kostium_Christian_Dior_lata_50.-60._kapelusz_Lanvin-Castillo_lata_50.___fot._Micha_RadwaskiOd 26 kwietnia do 26 sierpnia w Budynku D Centralnego Muzeum Włókiennictwa będzie można oglądać ekspozycję pt. Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja.

Christian Dior był genialnym twórcą i prekursorem nowych idei. Kreację krawiecką porównywał do pisania wierszy. Okazał się być znakomitym szefem przedsiębiorstwa, odważnym w podejmowaniu ryzyka i zdyscyplinowanym w przestrzeganiu wyznaczonych przez siebie standardów, dzięki czemu dom mody Dior do dziś definiuje świat mody. Wyprzedzał wszystkich, dostrzegając piękno, zanim zauważyli je inni. Jego kreacje nie wyrażały jedynie stylu czy gustu. Nosiły w sobie pewien ideał świata i kobiety, który stworzył i który stał się ponadczasowy.

W ubiegłym roku dom mody Dior obchodził 70. rocznicę inauguracji swojej działalności, która miała miejsce 12 lutego 1947 r., kiedy to odbył się słynny pokaz, który z projektanta uczynił międzynarodową sławę, a Paryżowi przywrócił miano światowej stolicy mody. Za sprawą zachwyconej śmiałymi i nieco teatralnymi projektami ówczesnej redaktorki Harper’s Bazaar, Carmel Snow, kolekcja otrzymała przydomek the new look. Hasło, które szybko stało się symbolem nowej epoki, odważnie odwoływało się do elegancji, podkreślającej wąską talię, biust i biodra. Kreacje Diora zrewolucjonizowały nie tylko modę, ale i kulturę.  New Look stał się znakiem luksusu w kraju sparaliżowanym strajkami, kryzysami i traumą wojny. Siła mody zapoczątkowanej przez Diora tkwiła w tym, że spełniła rolę iskry, wyrażając nadzieję na zmianę.

akiet_Thierry_Mugler_lata_80.-90.__fot._Micha_Radwaski

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi ma niezwykłą okazję przypomnieć dokonania Christiana Diora, a także powojennych paryskich mistrzów haute couture, dzięki uprzejmości polskiego kolekcjonera i eksperta, Adama Leja, właściciela ponad pięciu tysięcy obiektów z historii mody. Jego kolekcja jest jedną z najbardziej znaczących w Europie.

Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja” będzie składać się z dwóch części. Pierwsza poświęcona zostanie wyłącznie kreacjom spod znaku domu mody Dior. Zostaną zaprezentowane oryginalne stroje, ale także uzupełniające je akcesoria – kapelusze, buty, jak również biżuteria. Będzie to swoista podróż przez całą historię tego domu mody, ukazująca, jak interpretował on w swoich strojach tendencje pojawiające się w nieustannie zmieniającej się rzeczywistości kolejnych dziesięcioleci.

Szerszy kontekst prezentacji nada druga część wystawy. Ukazane zostaną najważniejsze powojenne tendencje światowego krawiectwa w interpretacji czołowych paryskich projektantów. Na ekspozycji znajdą się kreacje haute couture największych domów mody Paryża takich jak: Jacques Heim, Nina Ricci, Jacques Griffe, Lola Prusac, Pierre Balmain, Jeanne Lanvin, Roger Vivier, Douillet Doucet, Jean Patou, Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Hubert de Givenchy, Pierre Cardin, André Courrèges, Paco Rabanne, Yves Saint Laurent, Thierry Mugler,  Jean Louis Scherrer, Ted Lapidus, Loris Azzaro, Philippe Venet, Olivier Guillemin, Franck Sorbier, Christophe Josse i wielu innych. Zaprezentowane chronologicznie projekty staną się odzwierciedleniem zmian społecznych i kulturowych poszczególnych dekad, ukazując, jak silną rolę w wieloaspektowej dyskusji kolejnych epok zawsze odgrywała moda.

Wszystkie zaprezentowane na wystawie obiekty będą pokazane w Polsce po raz pierwszy. Dzięki temu Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, wzorem najważniejszych światowych muzeów, włączy się w nurt honorowania najbardziej znaczących na świecie marek modowych i projektantów. Tym samym wprowadzi Muzeum w szerszy kontekst mody, będącą ważną częścią światowego dziedzictwa kulturowego.

Kuratorka: Marta Kowalewska
Aranżacja przestrzeni: Maja Pawlikowska
Projekt graficzny: Polkadot
Współpraca fotograficzna: Michał Radwański

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
MACIEJ_MOSKWA_TESTIGO_zdjecie_roku
10. edycja konkursu BZ WBK Press Foto 2014
26042013_059
FSiD: Jeszcze inna książka (foto)
Aleksander_Rodczenko.Pancernik_Potiomkin._Wkrotce_w_najl
Zmiana pola widzenia. Druk funkcjonalny i awangarda

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*