
Czy właśnie stoimy u progu nowego świata? Jeśli tak, to jaki powinien być i jakie miejsce zajmie w nim teatr? Odpowiedzi na te pytania przynieść ma XI edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego RETROPERSPEKTYWY zatytułowana POCZĄTEK NOWEGO ŚWIATA. Organizatorzy ogłaszają program, na który złoży się 18 wydarzeń – spektakli, koncertów, warsztatów i spotkań. Festiwal odbędzie się w Fabryce Sztuki w Łodzi między 19 a 28 sierpnia. Od dziś można kupować bilety.
– Początkowo chcieliśmy się odbić od naszych wcześniejszych poszukiwań, które rozwijaliśmy chociażby w „2.0.4.5. Miniopera metafizyczna” – mówi Tomasz Rodowicz, dyrektor artystyczny festiwalu.
Ten kontekst społeczny, filozoficzny, metafizyczny wręcz był wyznacznikiem inności tego wydarzenia, jego wyjątkowości o co dbał zawsze pan dyrektor Tomasz Rodowicz. Współczesna Europa, kontekst wojenny, inflacja, covid, zaburzenie bezpieczeństwa całych społeczeństw to tło, dla każdego artysty bardzo mocno wymagające, moim zdaniem, jasnego określenia swojej postwy. Na tegorocznych Retroperspektywach takich wydarzeń artystycznych, które będę nas wszystkich zmuszać do zastanowienia się kim jako ludzkość się stajemy i dokąd zmierza nasz tak wydawało się do pewnego momentu bezpiecznie poukładany świat. Bardzo jestem ciekawa jak to Państwo pokażecie i jak odbierać te propozycje będzie współczesna publiczność. Na ile zawsze postulowana na Retroperspektywach próba budowania wspólnoty ludzkiej nadal ma siłę by przeciwstawiać się upadkowi czy zachwianiu dotychczasowego porządku społecznego w Europie i na świecie i na ile dzięki sztuce jesteśmy w stanie zachować, wesprzeć i nadal budować empatię, współczucie, braterstwo i solidaryzm społeczny. To są dla mnie osobiście ważne sprawy i tym bardziej z wielką ciekawością zapraszam wszystkich na Retroperspektywy, które ogłaszają, nieco prowokacyjnie, początek Nowego Świata. Oby mimo wszystko lepszego, bezpieczniejszego i pełnego wzajemnego wsparcia i zrozumienia. Na przekór temu co nas otacza.
Dlatego w tegorocznym programie Festiwalu nie zabraknie wątków proekologicznych, futurologicznych inspiracji czy silnych akcentów ukraińskich. Festiwal otworzy – 19 sierpnia – premiera Teatru CHOREA przygotowana we współpracy z Norweskim Narodowym Teatrem Tańca Współczesnego – Carte Blanche w ramach projektu ACT IN_OUT. „Ragnarok” w reżyserii Adriana Bartczaka to opowieść o perfekcyjnej nieidealności człowieka w idealnym świecie. Dynamika współczesnego świata, wzajemne powiązania, przenikanie się wartości i postępujące procesy globalizacji, prowokują twórców spektaklu do zadania pytań o tożsamość, rozumianą jako zróżnicowany projekt indywidualny i zbiorowy. W podobnym duchu wypowiedzą się młodzi abstrakcjoniści z międzynarodowej grupy artystycznej – Lodz Abstract Art Festival – których prace złożą się na wystawę „Abstrakcje. Początek Nowego Świata. Jej wernisaż odbędzie się również w dniu inauguracji festiwalu, zakończonym imprezą, na której zagra DJ Dellyon.
W teatralnej podróży do nowego świata RETROPERSPEKTYWY dwukrotnie sięgną do twórczości Stanisława Lema. Teatr Łaźnia Nowa pokaże, co by było, gdyby Stanisław Lem i Philip K. Dick się spotkali. Uznany dramatopisarz, Mateusz Pakuła, wyreżyserował dwuosobowy spektakl na pograniczu rzeczywistości i fantasy. „Lem vs. P.K. Dick” bazuje na biografii i twórczości dwóch gigantów literatury, pionierów science-fiction: Stanisława Lema i Philipa K. Dicka, którzy intensywnie ze sobą korespondowali, jednak nigdy się nie spotkali. Na scenie – Tomasz Schuchardt i Jan Jurkowski.
Z kolei „Kongres futurologiczny” to propozycja lubelskiego Teatru Czytelni Dramatu. Satyra, wymierzona przeciw popularnym w latach 70. XX wieku futurologom, odczytana współcześnie, staje się krzywym zwierciadłem konfliktu między sceptycznym światopoglądem naukowym, a teoriami paranaukowymi i utopijnymi ideologiami. W obsadzie: Jarosław Tomic i Michał Jóźwik.
W programie festiwalu znalazł się również spektakl „Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu” w reżyserii Krzysztofa Popiołka, na podstawie „Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości” Swietłany Aleksijewicz. Sceniczna chóralna opowieść Teatru Kana bada kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości.
Mocnym punktem programu będzie też polska premiera spektaklu „Bovary” fundacji Od Wschodu do Zachodu. „Bovary” w reżyserii Joanny Lewickiej to nowa interpretacja powieści Gustawa Flauberta. Nowa, bo przepisana z perspektywy męskiej na kobiecą.
Festiwalowa publiczność zobaczy też spektakl „Głód” przygotowany przez Teatr pod Fontanną – nieformalną grupę, stworzoną przez członków pracowni teatralnych przy ośrodkach Stowarzyszenia „Zrozumieć i Pomóc”, zajmujących się rehabilitacją społeczno-zawodową osób po kryzysach psychicznych.
