kapliczkaDorian, Samuel Zborowski, Tu-wim, Dura Sex Sed Sex, Bal w operze, Brzydal, Kapliczka.pl, Pocałunek, Roma i Julian, Don Kichot, Diva Show. W październiku wiele ciekawych premier, w tym trzy oparte na tekstach Juliana Tuwima.

4 października w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi premierowy pokaz monodramu Dorian według scenariusza i w reżyserii Ewy Wyskoczyl z udziałem Piotra Trojana. Dorian to apokryficzna opowieść o świętym jurodiwym, który ze straceńczą odwagą schodzi do świata, aby przyjąć postać everymana ze słabością jego kondycji i ułomnością. W swojej wędrówce poszukuje Niezepsutych Potworów. Dorian podważa zasady ocen zastanej moralności. Jego hagiografia jest miejscami wulgarna, miejscami ewangelizująca, miejscami oniryczna, oddając cuda, fantazmaty dzieciństwa, działalność w samym środku rozpaczy i okrucieństwa świata, melancholii przemijania przeszytej bólem, bezradnością, ale i urzeczeniem.

Dzień później kolejna premiera w Nowym – Samuel Zborowski Juliusza Słowackiego w reżyserii Szymona Kaczmarka. Ten niedokończony dramat, przez niektórych uznawany za szkic czy zbiór zapisków, nie doczekał się wielu realizacji. Dla współczesnego teatru niesceniczność dzieła romantycznego jest zaletą, polem dla reżyserskiej wyobraźni. W jaki sposób Szymon Kaczmarek pokaże XVI-wieczną historię sporu między Samuelem Zborowskim, rotmistrzem królewskim a kanclerzem Zamoyskim? Czy opowieść, w której świat postaci historycznych miesza się z symboliką mitów, chrześcijańskich odniesień i realiów współczesnych poecie może być jeszcze czytelny dla dzisiejszego widza? Konflikty między reprezentantami państwa prawa a przedstawicielami społeczeństwa i swobód obywatelskich, mimo upływu czasu, nie tracą dziś na aktualności.

5 i 6 października w Teatrze Powszechnym odbędą się premierowe wystawienia przedstawienia Tu-wim. Spektakl to muzyczna podróż w świat poezji i piosenek Juliana Tuwima. Widowisko idące w kierunku absurdu i groteski, pokazujące, że teatr to miejsce magiczne zarówno dla widzów, jak i dla aktorów. Ale to miejsce, które nie byłoby magiczne, gdyby nie osoby, których zwykle na scenie nie widać, które nie wychodzą do oklasków, a bez których przecież teatr by nie istniał. W obsadzie znaleźli się Aleksandra Listwan, Ewa Sonnenburg, Damian Kulec, Arkadiusz Wójcik.

16 października w Domu Literatury najnowsza premiera Teatru Arlekin, którego przestrzeń jest obecnie remontowana, o niezwykle jednoznaczny tytule: Dura Sex Sed Sex tudzież Seksperymentum na troje aktorów i wyuzdany plan lalkowy. To parafraza autorstwa Juliana Tuwima łacińskiej sentencji: dura lex, sed lex – twarde prawo, ale prawo. Jego twórczość jest idealną ilustracją ewolucji stosunków damsko – męskich. Od wieków mężczyźni składali kobiety na ołtarzu swych pragnień, przepełnieni poczuciem wyższości. A może tylko im się tak wydawało?

18 października kolejna premiera spektaklu na podstawie tekstu Juliana Tuwima – plenerowy Bal w operze Teatru Nowego grany na terenie Klubu Wytwórnia. Arcydzieło polskiej literatury XX wieku, jeden z najgłośniejszych utworów Tuwima. Poemat satyryczny skierowany przeciw ówczesnym politycznym elitom i totalitarnym rządom. Fantastyczno-satyryczna ballada, w której wizja balu splata się z obrazem końca świata. Gośćmi są arystokracja, burżuazja, wojsko, politycy i zwykli ludzie poddawani manipulacji. Motyw zabawy stał się dla autora pretekstem do ukazania negatywnych aspektów władzy, ideologii i roli pieniądza. Występują: Malwina Irek, Jolanta Jackowska, Aleksandra Posielężna, Delfina Wilkońska, Przemysław Dąbrowski, Łukasz Gosławski, Artur Gotz, Gracjan Kielar, Adam Kupaj i Adam Mortas.

18 i 19 października w Teatrze Szwalnia pierwsze pokazy Brzydala. Brzydal drzemie w każdym z nas… Tak czy nie? Ten spektakl nie jest akademickim dyskursem na temat „brzydoty”, ani nie ma ambicji jej definiowania. Jest on wynikiem obserwacji skażenia, zbrukania, kontaminacji piękna i brzydoty w życiu codziennym. Spektakl wnika do krzywego zwierciadła mass mediów, które deformuje nam mózgi i mordy oraz wysysa z nas poczucie własnej wartości, w zamian oferując zastrzyk z masowego plastyku. Kanony tworzące ludzką karykaturę to nasz współczesny teatr osobliwości, terapia szokowa kończąca się umieraniem wartości i wegetacją na własne życzenie. Niech buty Louis Vuitton, przedłużone rzęsy czy brak ręki nie determinują naszego postrzegania drugiego człowieka.

