W kwietniu 2010 roku Łódzki Dom Kultury otworzył nową galerię. Początkowo miała być to galeria z autorskim programem badająca obszary wideo i pod tym kątem została ona znakomicie wyposażona. Idea od chwili przyjęcia propozycji prowadzenia galerii przez Michała Brzezińskiego szybko ewoluowała w kierunku instytucji dedykowanej sztuce, która pojawia się na styku zainteresowań artystów i naukowców – na polu nowych technologii.

   
Galeria NT szybko zakończyła swoją działalność. Jak mówi sam pomysłodawca: “Galeria NT była rozwijanym w ramach działalności Łódzkiego Domu Kultury autorskim projektem artystycznym, ale i pierwszą polską w pełni instytucjonalną strukturą (Galeria NT/Imaginarium) zajmującą się w sposób programowy stykiem nauki i sztuki (Art&Science).
 
Współpracowała aktywnie z Politechniką Łódzką w ramach cyklu *.VHS *.EXE *.DNA. Podczas roku działania galerii nawiązano kontakty z najważniejszymi artystami i grupami zajmującymi się tego typu problematyką. Przedstawiono środowisku naukowemu działania wielu czołowych artystów takich jak Victoria Vesna, Eduardo Kac, Stelarc. Wpłynęło to na postawę otwarcia i woli współpracy w zakresie robotyki, biotechnologii i nanotechnologii. Kilku polskich artystów rozpoczęło prace nad projektami które wykorzystywały te materie – miały być częścią planu wystawienniczego galerii w 2011 roku.
 
Rosnące zainteresowanie ze strony środowiska artystycznego napotkało jednak na istotny problem – Łódzki Dom Kultury podjął decyzję najpierw o zlikwidowaniu finansowania ze strony instytucji (pod wpływem obciętego budżetu na całą instytucję), później zdecydował aby nie składać wniosku Galerii NT o dofinansowanie galerii z Ministerstwa Kultury (wysłano za to dwa wnioski pewnej galerii fotografii – sic!), a ostatecznie mimo propozycji redukcji budżetu o 85% – co w dalszym ciągu pozwalało na utrzymanie istnienia dotychczasowego profilu galerii na zbliżonym poziomie, zdecydowano o nieprzedłużaniu umowy z Michałem Brzezińskim – jej założycielem.

Wpisuje się to w dość długi ciąg likwidacji wielu łódzkich instytucji – festiwali ważnych w skali kraju, czy świata. Spowodowało to już utratę szansy na starania o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, a każda kolejna likwidacja sprawia, że Łódź jako miasto sukcesywnie przestaje się liczyć na mapie kulturalnej. Zlikwidowano bowiem nie tylko galerię pokazującą gotowe “produkty”, ale także narzędzie instytucjonalne którego mogli używać artyści w celu stworzenia na prawdę unikalnych w skali świata dzieł sztuki. Trwały np. zaawansowane prace nad nowym projektem artystycznym związanym z zastosowaniem biotechnologii i wystawą Alicji Żebrowskiej, a także po ustaleniu budżetu galerii planowano wznowienie rozmów zawieszonych do czasu wyjaśnienia się kwestii finansowych z artystami takimi jak Eduardo Kac, Paul Thomas, Mirosław Rogala czy Raymond Salvatore Harmon.

 
Miejmy nadzieję że te plany wystawiennicze pomysłodawcy Galerii NT uda się jednak zrealizować w innych – bardziej sprzyjających okolicznościach”.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Piotr Bosacki laureatem Nagrody im. Katarzyny Kobro
Nowe dzieła w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi
isaa
Jan Grzegorz Issaieff – Kim jest człowiek? w Galerii Re:Medium

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*