Premierowy i międzypokoleniowy spektakl „Złota nić” to efekt pracy grupy młodzieżowej i senioralnej Teatru CHOREA. Kolektyw twórczy (Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki, Wiktor Moraczewski) opowiada o relacjach i o tym, jak rysy i pęknięcia w naszym życiu, stwarzają nas na nowo powodując, że stajemy się silniejsi i piękniejsi. Również najmłodsza grupa teatralna Joanny Filarskiej, działająca przy CHOREI zaprezentuje się w czasie festiwalu. „Sklep z dobrym humorem” w reżyserii Pawła Głowatego, to dziecięca opowieść przepełniona wyobrażeniami o funkcjonowaniu nowego świata.
Na scenie Art_Inkubatora Fabryki Sztuki w Łodzi zagoszczą też „Romans” Natalii Sakowicz, lalkarski monodram o miłości na podstawie tekstu Zuzanny Bojdy, oraz „Po drugiej stronie” Fundacji Jubilo w reżyserii Diego Pillegi, będący efektem badań twórców nad tematem wolności i odosobnienia.
Po każdym ze spektakli odbędą się spotkania z artystami, które poprowadzi ceniony badacz Stanisław Godlewski, realizujący Diamentowy Grant, poświęcony współczesnej polskiej krytyce teatralnej.
Tradycyjnie RETROPERSPEKTYWY to duża porcja muzyki. Koncert „Little Thunder. Św. Katarzyna ze Sieny”, autorstwa aktorki Julianny Bloodgood i kompozytorki Katarzyny Szwed oddaje głos świętej Katarzynie, której słowa, podobnie jak wielu innych kobiet-mistyczek rzadko funkcjonują w szerokim obiegu. Muzyka jest tu językiem, a ciało narzędziem.
Kolejna koncertowa propozycja to „IMPERIUM DELENDA EST” Teatru Łesi Ukrainki z Kijowa. Na festiwalu, grupa zaprezentuje pierwsze tak duże sceniczne działanie od momentu wybuchu wojny w Ukrainie. Będzie to koncert zbudowany na poezji ukraińskich poetów i poetek, powstałej w czasie trwania wojny.
Muzyczna scena RETROPERSPEKTYW to także charyzmatyczny koncert zespołu Polski Piach, w ramach dziejącego się równolegle festiwalu LDZ Alternatywa, występ Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego czy żywiołowa zabawa z zespołem Oratnitza, który miksuje ze sobą tradycyjne ludowe melodie z world music, hip-hopem, dubstepem, trapem czy D’n’B.
Nieodłącznymi elementami programu RETROPERSPEKTYW są także panele dyskusyjne, spotkania i warsztaty. Paneliści „Ekologii kultury” spróbują odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób instytucje kultury mogą przyczynić się do poprawy sposobu myślenia o klimacie i ekologii. Do udziału w rozmowie zostali zaproszeni specjaliści, praktycy i teoretycy z różnych środowisk naukowych i artystycznych: Joanna Tabaka, Diana Lenonek, Małgorzata Ćwikła, Paweł Błęcki, Wacław Sobaszek oraz Zofia Smolarska. Z kolei spotkanie „WŁĄCZ SIĘ! – „Niezależny Teatr Nowego Świata”, to propozycja dla przedstawicieli teatrów niezależnych. Uczestnicy dyskusji skupią się na bieżących wyzwaniach związanych z tworzeniem i budowaniem społeczności teatralnej. Gośćmi spotkania będą prof. Dariusz Kosiński oraz dyrektor legnickiego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej – Jacek Głomb, którzy mówić będą o sile i potencjale teatru niezależnego, odnosząc się do książki „Życie niedokończone”, poświęconej życiu i twórczości Lecha Raczaka.
Tego samego dnia premierę będzie miała książka „RODOWICZ-TEATR-DROGA” Wydawnictwa Żywosłowie. Publikacja to zapis kilkugodzinnych rozmów Dariusza Kosińskiego z Tomaszem Rodowiczem, do których dołączone zostały także teksty publikowane już wcześniej oraz kilka nigdy niepublikowanych zapisków Rodowicza.
Szczegółowy program wydarzenia znaleźć można na stronie internetowej www.retroperspektywy.com. Bilety można zarezerwować za pośrednictwem formularza internetowego dostępnego na stronie festiwalu oraz telefonicznie: +48 506 103 207, od poniedziałku do piątku, w godzinach 11.00-17.00 lub zakupić przez portal e-wejściówki.
PROGRAM
19.08.2022 / Piątek
18:00
Otwarcie Festiwalu RPS
Otwarcie wystawy „Abstrakcje. Początek Nowego Świata” (Projekt międzynarodowy) |
Koncepcja LAAF – Lodz Abstract Art Festival
Sala B_101, B_201, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi
Czas otwarcia: 19-28.08.2022 / godzina przed rozpoczęciem pierwszego wydarzenia – godzina rozpoczęcia ostatniego wydarzenia
Wstęp wolny
Twórcy: Adam Lipman, Ignacy Tybor, Natalia Kupiec, Mariusz Korczak, Piotr Siudeja, Nicholas Imms, Zuzanna Malinowska, Piotr Skowron, Maite Gonzalez, Emilia Śpiewak, Wojciech Leder, Irena Zieniewicz, Magdalena Skowrońska, Kacper Zagdan, Mikołaj Dawidziuk, Katarzyna Dynowska, Jacek Obraniak, Marianna Engelmayer, Justyna Maksajda, Paulina Grzelińska, Damian Ciszek
19:00
PREMIERA / Spektakl „Ragnarok” (Polska / Norwegia)
Fabryka Sztuki w Łodzi/ Norweski Narodowy Teatr Tańca Współczesnego – Carte Blanche /Teatr CHOREA / reż. Adrian Bartczak | CHOREA Theatre
Scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
Rezerwacje i zaproszenia
Twórcy: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, Norweski Narodowy Teatr Tańca Współczesnego – Carte Blanche
Reżyseria i choreografia: Adrian Bartczak
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Kostiumy i scenografia: Marta Góźdź – El Bruzda
Asystent reżysera, współpraca dramaturgiczna: Wiktor Moraczewski
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Maja Caban, Joanna Chmielecka, Michał Jóźwik, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Kierowniczka produkcji: Ola Shaya
Produkcja: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, Norweski Narodowy Teatr Tańca Współczesnego – Carte Blanche
Czasem marzę o idealnym świecie. Wszechświecie zbudowanym z perfekcji. Gdzie doskonały znaczy normalny. I gdzie nic nie jest mniej niż doskonałe. Ten wszechświat nie różni się od tego, w którym żyję. Ma te same wartości. Te same zmagania. Jedyną różnicą jest to, że idealni są wszyscy, nawet w swojej niedoskonałości. Boleśnie niesamowici. Każdy ma idealne życie. Z idealnymi partnerami i idealnymi dziećmi. I wszyscy się uśmiechają. I te uśmiechy też są idealne. Ludzie są dla siebie doskonale mili. Nikt nie wie, co to znaczy wyróżniać się, lub być w czymś gorszym. Wszystkie kolory, wszystkie smaki, wszystkie uczucia. Idealne. Idealne kształty. Za każdym razem, gdy rysujesz koło, zgadnij co? To idealne koło. Wszyscy są na czas. Albo inaczej, idealnie spóźnieni. W tym idealnym świecie nie ma żadnej różnicy. A pośrodku tej doskonałości, idealnie pośrodku, stoję ja. Pełen wad. Zdecydowanie niedoskonały. Co czyni mnie zupełnie wyjątkowym.
