Od 22 października do 31 stycznia 2021 roku Miejska Galeria Sztuki zaprasza na 17. Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Polska – Łódź 2020.

Międzynarodowa wystawa i konkurs Małe Formy Grafiki, Polska – Łódź odbywa się od 1979 roku. Pomysł międzynarodowej wystawy prezentującej miniaturę graficzną zrodził się w środowisku łódzkich bibliofilów i grafików skupionych w Łódzkim Towarzystwie Przyjaciół Książki. Inicjatorami wystawy byli: wieloletni Przewodniczący Towarzystwa Michał Kuna i prof. Grzegorz Matuszak. Początkowo impreza odbywała się w cyklu dwuletnim, od 1993 roku ma charakter triennale. Od 40 lat stanowi wielkie święto grafiki warsztatowej. Jest jedną z najstarszych imprez cyklicznych na świecie poświęconych tej dyscyplinie sztuki i największą międzynarodową prezentacją grafiki warsztatowej w Łodzi.

Łódzki przegląd miniatury graficznej stał się, obok Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie, ważnym miejscem prezentacji dokonań artystycznych we współczesnej grafice polskiej i światowej. Wystawa cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, w wystawach uczestniczyli już artyści z ponad 70 państw. W 2020 roku, podobnie jak w poprzednich latach, na główną wystawę zostały zakwalifikowane odbitki z płyt graficznych o formacie 12 x 15 cm, wykonane w tzw. „technikach szlachetnych”. Podczas każdej edycji konkursu dziesięciu artystów jest wyróżnianych Medalem Honorowym. Dzięki organizacji 16 dotychczasowych edycji Triennale w latach 1979-2017 Miejska Galeria Sztuki w Łodzi zgromadziła kolekcję miniatur graficznych liczącą 12 860 prac. Otwarciu Triennale zawsze towarzyszy, ciesząca się dużym zainteresowaniem ze strony miłośników i kolekcjonerów, aukcja miniatur graficznych polskich uczestników konkursu.

Na tegoroczne Triennale swoje prace nadesłało 504 uczestników z 50 państw. Międzynarodowe Jury w składzie: Majla Zeneli – przewodnicząca, Jaroslav Kachmar, Marek Basiul, Dariusz Kaca i Dariusz Leśnikowski wybrało 830 grafik 303 artystów do prezentacji podczas wystawy głównej. Mała forma graficzna pozostaje nadal oryginalną formą dialogu. Szczególnie dzisiaj, w czasach, gdy możliwości bezpośredniego kontaktu z twórcą i innymi odbiorcami sztuki są znacznie ograniczone.


Format prac nie jest w tej dyskusji żadnym ograniczeniem, grafiki podejmują rozmaite kwestie, dotyczące zarówno ogólnej wizji rzeczywistości, egzystencji człowieka, jak i sporów czysto estetycznych. Służą prezentacji oraz konfrontacji poglądów, wątpliwości i rozterek w każdej niemal dziedzinie: filozoficznej, kulturowej, społecznej czy politycznej. Nie pozbawione są ani wagi, ani głębi.

Tegoroczna edycja Triennale, podobnie jak poprzednie, jest terenem wymiany najrozmaitszych doświadczeń. Ekspozycja potwierdza ogromną rozległość pola penetracji artystów. Stanowi konfrontację stylów, poetyk, kierunków, orientacji twórczych. Prezentację różnych problemów i rozmaitych sposobów ich obrazowania, od przedstawiających po te, które naznaczone są metaforą i symbolem. Snujących ogólną refleksję nad światem, nad sztuką, i tych akcentujących niepokoje, obsesje i lęki współczesnego człowieka. Co ważne, prace nie są wolne od ironii i dystansu, także w odniesieniu do tajników graficznego rzemiosła, do kondycji i statusu artysty.

Na Triennale reprezentowane są wszystkie techniki graficzne, te tradycyjne i będące efektem poszukiwań i eksperymentów. Wielu twórców stosuje także techniki mieszane. Znów prym wiodą wklęsłe techniki metalowe: akwaforta i akwatinta, ceniona przez kolekcjonerów mezzotinta i miedzioryt. Dużo także linorytów, mniej prac drzeworytniczych i litografii. Uważni obserwatorzy dostrzegą obecność technik rzadszych, takich jak ferroforta czy fotopolimer oraz wykorzystanie bardzo interesujących technik własnych.

Zwracają uwagę nie tylko niuanse techniczne obecne w warstwie obrazowej, widoczne na powierzchni papieru dzięki drukowi z metalowej płyty, drewnianego klocka czy kamiennego bloku, ale też zabiegi dotyczące przygotowania samego podłoża, preparowanego przez kaszerowanie, chine-collé, lub przez nakładanie warstw farby. Niektóre prace zostały wzbogacone za sprawą goffrage’u czy perforacji oraz dodatkowo kolorowane akwarelą lub akrylem – Dariusz Leśnikowski, fragmenty tekstu do katalogu wystawy

Uroczystość inauguracji Triennale w Galerii Willa odbędzie się bez udziału widzów. Ogłoszenie wyników Konkursu i przedstawienie nagrodzonych będzie zrealizowane jedynie w transmisji live-stream na facebooku MGS o godz. 18.00. Podobnie otwarcia wystaw towarzyszących w trzech pozostałych galeriach w dniu 23 października: wystawy grafiki latynoamerykańskiej „Raj tuż za rogiem” w Galerii Bałuckiej przy Starym Rynku 2 o godz. 15.00, wystawy prac Jiříego Brázdy „Arcana feminae” w Galerii Re:Medium przy ul. Piotrkowskiej 113 o godz. 17.00 oraz ekspozycji prac Teodora Durskiego „Coraz bliżej do kosmosu” w Ośrodku Propagandy Sztuki w Parku Sienkiewicza o godz. 19.00.

Ekspozycje we wszystkich galeriach będą udostępnione widzom w kolejnych dniach: wystawa główna w Galerii Willa od piątku 23 października, wszystkie wystawy towarzyszące od soboty 24 października w godzinach funkcjonowania poszczególnych galerii, z zachowaniem reżimu epidemiologicznego (noszenie maseczek, używanie płynów dezynfekujących, ograniczenie liczby osób równocześnie przebywających w budynku, zachowywanie odpowiednich odległości między widzami).

 

 

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Anka Leśniak – patRIOTki w Galerii Re:Medium
davinci
Leonardo da Vinci w Łodzi
grzybowski
Wczoraj, dziś, jutro – Ryszard Kuba Grzybowski

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*