Warsztaty mistrzowskie, case study, mentoring i wykłady. Grupa twórców animacji z Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Izraela, Kolumbii czy Wenezueli doskonali swoje zawodowe umiejętności w programie szkoleniowym StopMoLab, zorganizowanym przez łódzki MOMAKIN. W tym tygodniu uczestnicy przyjechali do Łodzi, by spotkać się po raz pierwszy offline i wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez światowe sławy – m.in. Tima Allena, Francescę Maxwell czy Theo Cireta.

 

Jak funkcjonuje współczesna branża filmu animowanego? Gdzie i jak aplikować na rezydencje artystyczne? Czym zajmuje się producent liniowy? I jak sprawić, by lalka animacyjna wykonywała płynne ruchy? Dziewięciomięczny kurs StopMoLab odpowiada na wiele pytań początkujących twórców animacji poklatkowej. Pokazuje też jak osiągać w branży nie tylko artystyczny, ale i biznesowy sukces. Program jest niezwykle elitarny, bo w każdej z pięciu specjalizacji: animatorów, twórców lalek, kierowników produkcji, art directorów i scenarzystów szkoli się tylko po pięć osób z całego świata.

– To jedyny taki na świecie program, który wypełnia naturalną lukę pomiędzy tym, czego twórcy uczą się w szkołach artystycznych a realiami funkcjonowania we współczesnej branży animacji – wyjaśnia Paulina Zacharek z Momakin, pomysłodawczyni StopMoLab i dodaje, że program daje uczestnikom nie tylko wiedzę i umiejętności, ale też czas na rozpoznanie i znalezienie własnej ścieżki rozwoju w branży.

Ze względu na międzynarodowy charakter, spotkania odbywają się w formule online. W Łodzi uczestnicy z Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Kolumbii czy Wenezueli spotkali się po raz pierwszy. To tutaj pod okiem światowej sławy specjalistów branży stop motion poznają animacyjne techniki czy ekologiczne trendy w produkcji filmów stop motion. Wśród wykładowców między innymi  Tim Allen – animator znany z takich produkcji, jak „Gnijąca panna młoda” Tima Burtona czy nominowana do Oscara „Wyspa psów” Wesa Andersona. Do Łodzi przyjechał prosto z planu najnowszego filmu Guillermo del Toro „Pinocchio”. Francescę Maxwell, prowadzącą zajęcia zdalnie poświęcone tworzeniu scenografii na miejscu wspierała Eva Calland-Waller. Piotr Knabe poprowadził warsztat tworzenia lalek, a Theo Ciret opowiadał o tym, jak wygląda produkcja animacji.  

Program szkoleniowy został stworzony przez łódzki MOMAKIN łączący świat twórców filmów animowanych z międzynarodowym rynkiem produkcji, dystrybucji i promocji. Firma specjalizuje się w stop motion, wspierając projekty animacyjne na każdym etapie ich rozwoju: od planowania i finansowania przez produkcję, aż po dystrybucję. Zajmuje się edukacją i profesjonalizacją branży filmowej. Organizuje też międzynarodowe forum branżowe ANIMARKT Stop Motion Forum.

Od  lat działamy w środowisku międzynarodowym, dlatego doskonale wiemy, jak duży potencjał tkwi w tym sektorze także w Polsce. Na przeszkodzie jego rozwoju stoi często brak praktycznych umiejętności zawodowych i biznesowych, istotnych z punktu widzenia przedsiębiorców tej branży – tłumaczy Paulina Zacharek i podkreśla, że właśnie dlatego MOMAKIN zainicjował i koordynuje prace nad Krajową Strategią Rozwoju Szkolnictwa dla Przemysłów Animacji Filmowej i Efektów Specjalnych. Projekt finansowany jest ze środków mechanizmu finansowego EOG na lata 2014-2021 oraz środków krajowych. Będzie to pierwszy tego typu dokument w Polsce, dzięki któremu przeprowadzona zostanie obiektywna, wszechstronna i dogłębna ocena faktycznego stanu kształcenia zawodowego w branżach animacji filmowej i efektów specjalnych. Partnerami projektu są Uniwersytet Łódzki – Wydział Filologiczny oraz Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych, a także Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji (SPPA) i Trollfilm AS.

 

Partnerem projektu StopMoLab jest EC! Łódź – Miasto Kultury i Łódź Film Commission. StopMoLab jest współfinansowany ze środków programu Kreatywna Europa, komponent MEDIA.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Premiery kinowe – marzec 2022
Wielki Finał O!PLA 2020 On-Line
prometeusz
Premiery kinowe – lipiec 2012

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*