21:00
Impreza otwarcia RPS / DJ Dellyon
Klubokawiarnia NieWinni / Scena plenerowa w Fabryce Sztuki w Łodzi
Wstęp wolny
20.08.2022 / Sobota
18:30
Spektakl „Kongres Futurologiczny” (Polska)
Teatr Czytelni Dramatu / reż. Daniel Adamczyk
Scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
Bilety: 30 PLN ulgowy / 40 PLN normalny
Twórcy: Teatr Czytelni Dramatu
Autor tekstu: Stanisław Lem
Reżyseria: Daniel Adamczyk
Dramaturgia: Maciej Gorczyński
Muzyka: Jan Jaworski, Szczepan Pospieszalski, Joanna Szczęsnowicz, Jan Tarkowski
Kostiumy: Marta Góźdź / El Bruzda
Obsada: Jarosław Tomica, Michał Jóźwik
Światło: Miłosz Wójciuk, Daniel Adamczyk
Dźwięk: Dariusz Kociński
Produkcja: Teatr Czytelni Dramatu, Centrum Kultury w Lublinie
Premiera: 25 lutego 2022, Centrum Kultury w Lublinie
W niedalekiej przyszłości, w świecie owładniętym kryzysem demograficznym i klimatycznym, odbywa się Światowy Kongres Futurologiczny. Ijon Tichy, gwiezdny podróżnik i naukowiec w jednej osobie, wysłany na ten nietypowy i barwny zjazd, podejmuje próbę zrozumienia wydarzeń, które szybko przyjmują nieoczekiwany obrót. W oparach maskonów, wśród dźwięków tajemniczego koncertu, wraz z głównym bohaterem dociekamy prawdy o świecie, który coraz bardziej przypomina… futurystyczny lunapark halucynacji. Spektakl Teatru Czytelni Dramatu jest adaptacją satyrycznej i w wielu swoich wątkach, proroczej powieści Stanisława Lema. Ostrze satyry, wymierzone przede wszystkim przeciw popularnym w latach 70. XX wieku futurologom, odczytane współcześnie, staje się krzywym zwierciadłem konfliktu między sceptycznym światopoglądem naukowym, a teoriami paranaukowymi i utopijnymi ideologiami. Z drugiej strony, powieść Lema, utrzymana w lekkiej konwencji, jest prawdziwym majstersztykiem słowotwórczym, feerią nieskrępowanej twórczości i zabawy. Pozwala więc, w teatralnej adaptacji, postawić pytanie nie tylko o możliwość wyjścia cało z konfrontacji z totalitarnym systemem, ale też zadać pytanie o granice wolności i twórczości w dziedzinie języka. Szczególnym atutem spektaklu jest autorska muzyka, wykonywana na żywo.
Spektakl jest owocem spotkania dwóch twórców: reżysera Daniela Adamczyka i dramaturga Macieja Gorczyńskiego oraz ich teatralnych poszukiwań w bogatej twórczości Stanisława Lema. „Kongres futurologiczny” okazał się tekstem bardzo pociągającym oraz niezwykle aktualnym, satyrycznym i proroczym. Jak będzie wyglądał nasz nowy wspaniały świat przyszłości? Czy politycy i naukowcy nie przypominają już dzisiaj futurologów z kongresu w roku 2098? I czy jest jeszcze miejsce na zachowanie własnej tożsamości, krytycyzmu i odrębności w świecie mediów i postprawdy?
Do tworzenia spektaklu, oprócz aktorów: Jarosława Tomicy i Michała Jóźwika, zostali zaproszeni znakomici muzycy: Joanna Szczęsnowicz, Jan Jaworski, Szczepan Pospieszalski, Jan Tarkowski. Współpraca z nimi zakładała skomponowanie muzycznej interpretacji „Kongresu futurologicznego”. Przy pomocy muzyki smyczkowej, trąbki, elektroniki oraz własnych głosów, tworzą na żywo tajemniczy świat science-fiction, funkcjonujący na scenie równorzędnie z aktorami.
21:00
Koncert zespołu Oratnitza (Bułgaria)
Scena plenerowa w Fabryce Sztuki w Łodzi
Wstęp wolny
Od początku istnienia Oratnitza kieruje się ciekawością, by znaleźć odpowiedź na pytanie: co znajduję się poza muzycznym statusem quo? Te poszukiwania pozwoliły zabrać bułgarski folklor w nieznaną, dziką podróż. Na przestrzeni lat ich repertuar wchłonął kolory i zapachy z lokalnego, muzycznego podziemia, a także odległych kontynentów. Muzyka Oratnitzy to mieszanka bułgarskich melodii ludowych, śpiewu w stylu ortodoksyjnym, elementów world music, hip-hop, dubstep, trap, D’n’B i rytmów nieregularnych.
