port-off-folio-01_MediumOgłoszenie programu tegorocznego programu Fotofestiwalu w Łodzi 2015 nastąpi niedługo. Tymczasem ruszają nabory do konkursów oraz program edukacyjny: Fotograficzna Publikacja Roku,Warsztaty Fotograficzne oraz przegląd Portfolio.

Wyjątkowy Przegląd Portfolio: 2 dni, ponad 30 recenzentów z całego świata, niesamowita surowa przestrzeń fabryczna. Zapraszamy 29-30 maja 2015 podczas Fotofestiwalu – Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi!

Największy Przegląd Portfolio w dotychczasowej historii Fotofestiwalu i jeden z największych w Europie! Wyjątkowy w swym charakterze, bo zorganizowany w dawnej fabryce bawełny Franciszka Ramischa, z zachowaniem całej surowości tej industrialnej przestrzeni.  

Fotofestiwalowy przegląd portfolio daje w tym roku rzadko spotykaną w Polsce możliwość bezpośredniego spotkania z kuratorami, krytykami, dziennikarzami, wydawcami książek i magazynów oraz właścicielami galerii reprezentowanymi przez liczne międzynarodowe i znaczące grono. Przeznaczony jest dla studentów i absolwentów fotografii, fotografów profesjonalnych lub takich, którzy posiadają już w swoim dorobku co najmniej jedną wystawę lub publikację. Jest to jedna z najważniejszych form promocji, która umożliwia fotografom indywidualne rozmowy z ekspertami w dziedzinie fotografii.

INFORMACJE:
Miejsce: kompleks OFF Piotrkowska, ul. Piotrkowska 138/140, Łódź (3 piętro, nad restauracją „Spółdzielnia”)
Data: 29/05/2015 (piątek) i 30/05/2015 (sobota)
Godziny: 14.00-18.30
Opłata za uczestnictwo: 180 złotych (w tej cenie możliwość wyboru do 6 recenzentów)
Wniesiona opłata pozwoli nam pokryć koszty związane z organizacją wydarzenia. Dziękujemy za wsparcie!

RECENZENCI:
1. Agata Stoińska Założycielka i edytorka Blow Photo Magazine | IR |
2. Agata Ubysz Prezes Fundacji Rozwoju Fotografii Lookout | PL |
3. Alison Nordström Dyrektor Artystyczna Fotofestiwalu, wykładowczyni, kuratorka wystaw w George Eastman House | USA |
4. Ana Catarina Pinho Wykładowczyni i edytorka Archivo | PT |
5. Angela Ferreira Dyrektorka festiwalu Encontros da Imagem (Braga) | PT
6. Bas Vroege Dyrektor i kurator w Paradox Photography (Edam) | NL |
7. Carol Körting Fotoedytorka w M Magazine, Leica M loan programme | DE |
8. Celina Lunsford Dyrektor Artystyczna Fotografie Forum Frankfurt| DE |
9. Christina Capetillo Doktor Sztuk Pięknych, niezależna fotografka | DK |
10. Christopher Rauschenberg Artysta-Fotograf, kurator BlueSky Gallery OR | USA |
11. Enrica Viganò Kuratorka i właścicielka Admira Photography | IT |
12. Grażyna Saniuk Foto-edytorka magazynu Twój Styl | PL |
13. Ieva Meilute Kuratorka Kaunos Fotografijos Galerija | LT |
14. Jakub Śwircz Kurator w Fundacji Asymetrii, wykładowca | PL |
15. Joanna Kinowska Niezależna kuratorka i edytorka książek fotograficznych | PL |
16. Johan Sjöström Kurator Gothenburg Museum of Art | SE |
17. Karolina Puchała-Rojek Dyrektorka Fundacji Archeologia Fotografii | PL |
18. Katharina Mouratidi Dyrektor  Society for Humanistic Photography | DE |
19. Katrin Iwanczuk Dyrektorka M Magazine oraz LFI Blog | DE |
20. Krzysztof Miękus Kurator, artysta, dziennikarz m.in. magazyn MALEMEN  | PL |
21. Louise Clements Dyrektorka FORMAT International Photography Festival | UK |
22. Maciej Bujko Koordynator programowy TIFF Festival | PL |
23. Maira Dudareva Dyrektorka Latvian Museum of Photography | LV |
24. Manik Katyal Edytor Emaho Magazine | IN |
25. Marta Szymańska Wiceprezeska Fundacji Archeologia Fotografii | PL |
26. Mauro Bedoni Foto-edytor COLORS magazine | IT |
27. Michaela Bosakova  Edytorka i niezależna kuratorka | SK |
28. Nina Kassianou Edytorka i niezależna kuratorka | GR |
29. Øyvind Hjelmen Kurator i niezależny fotograf | NO |
30. Petr Vilgus Zastępca Redaktora FOTO, wykładowca ITF w Opawie | CZ |
31. Radu Stern Niezależny kurator, historyk sztuki, wykładowca | CH |
32. Thomas Licek Dyrektor EYES ON – Monat der Fotografie Wien | AT |
33. Tina Schelhorn Założycielka Galerie Lichtblick (Kolonia) | DE |
34. Tuula Alajoki Kuratorka i Dyrektorka Backlight Photo Festival | FI |
35. W.M. Hunt Kurator, Kolekcjoner fotografii, Konsultant | USA |
Lista recenzentów nie jest jeszcze zamknięta. Nazwisk może przybywać. Będziemy je ogłaszać i dopisywać na bieżąco.     
Wkrótce zamieścimy biografie recenzentów. Pomogą wam wybrać osoby, z którymi spotkanie będzie dla was najbardziej wartościowe.