19 października odbędą się obchody 125-lecia Teatru Jaracz w Łodzi. Z tej okazji odbędzie się premiera przedstawienia Kapliczka.pl. Mikołaj Grabowski kontynuuje „przygodę” z literaturą XVIII wieku. Kapliczka.PL, w zamyśle reżysera i autora scenariusza, łączy w sobie poprzednie realizacje, ale też otwiera na nowy problem – swoisty dwugłos o Rzeczpospolitej, jaki można dostrzec w tekstach Rzewuskiego i Kitowicza. Cnoty narodu, nieskazitelny wizerunek z przeszłości nieustannie zatruwany wpływami z zagranicy, przywiązanie do wiary i ojczyzny kontra horrendalne sceny zrywania sejmów, psucia sprawiedliwości, wszechobecne pijaństwo i brak chęci do jakiekolwiek działań „ku lepszemu”. To obraz osiemnastowiecznej Polski. Czy po upływie trzech wieków można dostrzec zmiany?

Także 19 października premiera Pocałunku w Teatrze Małym. To śpiewany monodram Małgorzaty Flegel oparty na książce Anny Janko Pasja według św. Hanki z wierszami z jej tomików. Muzykę do wierszy napisał znakomity jazzman Paweł Serafiński.

26 października czwarta w tym miesiącu premiera Teatru Nowego – komediowy Roma i Julian. Współcześnie w Polsce. Klinika seksuologiczna. Na operację zmiany płci czeka para młodych ludzi: Roma chce zostać mężczyzną, zaś leżący w sąsiedniej sali Julian – kobietą. Romę odwiedza o pokolenie od niej starszy Mąż. Zapowiada rozwód i odebranie majątku. W tym samym czasie przy łóżku Juliana lamentuje Matka, wstrząśnięta decyzją syna. Spotkanie na korytarzu Matki Juliana i Męża Romy pokazuje, że za młodu łączyła ich wielka miłość. Tymczasem niespodziewanie Roma i Julian mają się ku sobie…

26 i 27 października w Teatrze Wielkim premierowe spektakle Don Kichota. Balet komiczny oparty na wątkach zaczerpniętych z powieści Cervantesa jest przykładem swobodnej interpretacji pierwowzoru. Librecista – Marius Pepita, będący jednocześnie choreografem wersji premierowej, zadbał, by wszystko służyło jednemu – tańcowi; stąd w balecie mnóstwo fajerwerków tanecznych: brawurowych popisów solowych, duetów i scen zespołowych. Nie brakuje także, w tym roztańczonym kalejdoskopie obrazów, zabawnych groteskowych postaci, dowcipów sytuacyjnych i subtelnego humoru.

26 i 27 października w AOIA zobaczymy Kamila Maćkowiaka w nowym monodramie pt. Diva Show. Spektakl mieści się w konwencji stad-upu. To historia mężczyzny ze zdiagnozowanym zaburzeniem osobowości „borderline”, narcystycznie uzależnionego od potrzeby akceptacji, marzącego o uznaniu i estradowym sukcesie. Nie jest to jednak, jak mogłoby się wydawać, historia drag queen. Opowieść o bohaterze jest czymś więcej – to obraz człowieka wychowywanego przez samotną matkę, w rodzinie pozbawionej czułości i bliskości. Człowieka, który od dziecka marzy o byciu gwiazdą. Z fantazji rodzi się jego własna kreacja swojego idola – Tiny Turner. Osią spektaklu jest poszukiwanie własnej tożsamości seksualnej i płciowej – zmagania z odpowiedzią na pytanie kim, a może czym, jest bohater. Na pierwszy rzut oka to tylko kolejny przypadek transseksualizmu – sięgając głębiej to trudny problem nieumiejętności określenia siebie wobec społecznych oczekiwań względem płci.

Nie zabraknie również spektakli przyjezdnych – 4 października zostanie wystawiony Śpiewnik Pana W., 6 października Klimakterium… i już, 13 października Długi Łykend w Teatrze Muzycznym w Łodzi. 14 października w Teatrze Nowym zostanie przedstawiony Tuwim dla dorosłych warszawskiego Teatru Roma.

Od 11 do 13 października w Łodzi organizowana będzie ŁóPTA. 26 października w Teatrze Wielkim rozpoczną się Łódzkie Spotkania Baletowe (więcej informacji tutaj). Także 26 października w ŁDK odbędzie się fragment Łódzkich Spotkań Teatralnych (program tutaj). 28 października o godz. 19 w Domu Literatury odbędzie się Gala Finałowa Festiwalu Letnia Scena 2013.

Warto dodać, że w październiku wreszcie rozpocznie działalność Teatr Rozrywki Lutnia (Piotrkowska 243). W nadchodzącym miesiącu zobaczymy tam m.in. monodram Abonent czasowo dostępny (19 października) oraz kabarety – Limo (6 października), Łowcy.B (17 października) i Kabaret Skeczów Męczących (26 października).

PREMIERY W PAŹDZIERNIKU 2013

4 października Dorian (Teatr Nowy)
5 października Samuel Zborowski (Teatr Nowy)
5 października Tu-wim (Teatr Powszechny)
16 października Dura Sex Sed Sex (Teatru Arlekin w Domu Literatury)
18 października Bal w operze (Teatru Nowego w Klubie Wytwónia)
18 i 19 października Brzydal (Teatr Szwalnia)
19 października Kapliczka.pl (Teatr Jaracza)
19 października Pocałunek (Teatr Mały)
26 października Roma i Julian (Teatr Nowy)
26 i 27 października Don Kichot (Teatr Wielki)
26 i 27 października Diva Show (w AOIA)

Aktualny repertuar łódzkich teatrów znajdziesz tutaj

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
ciotkakraola
Ciotka Karola w Teatrze Muzycznym
Piosenki na czas niepokoju na początek Festiwalu OFF-Północna
Manewry weselne w Teatrze Powszechnym

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*