21.08.2022 / Niedziela
11:00-14:00
Panel dyskusyjny „Ekologie kultury”
Sala C_101, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi
Wstęp wolny
Prowadząca: Zofia Smolarska
Goście: Joanna Tabaka, Diana Lenonek, Małgorzata Ćwikła, Paweł Błęcki, Wacław Sobaszek, Janusz Adam Biedrzycki
Rzeczywistość wokół nas zmienia się diametralnie, otaczający nas klimat jest w krytycznym stanie. Zrujnowane ekosystemy, niestabilność ekologiczna, wymieranie gatunków, zbyt duża eksploatacja zasobów naturalnych – to niezaprzeczalne fakty. Trwamy w impasie, który wymaga natychmiastowych rozwiązań. Kryzys klimatyczny niesie za sobą znaczne problemy ekonomiczne, społeczne, polityczne. Czy można podjąć konkretne działania, aby osiągnąć rzeczywisty zwrot ku lepszemu? Gdzie w tym wszystkim znajdują się instytucje kultury? I najważniejsze pytanie, czy mogą mieć swój udział w zmianach prowadzących do poprawy sposobu myślenia o klimacie i ekologii?
Niezaprzeczalnie rolą współczesnej kultury jest poszukiwanie rozwiązań i inspirowanie do przeciwstawiania się bezmyślnym działaniom gospodarki kapitalistycznej i nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych. Osoby działające w obszarze kultury powinny aktywizować oraz inspirować społeczności do dbania o relacje między człowiekiem a naturą.
Do panelu zaprosiliśmy specjalistów, praktyków i teoretyków z różnych środowisk naukowych i artystycznych, którzy działają na rzecz zmiany paradygmatu ekologicznego w instytucjach kultury: Joannę Tabakę, Dianę Lenonek, Małgorzatę Ćwikłę, Pawła Błęckiego, Wacława Sobaszka, Zofię Smolarską.
Podczas panelu poruszymy tematy budowania i rozwijania świadomości postaw proekologicznych w obszarze działań instytucji oraz zastanowimy się nad tym, dlaczego instytucje kultury powinny działać na rzecz ochrony środowiska.
17:00
Koncert „IMPERIUM DELENDA EST” (Ukraina)
Teatr Łesi Ukrainki w Kijowie / reż. Dmytro Zakhozhenko
Scena plenerowa w Fabryce Sztuki w Łodzi
Wstęp bezpłatny
Rezerwacja miejsc
To pierwsze sceniczne działanie, na dużą skalę, od początku inwazji. Jak możemy określić tę pracę? Dużo w niej muzyki pełnej walki i wolności. Wypowiadamy słowa napisane, tej wiosny, przez ukraińskich poetów i poetki. Dzielimy się naszymi lękami i marzeniami. Śmiejemy się z żartów, choć to nie do końca żarty, to wciąż są zabawne. Prawdę mówiąc, sprawiliśmy by to działanie, pomagało się zregenerować, pozwalało oddychać w jednym tempie. Mamy nadzieję, że poczujesz to samo.
24 lutego 2022 roku Rosja zaatakowała Ukrainę, wystrzeliwując rakiety, niszcząc miasta, ostrzeliwując domy, okupując wsie. Spokojne życie zatrzymało się w całym kraju. Wiele osób, ukraińskich mężczyzn i kobiet, w tym wielu artystów, w ciągu jednego dnia, zebrało się i zjednoczyło, na wielu poziomach i zostało wolontariuszami. Jak teatr może istnieć podczas wojny? Czy teatr może się przydać? Czy sztuka powinna być przydatna? Zadajemy sobie wiele pytań, między pomaganiem migrantom, przygotowywaniem obiadów dla ludzi na stacji kolejowej, a wysyłaniem pomocy humanitarnej.
Wojna ma wiele twarzy i wiele głosów. Teatr też ma głos i próbuje mówić. W ten sposób zrodził się pomysł koncertu, opartego na współczesnej poezji wojskowej. Sześć aktorek stanie się głosami tej poezji, która opowiada o cierpieniu, ale także o wierze w zwycięstwo. Swoimi głosami, sześć kobiet spróbuje wyrazić cały ból tej wojny, całą odwagę, jaką mają Ukraińcy, cały narastający w nich gniew, który daje im siłę do walki. Mobilny format koncertu, który tworzą aktorki, daje możliwość pokazania go w schronisku we Lwowie, a także na scenie w Łodzi, (podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy), w mieście, w którym toczy się spokojne życie, ale też w mieście, którego mieszkańcy toczą wspólną walkę z Ukraińcami – o wszystkie ludzkie wartości.
19:00
Spektakl „Romans” (Polska)
reż. Natalia Sakowicz
Scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
Bilety: 30 PLN ulgowy / 40 PLN normalny
Reżyseria: Natalia Sakowicz
Tekst: Zuzanna Bojda
Ruch sceniczny: Iza Szostak
Muzyka: Maciej Cempura
Światło: Maciej Iwańczyk
Lalka: Olga Ryl-Krystianowska
Obsada: Natalia Sakowicz
Premiera: 24 kwietnia 2021 (online), 17 czerwca 2021 (na żywo)
Jestem obietnicą przygody, ekscytującą podróżą w nieznane. Nie wiesz, co cię czeka. Oderwij się od szarej rzeczywistości i popłyń ze mną do lepszego miejsca, gdzie jest przyjemniej, gdzie możesz i czujesz więcej. Odpręż się. Niczym się nie martw. Spełnię twoje najskrytsze marzenia. Czego pragniesz? Ulgi? Wolności? Siły? Dam ci to wszystko, tylko złap mnie, ściśnij, weź ze sobą do domu.