WARUNKI UCZESTNICTWA:
1. Fotografowie chcący wziąć udział w przeglądzie portfolio zobowiązani są przesłać do 24 kwietnia 2015 r. wypełniony formularz zgłoszeniowy (dostępny tutaj) oraz 15 swoich fotografii (w formacie JPG), spakowanych do jednego pliku o objętości max. 7 MB.
– Plik z fotografiami powinien być podpisany według wzoru: Imię Nazwisko, Tytuł projektu, a fotografie w pliku prosimy podpisać następująco: Imię Nazwisko, Tytuł projektu, numer fotografii (kolejno 01, 02 itd.).
 – Formularz zgłoszeniowy prosimy nazwać następująco: Imię Nazwisko, Tytuł projektu
– Wypełniony formularz i plik z fotografiami prosimy przesłać na adres mailowyportfolio@ fotofestiwal.com do 24 kwietnia 2015. W tytule wiadomości prosimy wpisać: Zgłoszenie na Przegląd Portfolio 2015, Imię i Nazwisko
2. Lista zakwalifikowanych do przeglądu zostanie opublikowana na stroniewww.fotofestiwal.com najpóźniej 28 kwietnia 2015 r.
3. Na przegląd zakwalifikują się osoby wyłonione na podstawie przesłanych fotografii i formularzy. Po zakwalifikowaniu się do przeglądu uczestnik otrzyma dane potrzebne do dokonania zapłaty i zobowiązany jest do jej uiszczenia opłaty za udział w wysokości 180 zł oraz przesłania elektronicznego potwierdzenia zapłaty do dnia 30 kwietnia 2015 r. na adres portfolio@ fotofestiwal.com.
Brak terminowej opłaty za udział w przeglądzie portfolio skutkuje skreśleniem z listy uczestników.
4. Po zakwalifikowaniu się do przeglądu, dopełnieniu formalności i wniesieniu opłaty wszyscy uczestnicy otrzymają  w tym samym momencie, 5 maja 2015 r., login oraz hasło do systemu zapisów do recenzentów z listy, aby każdy miał równe szanse na rezerwowanie terminów.
5. Uczestnik sam wybiera recenzenta oraz godzinę spotkania – decyduje kolejność rejestracji i zapisów w systemie. Prosimy o przemyślenie decyzji i uważne rezerwowanie miejsc, gdyż nie będzie możliwości edycji zajętych terminów.
6. Uczestnicy będą mieli możliwość spotkania się z 6 wybranymi ekspertami. Pojedyncze spotkanie z recenzentem trwa 20 minut. Przegląd zaczyna się o godzinie 14.00, a kończy o 18.30. W tym czasie przewidziana jest jedna półgodzinna przerwa. Recenzenci będą dostępni podczas obu dni przeglądu.
7. Aby przystąpić do przeglądu portfolio, należy wykupić karnet na Fotofestiwal. Karnet będzie do nabycia w trakcie trwania Fotofestiwalu, od 28 maja 2015 r., w obu biurach festiwalowych w godzinach ich otwarcia (szczegóły na www.fotofestiwal.com):
Centrum Festiwalowe I: Art_Inkubator, ul. Tymienieckiego 3
Centrum Festiwalowe II: OFF Piotrkowska, ul. Piotrkowska 138/140
8. Spotkania z zagranicznymi recenzentami odbywają się w języku angielskim, bądź w języku ojczystym recenzenta.
9. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za nieobecność recenzenta. Zobowiązuje się natomiast do znalezienia zastępstwa, w miarę możliwości. Wszelkie informacje o zmianach na liście recenzentów będą zamieszczone na stronie internetowejwww.fotofestiwal.com.
10. Osoba zakwalifikowana na przegląd portfolio, w przypadku rezygnacji, proszona jest o niezwłoczny kontakt na adres: portfolio@ fotofestiwal.com lub telefoniczny: (42) 684 20 95 / 889 963 354
11. Osoba zgłaszająca się na przegląd portfolio akceptuje warunki uczestnictwa w wydarzeniu.


