W Narodowym Centrum Kultury Filmowej zlokalizowanym w kompleksie EC1 dobiega końca etap prac budowlanych niezbędnych do powstania wystawy Kino Polonia. To największa przestrzeń wystawiennicza placówki, pierwsza w Polsce ekspozycja stała poświęcona historii kina na ziemiach polskich. Wystawa powstaje na blisko 1500 metrach kwadratowych powierzchni, rozłożonej na trzech skomplikowanych pod względem konstrukcyjnym poziomach, które przeprowadzą widza przez ponad 120 lat historii filmu.

Oglądając film na ogół nie zdajemy sobie sprawy z tego, że zanim w ogóle padnie pierwszy klaps i ruszą zdjęcia, potrzeba wielu miesięcy a czasem nawet lat żmudnej pracy organizacyjnej, koncepcyjnej i oczywiście artystycznej – mówi Rafał Syska, dyrektor NCKF – Podobnie rzecz ma się w przypadku projektów wystawienniczych o takich ambicjach i skali, jak Kino Polonia. Toczące się niejako za kulisami prace budowlane oraz nad właściwą zawartością ekspozycji na pewno były i są dużym wyzwaniem dla naszego zespołu. Miło mi poinformować, że obecnie wchodzimy w całkiem nową fazę. Jej efektem będzie właśnie nasza ekspozycja w docelowym kształcie i aranżacji oraz pracownie postprodukcji oraz digitalizacji NCKF. To bardzo motywujące, że efekty pracy wielu zaangażowanych osób przybiorą wkrótce realne kształty. Jestem pewien, że zwiedzający NCKF docenią jakość i wartość wystawy „Kina Polonia”.

W przetargu dotyczącym „Wykonania aranżacji wystawy Kino Polonia oraz przestrzeni na cele obsługi odwiedzających wraz z dostawą i montażem sprzętu multimedialnego, oprogramowania i systemu zarządzania ekspozycją” została wybrana oferta firmy TDC Polska Sp. z o.o. – dostawca rozwiązań multimedialnych i ekspozycyjnych,  a obszarem jej działalności są szeroko rozumiane systemy Digital Signage, czyli szyte na miarę rozwiązania komunikacyjne, wykorzystywane do przekazywania informacji w kontrolowanej sieci wyświetlaczy cyfrowych. TDC Polska pracowała przy takich przedsięwzięciach ekspozycyjnych, jak Muzeum Pamięci Sybiru, Muzeum Niepodległości w Myślenicach czy elementy ekspozycji parku naukowego Haus Der Flüsse. Podpisana umowa opiewa na kwotę 13 394 700,00 zł brutto.

Na wystawie „Kino Polonia” będzie można obejrzeć:

  • ponad 5 godzin materiału audiowizualnego stworzonego specjalnie na potrzeby wystawy,
  • ponad 50 projekcji filmowych, w tym wideosejów opowiadających o historii polskiego kina – o najwybitniejszych twórcach, najważniejszych zjawiskach i najwspanialszych filmach,
  • ponad 50 stanowisk interaktywnych umożliwiających Zwiedzającym pogłębienie wiedzy o polskiej kinematografii,
  • 5 unikalnych instalacji multimedialnych,
  • 500 metrów kwadratowych wydruków wielkoformatowych,
  • prawie tysiąc obiektów oryginalnych obejmujących kamery, projektory, rekwizyty filmowe, plakaty autorstwa najwybitniejszych polskich artystów, scenariusze i pamiątki związane z kulturą filmową, kasety wideo i książki,
  • ponad 30 najcenniejszych i najbardziej efektownych strojów z największych produkcji kostiumowych,
  • makiety najważniejszych wytwórni filmowych
  • oraz jedyny istniejący egzemplarz zrekonstruowanego Biopleografu Kazimierza Prószyńskiego – jednej z pierwszych kamer filmowych na świecie.

Zaprojektowana przez Konsorcjum NsMoon ekspozycja, stworzona dzięki wyobraźni zespołu kuratorskiego i architekta Bartosza Puchalskiego, będzie wyjątkowym audiowizualnym spektaklem, łączącym ze sobą klimat mroku sali kinowej i rozbłyskających obrazów srebrnego ekranu. Planowane oddanie ekspozycji dla zwiedzających to czerwiec 2023 roku.

Wspomniane wcześniej pracownie edukacyjne będą służyły przede wszystkim promowaniu wiedzy i umiejętności w sferach, w których technologie cyfrowe najbardziej wpływają na współczesne kino: montaż, udźwiękowienie, korekcja barwna, efekty specjalne. W zakresie tematycznym warsztatów, które będą w nich prowadzone znajdą się między innymi zajęcia z cyfrowego montażu obrazu filmowego, udźwiękowienia, korekcji barwnej, compositingu (czyli sprawnego i odpowiedniego łączenia warstw obrazu), tworzenia grafiki dwuwymiarowej i trójwymiarowej, tworzenia animacji w środowiskach cyfrowych. Na pracownie postprodukcji składa się również pokój do pracy indywidualnej, który ma służyć do prowadzenia długoterminowych, indywidualnych prac postprodukcyjnych.

Przetarg dotyczący wyposażenia pracowni postprodukcji oraz digitalizacji NCKF wygrała firma Perfect Displays Sp. z o.o., która od wielu lat zajmuje się dostawą, montażem, uruchamianiem i konfiguracją sprzętu IT oraz audio-video. Kwota to 1 515 870,45 zł brutto.

Narodowe Centrum Kultury Filmowej ma być żywym miejscem, które pozwala na możliwie pełne doświadczenie odwiedzających – podsumowuje Rafał Syska – Już dziś w ramach warsztatów „Historie Przyszłości” pokazujemy jak naprawdę wygląda praca nad tworzeniem filmu. Mamy za sobą wiele ambitnych i autorskich projektów wystawienniczych, by przywołać niedawno zakończoną ekspozycję „Bez końca. Dialogi Krzysztofa Kieślowskiego”. Wszystko to w dużo większej skali zaprezentujemy na wystawie i w pracowniach, które obecnie zaczynamy aranżować i wyposażać.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Ruszyła 23. edycja Cinergii (foto)
010opla
Finał O!PLA 2014 (foto)
plakat_100x70
XVI Forum Kina Europejskiego: CINERGIA 2011

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*