22.08.2022 / Poniedziałek i 23.08.2022 / Wtorek
16:00-20:00
Warsztat pieśni ukraińskich (Ukraina)
Prowadzenie: Zoryana Dybovska
Sala warsztatowa Fabryki Sztuki w Łodzi
Wstęp bezpłatny, rezerwacja miejsc
„Cześć, nazywam się Zoryana! Śpiewam całe życie! Jednym z moich ostatnich projektów twórczych jest zespół JAGODY, który od ponad 5 lat prężnie się rozwija. Poza codzienną praktyką śpiewu, prowadzę również trening dźwięku i głosu. Dlatego podzielę się z Wami moimi doświadczeniami, które zdobyłam podczas mojej twórczej drogi. Zapraszam Was w miłą podróż do cudownego świata dźwięków i melodii!”
24.08.2022 / Środa
19:00
Spektakl „Po drugiej stronie” (Polska)
Fundacja Jubilo / reż. Diego Pileggi
Scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
Bilety: 30 PLN ulgowy / 40 PLN normalny
Twórcy: Fundacja Jubilo
Reżyseria: Diego Pileggi
Teksty: obsada aktorska (teksty własne), wywiady (m.in. z uchodźcami ), „Sonaty do Orfeusza” II, 29 Rainera Marii Rilkego, fragmenty „Obrażanie Publiczności” Petera Handkego, „Świat” Marcina Świetlickiego
Scenografia i kostiumy: Katarzyna Pieniawska
Wideo i dźwięk: Aleksandra Gronowska
Światła: Diego Pileggi
Obsada: Alessia Romano, Marek Idzikowski, Michał Murawski
Koordynacja: Diana Wolińska
Produkcja: Fundacja Jubilo
Premiera: 26 listopada 2021
„Po drugiej stronie” jest kolejnym krokiem w trzyletnich badaniach Fundacji Jubilo nad tematami wolności i odosobnienia. W jaki sposób my, artyści, możemy stać się aktywnymi świadkami spotkań (np. z migrantami, za murami więzień) i poprzez narzędzia performatywne przekształcić tematy, historie, twarze, napotkane podczas tej podróży tak, aby przemówiły do szerszej publiczności?
Badania rozpoczęły się od zakwestionowania tematu „osobistych więzień”. Więzienia, które nie jest już postrzegane jako narzucone z zewnątrz, przez kogoś innego (np. instytucje publiczne), ale jako często nieuświadomione ograniczenie, które sami sobie narzucamy, nie zdając sobie sprawy ze społecznych uwarunkowań i „wdruków” kulturowych. Wychodząc od wymiaru indywidualnego, otworzyliśmy naszą obserwację na szerszy horyzont, kontekstualizując nasze pytania o aktualną kondycję społeczeństwa.
Z jednej strony obserwujemy świat z jasno określonymi granicami, w którym narasta konflikt, a separacja jest odpowiedzią. Z drugiej strony, widzimy nieustanną potrzebę poszukiwania relacji, otwierania możliwości i poszukiwania autentycznego dialogu między jedną osobą a drugą.
Materiał tekstowy i tematyczny prezentowany w spektaklu pochodzi z różnych źródeł, m.in. z materiałów zebranych w wywiadach, ze źródeł literackich oraz tekstów napisanych przez samych wykonawców. Jako teatralni badacze, rozwijaliśmy naszą pracę od płaszczyzny mikroskopowej do makroskopowej, używając materiałów wideo i elementów instalacji, jako soczewek, które pomagają nam coraz bardziej definiować sedno tematu i jego reperkusje w naszym codziennym życiu.
Tytuł nie powinien być interpretowany jako definicja. Zamiast tego, powinien być postrzegany jako pytanie, sugestia kierunku, dynamika żywej zmiany – zarówno w świecie zewnętrznym, jak i w nas samych.
25.08.2022 / Czwartek
19:00
Spektakl „Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu” (Polska)
Teatr Kana / reż. Krzysztof Popiołek
Scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
Bilety: 30 PLN ulgowy / 40 PLN normalny
Twórcy: Teatr Kana
Na podstawie „Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości” Swietłany Aleksijewicz
Adaptacja tekstu: Krzysztof Popiołek
Reżyseria: Krzysztof Popiołek
Kostiumy: Piotr Popiołek
Scenografia: Anna Wołoszczuk
Światło: Adam Dzidziszewski
Dźwięk i multimedia: Piotr Motas
Obsada: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Dariusz Mikuła, Piotr Starzyński
Premiera: 3, 4 czerwca 2017
Bohaterowie opowieści Aleksijewicz są pogubieni w czasie. Nieustannie porównujący siebie stąd i siebie z kiedyś, pęknięci, niedokładnie poskładani, mają jednak zdolność przenikliwego spojrzenia. Problem w tym, że jest to spojrzenie Orfeusza, spojrzenie wstecz (w tym wypadku w głąb czaszki, w siebie). Ich oczy napotykają na bezwzględny wzrok utraconego czasu – Meduzy, która grozi powrotem. Boją się, że przeszłość bezpowrotnie minęła, że jest już nie do odzyskania. Dawno wystygły ich ciała, jeszcze schną głowy po tańcu ostatniego dnia lata – w świecie sprzed wybuchu. Kiedyś głowa pociła się na zewnątrz, dziś poci się od środka. I jeszcze – istnieje obawa, że przeszłość znowu może stać się przyszłością. Ci ludzie stali się nosicielami traumy, wyczulonymi na katastrofę. Są prorokami nowych zagrożeń.
Sceniczna chóralna opowieść bada kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości, funkcjonującego w chmurze obrazów i zdań, które przylepiły się do niego w trakcie drogi i które przyniósł ze sobą aż do: teraz, tutaj.
21:00
Koncert zespołu Polski Piach / Festiwal LDZ Alternatywa
Scena plenerowa w Fabryce Sztuki w Łodzi
Wstęp wolny
Skład zespołu:
Patryk Zakrocki (SzaZa, Spontaneus Chamber Music) – mała gitara akustyczna, gitara elektryczna, stompbox
Piotr Mełech (Fanfara Awantura, Warszawska Orkiestra Improwizatorów) – klarnet basowy
Piotr Domagalski (Lomi Lomi, Masecki trio, Levity) – basetla
Koncert promujący wydany w czerwcu 2022 album „Północ” (Gusstaff Records). Było leniwe Południe, nadszedł czas na Północ. Po pierwszym, bardzo dobrze przyjętym przez krytykę albumie „Południe” (Gusstaff Records, 2020), utrzymanym w tonie pierwotnego, pustynnego bluesa, zespół robi kolejny krok, przedstawiając nowy album. Tytuł albumu „Północ” oddaje ciemną, gęstą atmosferę nowych kompozycji, opartych na bluesowej pulsacji gitary, ale odnoszących się zarówno do polskiego sonoryzmu jak i folku.