Ruszył nabór książek do kolejnej edycji konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Do 30 kwietnia można zgłaszać książki, w których fotografia zajmuje centralne miejsce – albumy, katalogi, książki teoretyczne i podręczniki oraz limitowane wydawnictwa self-publishingowe i ziny. Nagrodzone zostaną te publikacje, które mogą stać się inspiracją, i które prezentują odważne koncepcje, dopracowaną grafikę, doskonały druk, wyjątkowe zdjęcia i przemyślany projekt. Do jury zaproszeni zostali eksperci zajmujący się tworzeniem książek oraz fotografią. W konkursie przyznana zostanie Nagroda Główna im. Krzyśka Makowskiego i nagroda specjalna dla publikacji self-publishing. Oprócz nagrodzonych książek i albumów jury wyłoni także co najmniej 10 pozycji, które zostaną zaprezentowane podczas Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi od 28 maja do 7 czerwca 2015 r.

• NAGRODA GŁÓWNA – NAGRODA IMIENIA KRZYŚKA MAKOWSKIEGO
– tytuł Fotograficznej Publikacji Roku 2015,
– voucher o wartości 3000 zł na wybrane produkty firmy Empresse,
– wystawa podczas Fotofestiwalu 2015 (28 maja do 7 czerwca 2015),
– promocja w ramach Fotofestiwalu 2015.
Więcej informacji o nagrodach:
www.empresseart.com

• NAGRODA SPECJALNA ZA SELF-PUBLISHING
– voucher o wartości 2000 zł na wybrane produkty firmy Empresse,
– wystawa podczas Fotofestiwalu 2015 (28 maja do 7 czerwca 2015),
– promocja w ramach Fotofestiwalu 2015.
Voucher firmy Empresse obejmuje następujące produkty:
– szyte ręcznie nićmi albumy serii Signature (do 160 stron),
– albumy serii Classic (do 160 stron),
– pudełka personalizowane (pudełko uchylne lub monoblok),
– dodatki Empression.

WARUNKI UDZIAŁU
1. Do konkursu kwalifikują się publikacje wydane w okresie 1.01.2014-31.12.2014 r. w Polsce. Może je zgłosić zarówno autor, jak i wydawnictwo.
2. Publikacje należy zgłaszać do 30.04.2015 r.
3. Kompletne zgłoszenie należy dostarczyć:
a) pocztą na adres:
APM Sales and Services sp. z o.o.
(Księgarnia Bookoff)
ul. Chmielna 73c/168
00-801 Warszawa
(uprzejmie prosimy o nadanie przesyłki listem poleconym lub kurierem oraz przesłanie mailem informacji o numerze paczki w celu zapewnienia bezproblemowego dotarcia przesyłki na miejsce)
b) lub osobiście na adres:
Księgarnia Bookoff
ul. Ogrodowa 7
00-893 Warszawa
w godzinach pracy księgarni:
poniedziałek-piątek: 11-19; sobota: 12-16
4. Kompletne zgłoszenie powinno zawierać:
– wypełniony formularz zgłoszeniowy,
– dwa egzemplarze publikacji.
5. Zgłaszana publikacja powinna zostać zapakowana w sposób uniemożliwiający uszkodzenie prac podczas transportu. Opakowanie powinno zostać opatrzone napisem „FOTOGRAFICZNA PUBLIKACJA ROKU 2015”.
6. Dodatkowo formularz powinien zostać przesłany drogą mailową na adres: info@ fotopublikacja.pl
Więcej informacji:
info@ fotopublikacja.pl
Pomysłodawcą i pierwszym organizatorem konkursu był Krzysiek Makowski – księgarz i wydawca, z nieistniejącej już Księgarni F5. Zdążył zorganizować zaledwie dwie edycje przed śmiercią – w 2009 i 2010 roku. Od 2013 konkurs organizują wspólnie: Fotofestiwal Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi, Księgarnia Bookoff i Miejsce Fotografii. Chcemy, aby konkurs pobudzał twórców do działania i ambitnych poszukiwań. Żeby w jego efekcie wydawcy i autorzy odważnie i twórczo podchodzili do medium, jakim jest książka. W poprzednich latach wystawę nagrodzonych i wyróżnionych książek można było zobaczyć podczas Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi, TIFF Festiwalu we Wrocławiu oraz w Muzeum Sztuki Nowoczesnej podczas Print Control Week.


