tej skały zwiedzającym ukażą się dynamiczne, lustrzane płaszczyzny kojarzące się z kryształem lub diamentem. Wielokrotność załamań i kątów lustrzanych ścian sprawi, iż nasze odbicie rozsypie się w nieokreślonej przestrzeni, tworząc zmienną mozaikę niczym w kalejdoskopie. Inspiracją do powstania instalacji były jedenastościenna bryła geometryczna „k-dron”, odkryta przez Janusza Kapustę, oraz film „Odyseja Kosmiczna” Stanleya Kubricka. Instalacja składa się z czterech k-dronów, które po połączeniu stworzą idealny sześcian. Ma ona skłaniać zwiedzających do stawiania pytań o miejsce człowieka na Ziemi. Nasuwa skojarzenia z kosmosem, nieskończonością, odnosi się do surowców mineralnych oraz pokazuje, jak punkt odniesienia zmienia odbiór otoczenia i nas samych.
O łączności tradycji z innowacją opowiadać będzie wystawa prezentująca najlepsze projekty zgłoszone do dziewiątej edycji konkursu Mazda Design 2018, który w tym roku odbywa się pod hasłem reVISION. To odniesienie do rewizji sposobu myślenia o współczesnym designie – poszukiwaniu nowych znaczeń, czerpaniu z odczytywanej na nowo tradycji, łączeniu historycznych oraz innowacyjnych metod tworzenia. Prace można było nadsyłać w trzech kategoriach: Człowiek, Przestrzeń, Znak. Finałowi konkursu towarzyszyć będzie także wykład: „Upiększanie przez upraszczanie (Beauty by subtraction)”, który poprowadzi Luca Zollino – Lead Designer w europejskim centrum designu Mazdy. Gala wręczenia nagród w konkursie Mazda Design 2018 oraz ogłoszenie laureata nagrody Mazda Design Award odbędzie się 26 maja ok. godz. 19.00.

Z kolei o nowych trendach w projektowaniu, które pomagają żyć w równowadze z naszym środowiskiem naturalnym, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, opowiada wystawa zorganizowana przez Interprint. Do najważniejszych prezentowanych trendów należy: upcycling – drugie życie produktów, non_conform, czyli pochwała dla niedoskonałości, smart material – mówiący o tym, jak wykorzystywać inteligentne materiały i nowe technologie, wreszcie co-everything – przypomnienie, że razem zawsze możemy stworzyć więcej i lepiej niż gdybyśmy działali w pojedynkę. Na interaktywnej wystawie Interprint zaprezentuje najnowszą kolekcję dekorów Six Pack 2018.

Po raz kolejny Łódź Design Festival organizuje także spotkanie MeetBlogIn skierowane do bloggerów lub raczej twórców, czyli osób, które kreują treści w internecie. Na uczestników czekają warsztaty i wykłady o tematyce nawiązującej do designu i aranżacji oraz stylizacji wnętrz. To także okazja do nawiązania relacji z przedstawicielami marek wnętrzarskich.

Nowością w programie tegorocznej edycji będzie projekt BiznesUp! design made in Poland (24-25 maja), którego celem jest międzynarodowa promocja najlepszego polskiego wzornictwa. Jest on skierowany do projektantów i architektów, a także dystrybutorów produktów i usług z branży projektowej. Zakłada stworzenie platformy umożliwiającej wymianę wiedzy i doświadczeń reprezentantom branży kreatywnej, którzy poszukują skutecznych sposobów na ekspansję na rynkach w Polsce i za granicą, zwłaszcza na rynkach: niemieckim, brytyjskim i skandynawskim. Dwudniowa formuła wydarzenia pozwoli na podjęcie dyskusji na temat kondycji branży projektowej. W programie wykłady i warsztaty z udziałem międzynarodowych ekspertów oraz wystawa Polish Up!, prezentująca 40 najlepszych marek, których produkty będą promować polski design na arenie międzynarodowej. Kuratorami wystawy są Agnieszka Jacobson-Cielecka i Paweł Grobelny.

Łódź Design Festiwal będzie w tym roku obecny w przestrzeni miasta. Jest to kierunek, który, jak zapowiadają organizatorzy, będzie rozwijany w kolejnych edycjach we współpracy z Łódzkim Centrum Wydarzeń. Art_Inkubator pozostanie sercem wydarzenia, jednak w przestrzeni publicznej planowane są instalacje artystyczne uznanych twórców. Paweł Grobelny przygotował instalację artystyczną „Łącznik spacerowy” dla dwóch najstarszych parków w Łodzi – Źródliska 1 i Źródliska 2. Projekt ma z jednej strony zwrócić uwagę na „przestrzeń buforową” pomiędzy parkami, a z drugiej wskazać możliwość połączenia tych dwóch parków w jeden miejski organizm. Instalacja funkcjonuje jako ławka – platforma, na której można usiąść, położyć się lub zorganizować z przyjaciółmi piknik.
Do współpracy przy tegorocznej edycji Festiwalu zaproszone zostały łódzkie galerie i pracownie projektowe. Warto będzie odwiedzić m.in. Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Miejskie Galerie Sztuki czy Muzeum Książki Artystycznej. Oficjalnym hotelem Festiwalu jest w tym roku Grand Hotel – historyczny obiekt funkcjonujący nieprzerwanie od 129 lat. Historię tego miejsca współtworzyli, bywając tu, m.in. Henryk Sienkiewicz, Helena Modrzejewska, Jan Kiepura, Stefan Jaracz, Zofia Nałkowska, Jan Brzechwa czy Krzysztof Penderecki. W najbliższym czasie hotel poddany będzie rewitalizacji, by przywrócić mu dawny blask.

Szczegóły tegorocznego programu Łódź Design Festival: lodzdesign.com.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
spotkanie_z_tonym_sandovalem_20130325_1897317300
Spotkanie z Tonym Sandovalem w Domu Literatury (foto)
„Poczuj”. Praca Katarzyny Mądrzyckiej-Adamczyk w przestrzeni wystawy „Metamorfizm”
kelnerzy-pe148
Atlas Sztuki ponownie wyróżniony

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*