26.08.2022 / Piątek
18:00
Spektakl „Głód” (Polska)
Teatr pod Fontanną / reż. Janusz Stolarski
Scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
Wstęp bezpłatny
Konieczna rezerwacja miejsc
Twórcy: Teatr pod Fontanną / Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
Scenariusz i reżyseria: Janusz Stolarski
Dramaturgia: Renata Stolarska
Muzyka: Paweł Paluch
Scenografia: Tomasz Ryszczyński
Projekcje video: Tomasz Jarosz
Światło: Arkadiusz Kuczyński, Jacek Raczkowiak
Obsada: Piotr Bekasiak, Tymoteusz Ćwierzyk, Agnieszka Grabia, Krystyna Hercuń-Pilecka, Krzysztof Kowalczyk, Hanna Kubaszewska, Andrzej Nyczke, Paweł Nyga, Sylwia Marciniuk, Michał Przybytkowski, Justyna Romanowska, Robert Siwiak, Urszula Stachowiak, Julia Sobczyńska, Magdalena Treichel, Ewa Zajkowska, Zbigniew Zbitkowski, Jagoda Gruszczyńska, Antonina Stolarska, Felicja Stolarska, Sebastian Sowiński
Produkcja: Centrum Kultury Zamek w Poznaniu
Premiera: 22-23 czerwca 2022
„Jeśli ja dzisiaj uratuję przed śmiercią głodową jedno dziecko, to czy moje dzieci za kilkanaście lat będą musiały uratować dziesięcioro?”
Taki wpis umieścił internauta pod ogłoszeniem zbiórki pieniędzy na żywność terapeutyczną dla dzieci z Południowego Sudanu, na portalu społecznościowym Facebook. Co czujesz, czytając takie słowa?
Co osiem sekund na świecie umiera z głodu jedno dziecko. Dzień i noc trwa nieustające odliczanie: 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128 – umarło, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128 – jedno dziecko…
Za Martínem Caparrósem, który stał się naszym przewodnikiem po czyśćcowej planecie, zadajemy sobie pytanie – jak w ogóle możemy żyć, wiedząc, że dzieją się takie rzeczy? Jakie strategie musimy przyjąć, jakie wymówki wymyślić, żeby móc „normalnie” funkcjonować: wstawać rano, śmiać się, oglądać filmy, jeździć na wakacje, kupować, świętować…
My – artyści, członkowie grupy „Teatr pod Fontanną”, z Januszem Stolarskim w roli reżysera, twórcy zaproszeni, by wesprzeć nas swoją wrażliwością i talentem, osoby opiekujące się nami organizacyjnie i technicznie – nie umiemy żyć „normalnie” z taką wiedzą. Tworzymy spektakl teatralny, przyglądając się fenomenowi GŁODU w XXI wieku, na planecie tak wspaniałej, tak rozwiniętej, tak nowoczesnej, tak bogatej! Spektakl „Głód” to wyraz naszej niezgody.
20:00
PREMIERA POLSKA / Spektakl “Bovary” (Niemcy / Polska)
Fundacja od Wschodu do Zachodu / Gostner Theater / reż. Joanna Lewicka
Sala A_22, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi
Bilety: 30 PLN ulgowy / 40 PLN normalny
Twórcy: Fundacja od Wschodu do Zachodu (Lublin, Polska), Gostner Theater (Norymberga, Niemcy)
Spektakl na podstawie „Pani Bovary” Gustawa Flauberta
Reżyseria: Joanna Lewicka
Dramaturgia: Christine Haas
Kostiumy: Marta Góźdź – El Bruzda
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Obsada: Philine Bührer, Yudania Gómez Heredia, Johanna Steinhauser, Katarzyna Tadeusz
Produkcja: Isabelle Pyka
Premiera: 16 marca 2022, Norymberga, Niemcy
Jeśli przemierzymy ostatnie stulecie, z pewnością nie znajdziemy wśród nas tylko jednej Bovary. I zawsze wydawało nam się, że ją znamy, ale kiedy dziś pyta się nas, kim ona dokładnie jest w tej chwili, jesteśmy zakłopotani.
Powieść Gustawa Flauberta, a zarazem baśń o młodej Emmie, którą do miasta najpierw przyprowadza rycerz na białym koniu, a później przeczy wszelkim konwenansom, wymyślona została przez mężczyznę, a fantazje, które przekazuje autor, są również męskie. Kim więc jest ta postać w powieści, która nie będzie niczym więcej niż fantazmatem, jeśli nie nadamy jej bardziej kobiecej i zmysłowej perspektywy? Madame, która zawsze pozostaje uwięziona między pamięcią wielkiej literatury realizmu, powieściowym założeniem tłumaczenia jej naiwnego zachowania pochodzeniem, a jednocześnie przesiąknięta dzisiejszymi oczekiwaniami wobec nowoczesnej i niezależnej kobiety jutra.
Suwerenna Bovary, która dąży do większej widoczności i zdobywa dla siebie ulice, czy dobrowolnie niewidzialna Madame, która emigruje do własnego świata fantazji? Gdzie więc można ją znaleźć – tę młodą Bovary, gotową do zmiany? Ta aktywna, dryfująca i tworząca Bovary, która ma stać się poszukującą, ponadczasową istotą, balansującą między rezygnacją a wielkim oczekiwaniem. Madame Bovary, która w kompozycji stworzonej przez mężczyznę, jest w stanie podążać za swoją wewnętrzną muzyką – uwięziona między minionymi ideałami a przyszłymi tęsknotami.