Warsztaty prowadzone przez Sputnik Photos to pierwsza pozycja z oferty edukacyjnej tegorocznego Fotofestiwalu w Łodzi. Cztery dni po sześć godzin z członkami najbardziej rozpoznawalnego i najczęściej nagradzanego polskiego kolektywu fotograficznego – to dopiero początek. Pozostała część oferty edukacyjnej zostanie ogłoszona niedługo, wraz z programem Fotofestiwalu.

ZAŁOŻENIA WARSZTATU
Warsztaty prowadzone są przez czterech fotografów Sputnik Photos: Agnieszkę Rayss, Adama Pańczuka, Michała Łuczaka i Rafała Milacha.
Podstawą warsztatu będzie indywidualna praca uczestników nad realizacją własnego tematu w Łodzi. Każdy uczestnik będzie pracował pod okiem jednego z prowadzących oraz każdego dnia weźmie udział we wspólnych konsultacjach i prezentacjach z udziałem wszystkich prowadzących.
W warsztatach weźmie udział grupa 15-20 uczestników wyłoniona na podstawie oceny przesłanych portfolio. Warsztaty prowadzone są w języku angielskim.
Koszt warsztatu wynosi 400 Euro za osobę.*
 
PRZEBIEG WARSZTATÓW
Po przyjęciu na warsztaty, na miesiąc przed ich rozpoczęciem, uczestnicy zgłaszają temat, jaki chcieliby realizować podczas warsztatów w Łodzi. Do dnia rozpoczęcia zajęć mają czas na research i przygotowanie się do realizacji swojego tematu, w tym również zdobycie ew. pozwoleń na zrobienie zdjęć w miejscach niedostępnych publicznie.
Tematy powinny być wpisane w szeroko pojętą transformację Łodzi od miasta industrialnego do postindustrialnego, a więc dotyczyć mogą zarówno historii, samej transformacji, jak i współczesnej Łodzi. Mogą również interpretować ideę projektu drogi i podróży.
Warsztaty trwają przez 4 dni od 25 do 28 maja 2015, po ok. 6h dziennie.
Pierwszy dzień przeznaczony jest na wprowadzenie, inspiracje, omówienie tematów i wyników researchu uczestników, oraz na krótką prezentację uczestników oraz prowadzących.
Trzy kolejne dni warsztatów będą opierały się na intensywnej pracy nad własnym projektem. Uczestnicy zostaną podzieleni na 3-4 osobowe grupy, w których będą pracować pod okiem jednego z fotografów Sputnika. Każdego dnia wieczorem odbędą się wspólne pokazy zdjęć uczestników zrobionych danego dnia i omówienie ich przy całej grupie.
Ostatni dzień przeznaczony jest na dyskusję i edycję powstałych materiałów. Tego dnia  wieczorem zdjęcia zostaną zaprezentowane jako pokaz slajdów podczas otwarcia Fotofestiwalu.

