bunt_materiiRewolucja tkaniny artystycznej rozpoczęła się w Polsce – w ciągu niespełna półwiecza porzuciła ona swą utylitarną funkcję i stanęła w równym szeregu z dziedzinami sztuki czystej – malarstwem  i rzeźbą. Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi zaprasza na wystawę prezentującą dokonania 15 edycji Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi. Wernisaż wystawy 29 czerwca, godz. 18.00.

Prace Abakanowicz, Sadleya, Owidzkiej czy Gustowskiej – „Bunt materii” będzie przeglądem piętnastu edycji Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi – najważniejszej i jedynej tego typu prezentacji tkaniny artystycznej na świecie. Na wystawie zostanie przedstawionych blisko 30 prac najwybitniejszych twórców międzynarodowego formatu.

Ekspozycja przybliży zjawisko „polskiej szkoły tkaniny” która w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych zrewolucjonizowała myślenie o tej materii artystycznej – zyskała ona trzeci wymiar, czym nie tylko anektowała przestrzeń, ale także poszerzyła wachlarz wykorzystywanych materiałów, włączając je w obszar eksperymentalnych rozwiązań. Przeobraziła się tak bardzo, że często dyskutowano, czy wciąż zachowuje istotę swego medium. Przede wszystkim na wystawie przemówią dzieła, które wyznaczały kolejne etapy i zmiany w rozwoju sztuki tkaniny. Założeniem wystawy jest pokazanie, jak wielorakie oblicza ma to medium, które oferuje twórcom tak szerokie bogactwo rozwiązań formalnych, że można mówić o jednej z najbardziej różnorodnych z dziedzin sztuki współczesnej. Zobaczymy realizacje artystów polskich i zagranicznych, bowiem Triennale swoją siłą oddziaływania nadal obejmuje cały świat. W znacznej mierze zaprezentowane będą jednak dzieła twórców polskiej szkoły tkaniny oraz spadkobierców i kontynuatorów ich myśli, gdyż to w Polsce często kształtowały się główne nurty buntu wobec zastanych reguł w dziedzinie tkaniny unikatowej. 

Od czterdziestu pięciu lat Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi jest najstarszą i najważniejszą na świecie imprezą tego typu. Łódzkie Triennale Tkaniny trwa, działa i śmiało nie tylko prezentuje najnowsze trendy i poszukiwania artystów, ale też niezmiennie jest polem do otwartej dyskusji o kształcie, istocie i przyszłości tkaniny unikatowej. Ekspozycja przypomni historię tego niezwykłego wydarzenia, której kluczową częścią jest postać legendarnej założycielki Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Krystyny Kondratiuk, głównej pomysłodawczyni Triennale – wielkiej entuzjastki nowego nurtu w sztuce włókna, zainicjowanego przez polskich artystów na początku lat sześćdziesiątych. To dzięki jej determinacji prace z Polski zostały zaprezentowane na I Biennale w Lozannie w 1962 r., gdzie dostrzeżono ich rewolucyjną odmienność  od tradycyjnej, dekoracyjnej i wielkoformatowej sztuki gobelinowej. Krystyna Kondratiukowa już wtedy sygnalizowała konieczność zorganizowania w Łodzi „festiwalu tkaniny”, a w dziesięć lat później jej starania zaowocowały organizacją pierwszego Triennale.

Kuratorką wystawy jest Marta Kowalewska, historyk sztuki, kurator, wykładowca akademicki, kierownik Działu Tkaniny Artystycznej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Autorka licznych publikacji (ponad 60 artykułów, wywiadów i tekstów krytycznych) na łamach prasy fachowej i w katalogach wystawowych. Jej zainteresowania zawodowe dotyczą ściśle obszaru związanego z zagadnieniami sztuki współczesnej i najnowszej oraz tkaniny artystycznej, której problematykę zgłębia od kilkunastu lat, także jako wieloletnia współpracowniczka prof. Ireny Huml. W sferze zainteresowań są również koncepcje pedagogiczne Władysława Strzemińskiego jako współautora programu obecnej Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na tle programów innych ośrodków akademickich Europy I poł XX w. Popularyzatorka wiedzy o Polskiej Szkole Tkaniny.

Za aranżację wystawy odpowiada duet projektantów Kosmos Project (Ewa Bochen i Maciej Jelski).  W ich dorobku znajdują się miedzy innymi: „Peekaboo”, wystawa ilustrowanych książek dla dzieci  w Galerii Arsenał w Białymstoku i Safnahúsið – Culture House w Rejkjaviku; „Irrational Times”,  w ramach Gdynia Design Days; wystawa „DOS – Disegnare Oggetti Sonori”, Foyer Petrassi, Auditorium Parco della Musica, Rzym; wystawa „Common Roots Design Map of Central Europe”, Design Museum, Holon, Izrael; wystawa „Podstawowe funkcje życiowe”, Galeria Miejska Arsenał, Poznań; wystawa „Unpolished”: Pavilion d’Arsenal, Paryż; Ventura Lambrate, Mediolan; wystawa „Kreatimm – Desgin to Go”, Budapest Design Week, Budapeszt, Węgry.

Wernisażowi towarzyszyć będzie koncert Aliny Mleczko – Trance Fusion, saksofonistki najczęściej wykonującej muzykę klasyczną i współczesną. To solistka koncertująca w salach filharmonicznych w kraju i za granicą. Pedagog. Doktor sztuk muzycznych. Adiunkt na Uniwersytecie Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Tworzy także projekty czerpiące z muzyki jazzowej i ethno. Jedną z inspiracji tymi działaniami jest współpraca z gambijskim muzykiem Buba Badije Kuyateh, który gra na korze afrykańskiej. Ich wspólne koncerty to niespotykane połączenie dwóch skrajnie od siebie różnych muzycznych światów  a także pozornie niewspółgrających ze sobą barw instrumentów.  To fuzja tradycji afrykańskiej i polskiej, ale także połączenie doświadczeń artystycznych wykonawców i gatunków muzycznych z których się wywodzą. Koncert współtworzą: Albert Karch – muzyk jazzowy, perkusista. Wojciech Gumiński – kontrabasista.

Wystawa będzie czynna do 18 lutego 2018 r., w budynku D, I piętro.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
lodzulike
Łódź U Like – Zobaczyć, dotknąć, doświadczyć, przeżyć, opowiedzieć
Cezary_Bodzianowski_Onto_Lodz_fot._P._Tomczyk_1
Zamyka się Jama Bodzianowskiego! (foto)
unspecified
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości w Muzeum Sztuki

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*