Bovary to zbiorowa próba kobiecej, wielogłosowej i wielokodowej, bogatej w muzyczne obrazy wędrówki o frustracji, nieustannym dostosowywaniu się i spełnianiu pozornie niemożliwych do pokonania ról społecznych.
27.08.2022 / Sobota
11:00-14:00
Spotkanie „Włącz się! – sieciowanie teatrów niezależnych”
Sala C_101, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi
Wstęp wolny
Tytuł: „Niezależny Teatr Nowego Świata”
Prowadzący: Dariusz Kosiński, Jacek Głomb
Kolejne spotkanie „WŁĄCZ SIĘ!” odbędzie się pod hasłem: „Niezależny teatr nowego świata”. W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele teatrów i grup niezależnych z regionu łódzkiego oraz Polski. Specjalnymi gośćmi spotkania będą prof. Dariusz Kosiński oraz Jacek Głomb, z którymi porozmawiamy o sile i potencjale teatru niezależnego, odnosząc się do książki „Życie niedokończone”, poświęconej życiu i twórczości Lecha Raczaka.
Głównym punktem spotkania będzie rozmowa z prof. Dariuszem Kosińskim i Jackiem Głombem, wokół książki „Życie niedokończone”. Rozmawiając o doświadczeniu, odwadze i wielkiej mądrości z jaką Lech Raczak tworzył swój teatr przed laty, postaramy się odnaleźć w jego historii inspiracje do stawiania ważnych pytań za pośrednictwem teatru oraz budowania nowej, silnej wspólnoty teatralnej dzisiaj. Tematem spotkania będzie „Niezależny teatr nowego świata”, jako wyzwanie z którym przyjdzie zmierzyć się obecnie twórcom teatru zaangażowanego. Podczas dyskusji skupimy się na bieżących wyzwaniach związanych z tworzeniem i budowaniem społeczności teatralnej. Liczymy, że najbliższe spotkanie jest szansą podzielenia się swoimi doświadczeniami i będzie stanowić inspirację dla twórców zgromadzonych wokół „WŁĄCZ SIĘ!”.
16:30
PREMIERA KSIĄŻKI / „Rodowicz-Teatr-Droga” Wydawnictwa Żywosłowie
Spotkanie autorskie z Dariuszem Kosińskim i Tomaszem Rodowiczem
Szklany hol, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi
Wstęp wolny
Książka „Rodowicz-Teatr-Droga”, to zapis kilkugodzinnych rozmów Dariusza Kosińskiego z Tomaszem Rodowiczem, o jego życiu, przede wszystkim, choć nie tylko, teatralnym. Do rozmów dołączone zostały także teksty publikowane już wcześniej (wywiady i felietony) oraz kilka nigdy niepublikowanych zapisków Rodowicza. W efekcie powstała wielowymiarowa książka, będąca czymś dużo więcej niż tylko biografią. To arcyciekawa podróż przez kilka dekad kultury teatralnej, której oś stanowi historia rodzinna i zawodowa Rodowicza.
18:00
PREMIERA / Spektakl „Złota nić” (Polska)
Teatr CHOREA – Grupa Senioralna i Młodzieżowa / reż. Janusz Adam Biedrzycki, Wiktor Moraczewski, Magdalena Paszkiewicz
Sala A_22, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi
Wstęp bezpłatny
Konieczna rezerwacja miejsc
Twórcy: Teatr CHOREA – Grupa Młodzieżowa i Senioralna
Reżyseria i choreografia: Kolektyw twórczy – Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki, Wiktor Moraczewski
Muzyka: Józef Uzdowski
Kostiumy: Kinga Kubiak
Scenografia: Kinga Kubiak, Janusz Adam Biedrzycki
Przygotowanie wokalne: Anna Przybyt
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Obsada: Barbara Całka-Lisek, Lucyna Przybyszewska, Halina Kaczorowska, Jolanta Szydłowska, Natalia Arabska, Zosia Kędra, Grażyna Kołtunik, Magdalena Knyt, Aleksandra Ziomek, Jolanta Słomińska, Kamila Biedrzycka, Iga Kwintkiewicz, Paulina Ochman
Premiera: 27 sierpnia 2022, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy
„Złota nić” to nie spektakl, to spotkanie ludzi, których dzieli przepaść pokoleniowa. Spotkanie o relacjach i o tym, jak rysy i pęknięcia w naszym życiu, stwarzają nas na nowo i przybierają szlachetne odcienie, powodując, że stajemy się silniejsi i piękniejsi. W przemijaniu nie ma nic złego, to naturalna część naszego życia. Niektórzy z nas chcąc stać się doskonalszymi, podejmują codzienną walkę z nieustającymi wyzwaniami. Kiedy się potkniemy, kiedy się rozpadniemy na milion kawałków, to dzięki „złotej nici” możemy na nowo się pozbierać, na nowo posklejać. Możemy uczyć się i stawać na nowo, z nowym doświadczeniem, nowym złotym spoiwem. Staramy się odkryć nasze serce, duszę wszechświata, czasami jednak ten pęd za niewidocznym celem, powoduje upadek. Za szybko, za łatwo…
20:00
Koncert „Little Thunder. Św. Katarzyna ze Sieny” (Projekt międzynarodowy)
Warszawskie Towarzystwo Sceniczne / reż. Julianna Bloodgood
Szklany hol, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi
Bilety: 30 PLN ulgowy / 40 PLN normalny
Twórcy: Warszawskie Towarzystwo Sceniczne, Julianna Bloodgood
Reżyseria: Julianna Bloodgood
Teksty: Julianna Bloodgood, Danielle Blackbird
Muzyka: Katarzyna Szwed
Kierownictwo muzyczne: Lilianna Krych
Choreografia: Julianna Bloodgood
Kostiumy: Agnieszka Katyńska
Asystentki reżyserki: Isabel Santos, Mariana Guerra
Koordynacja produkcji: Radosław Wójcik
Obsada: Julianna Bloodgood, Lilianna Krych, Olga Kunicka, Rhianna Compton, Paulina Krupa, Nenè Barini, Saraï O’gara, Ditte Berkley, Rafał Habel
Premiera: 8 marca 2022
Święta Katarzyna ze Sieny była mistyczką nie liczącą się z utartymi normami. Twierdziła, że to, co wiedziała o Bogu, wiedziała od niego samego bezpośrednio. Utwór Katarzyny Szwed i Julianny Bloodgood jest próbą dotarcia do esencji mistycznego doświadczenia świętej Katarzyny ze Sieny, jak również nowego spojrzenia na jej historię i przesłanie jej słów.