KWESTIE ORGANIZACYJNE
Portfolio kandydata powinno składać się maksymalnie z 20 zdjęć (z 1-2 cykli fotograficznych) i być przesłane mailem razem z krótkim bio i krótkim opisem motywacji uczestnictwa w warsztacie (łącznie nie więcej niż 1500 znaków).
Portfolia prosimy wysyłać od 10 lutego do 30 marca na adres sputnik@ fotofestiwal.com. Najpóźniej do 10 kwietnia uczestnicy otrzymają mailem informację o przyjęciu na warsztaty. Powstanie również lista rezerwowa. Do 30 kwietnia zakwalifikowani uczestnicy warsztatów mają czas na zgłoszenie tematu, jaki chcieliby realizować podczas warsztatów. Od tego momentu mają 3 tygodnie na przygotowanie się do tematu. W razie potrzeby możliwa jest pomoc przy researchu oraz otrzymanie oficjalnego pisma z Fotofestiwalu potwierdzającego udział w warsztacie. Technika pracy nad projektem jest dowolna, warunkiem jednak jest przygotowanie zestawu zdjęć do prezentacji podczas pokazu slajdów na zakończenie warsztatu. Opłatę za warsztaty (400 Euro) należy wpłacić w całości również do 30 kwietnia.

* Cena warsztatów nie obejmuje materiałów potrzebnych do realizacji projektu oraz kosztów pobytu w Łodzi. Organizatorzy mogą pomóc w zorganizowaniu noclegów.

SPUTNIK PHOTOS jest międzynarodowym stowarzyszeniem, założonym w 2006 roku przez fotografów z Europy Środkowej i Wschodniej. Fotografów Sputnika łączy chęć obserwacji i opisu otaczającego świata i doświadczeń życie w Europie Środkowo Wschodniej. Członkowie Sputnika to uznani fotografowie z Polski i krajów Europy Środkowej. Zorganizowali ważnych wystaw na świecie, a ich projekty były wystawiane w galeriach, festiwalach fotograficznych i publikowane w prasie na całym świecie.

Adam Pańczuk, mieszka w Warszawie. Podróżuje wszędzie, gdzie znajdzie interesujący temat. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych i Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
W swoich pracach Pańczuk zadaje pytanie o tożsamość, świadomość i stosunek do świata ludzi, których spotyka na swojej drodze. Jest zdobywcą wielu nagród, m.in. Pictures of the Year International,  Magnum Expression Award, Grand Press Photo. Publikował w :National Geographic, Newsweek,  British Journal of Photography, Le Monde,  Esquire, OyodePez, Geo Magazine,  Polityka , Malemen, DF Gazeta Wyborcza, Przekrój.
Michał Łuczak

Michal Luczak mieszka w Katowicach.W 2010 roku otrzymał stopień magistra sztuki na Institute of Creative Photography in Opava, (Czech Republic), obecnie na studiach doktoranckich. Jest również absolwentem Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku język hiszpański stosowany (licencjat). Jego prace były prezentowane m. in. na Fotofestiwalu w Łodzi, Miesiącu Fotografii w Krakowie oraz na wystawach zbiorowych w Hiszpanii, Niemczech, Holandii, Ukrainie, USA, i Japonii. Michał jest laureatem Magnum Expression Award (2009, wyróżnienie), Mio Photo Award (2010, Grand Prize) i Polskiej Fotograficznej Publikacji Roku (2013). Zajmuje się również edycją książek fotograficznych, kuratorowaniem wystaw i nauczaniem.

Agnieszka Rayss, współzałożycielka stowarzyszenia Sputnik Photos. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dwukrotna laureatka Picture of the Year, finalistka Hasselblad Masters Award, Lucie Foundation, Lens Culture Exposure Award. Otrzymała także wiele nagród w krajowych konkursach jak Newsreportaż, Gradn Press Photo,  BZWBK Press Photo, stypendystka Ministra Kultury i UM Warszawy. W swoich pracach pokazuje jak społeczeństwa Europy Wschodniej adaptują trendy światowej pop-kultury. Ostatnio pracuje także nad tematami związanymi z pejzażem i ekologią.

Rafał Milach, fotograf, mieszka w Warszawie. Laureat World Press Photo, POYI, zdobywca Magnum Foundation Emergency Grant. Miał indywidualne wystawy w Zachęcie i CO Berli. Wydał książki The Winners (GOST 2014), 7 Rooms (Kehrer 2011), In the car with R (Czytelnia Sztuki 2012) I Black Sea of Concrete (2013). Współzałożyciel Sputnik Photos.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny – ruszył nabór
Fotofestiwal 2019 – informacje
Fotofestiwal: nabór na warsztaty dla kuratorów i fotografów

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*