Autorki oddają głos świętej Katarzynie, której słowa, według nich, zbyt mało funkcjonują w szerokim obiegu, podobnie jak wielu innych kobiet mistyczek. To próba odtworzenia zaginionej linii przekazu kobiet – mistyczek chrześcijańskich. Słowa świętej Katarzyny skontrapunktowane są słowami, między innymi, świętej Hildegardy z Bingen, jak również fragmentami rękopisu Nadż Hammadi.
Odwołując się do muzyki późnego średniowiecza, utwór wykorzystuje instrumenty dawne, także te będące symbolem świętej Katarzyny – dzwonki i bębny obręczowe.
„Little Thunder. Święta Katarzyna ze Sieny” to teatralizowany koncert, autorstwa aktorki Julianny Bloodgood i kompozytorki Katarzyny Szwed. Jest owocem badań terenowych przeprowadzonych we włoskiej Sienie, a których celem było dotarcie do autentycznych źródeł wiedzy o kontekście życia świętej Katarzyny.
28.08.2022 / Niedziela
13:00
Spektakl „Sklep z dobrym humorem” (Polska)
Teatr CHOREA – Grupa Dziecięca / koncepcja: Joanna Filarska / reż. Paweł Głowaty
Sala A_22, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi
Bilety: 30 PLN ulgowy / 40 PLN normalny / 50 PLN rodzinny: rodzic+dziecko
Twórcy: Teatr CHOREA – Grupa Dziecięca
Koncepcja i prowadzenie grupy: Joanna Filarska
Scenariusz i reżyseria: Paweł Głowaty i dzieci
Scenografia i kostiumy: Jola Królicka i dzieci
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Realizacja dźwięku: Marcin Dobijański
Obsada: Iga Appel, Dawid Będkowski, Lena Chojnacka, Marysia Dłabich, Kalina Jaguszewska, Kaja Jaszewska, Kalina Klimek, Dawid Łyczko, Wiktor Moraczewski, Jurek Paluch, Zosia Pośnik, Asia Sarna, Anielka Światopełk-Mirska, Antek Wójcik-Urbaniak, Hania Zajączkowska
Premiera: 11 grudnia 2021, Scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
Zastanawialiście się kiedyś co można sprzedawać w sklepie z dobrym humorem? Pomyślcie… Co sprawiłoby Wam największą przyjemność? Co wprawiłoby Was w dobry nastrój? Co mogłoby zagwarantować szczęście? Jak wygląda taki sklep? W jakiej walucie się tam przeprowadza transakcje? Na te i inne pytania odpowiedzą młodzi aktorzy z dziecięcej grupy Teatru CHOREA, ukazując własną wizję Nowego Świata…
19:00
Spektakl „Lem vs. P.K. Dick” (Polska)
Teatr Łaźnia Nowa / reż. Mateusz Pakuła
Scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
Bilety: 40 PLN ulgowy / 50 PLN normalny
Twórcy: Teatr Łaźnia Nowa
Reżyseria i tekst: Mateusz Pakuła
Muzyka: Antonis Skolias
Kostiumy i scenografia: Justyna Elminowska
Światło: Paulina Góral
Głosy z offu: Małgorzata Gałkowska, Mateusz Pakuła, Łukasz Lamża, Szymon Mysłakowski, Zuzanna Skolias
Obsada: Tomasz Schuchardt, Jan Jurkowski
Czy to prawda, że drogi dwóch wielkich pisarzy – autora powieści „Solaris” i twórcy książkowego pierwowzoru „Łowcy androidów” – się spotkały? Co połączyło Stanisława Lema i Philipa K. Dicka, poza tym, że obu zalicza się do kanonu światowej literatury science-fiction?
Spektaklem „Lem vs. P.K. Dick”, w reżyserii Mateusza Pakuły, Teatr Łaźnia Nowa włączył się w obchody setnych urodzin Stanisława Lema i w związany z rocznicą festiwal wydarzeń Lemowskich w Krakowie. Jako Lem i Dick w spektaklu występują Tomasz Schuchardt i Jan Jurkowski.
Widzom Łaźni Nowej Pakuła jest znany między innymi z „Plutona p-brane”, w którym skonfrontował ze sobą dwie skrajnie różne, fantazyjne osobowości ze świata astronomii. Tym razem czeka nas historia oparta na zderzeniu dwóch różnych światów i dwóch wizji literatury sci-fi, które narodziły się po dwóch stronach żelaznej kurtyny.
„Lem vs. P.K. Dick” bazuje na biografii i twórczości dwóch gigantów literatury, pionierów science-fiction: Stanisława Lema – geniusza polskiej science-fiction, i Philipa K. Dicka-– wizjonera, niekwestionowanego króla fantastyki światowej. Dzieła obu ekranizowano i adaptowano dla teatru. Obaj w dalszym ciągu inspirują twórców, pisarzy, reżyserów, prowokują do zadawania trudnych egzystencjalnych pytań. Jednak mało kto wie, że pisarze się znali. I choć intensywnie ze sobą korespondowali, to nigdy nie udało im się spotkać. Jak ich korespondencyjna przyjaźń przerodziła się w nienawiść, w wyniku której Dick wysłał słynny donos na Lema do FBI?
20:15
Zamknięcie Festiwalu RPS
Impreza zamknięcia RPS
Klubokawiarnia NieWinni / Scena plenerowa w Fabryce Sztuki w Łodzi
Wstęp wolny