Premiera opery Il mondo della luna w Akademii Muzycznej

Il mondo della luna – pełna humoru, klasyczna opera buffa w trzech aktach z muzyką Franza Josepha Haydna i librettem Carla Goldoniego to najnowsza koprodukcja Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi i Trondheim Symfoniorkester & Opera w ramach międzynarodowego projektu Nowe głosy, ponownie odkryte opery. Powołanie Polsko-Norweskiej Akademii Operowej.

 

Premiera spektakle odbędą się w dniach 6-9 kwietnia 2022 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Żubardzkiej 2a (godz. 18.00). Na wszystkie przedstawienia obowiązują darmowe wejściówki, które można odbierać w kasie biletowej uczelni.

 

Kierownictwo muzyczne nad operą objął Jan Willem De Vriend, niderlandzki dyrygent specjalizujący się w wykonawstwie muzyki najstarszego z klasyków wiedeńskich. Za reżyserię odpowiada Eva Buchmann, holenderska reżyserka operowa o szwajcarskim pochodzeniu, znana łódzkiej publiczności m.in. z produkcji oper Lo speziale Haydna i Semele Händla. Realizację scenografii i kostiumów powierzono Zuzannie Markiewicz, artystce związanej z Teatrem Wielkim w Łodzi. W obsadzie znajdą się młodzi wokaliści operowi z Polski i Norwegii, którym towarzyszyć będzie znakomita orkiestra symfoniczna z Trondheim.

 

Fabuła libretta Goldoniego przypomina Molierowskie komedie i garściami czerpie z tradycji włoskiej farsy. Doskonała intryga komedii współgra z pełną humoru muzyką Haydna, w której kompozytor wydobywa magiczny koloryt przemyślaną instrumentacją. Niepowtarzalny, nieco baśniowy i fantastyczny nastrój dzieła osiągnięty jest poprzez umieszczenie części akcji na Księżycu, co w łódzkiej inscenizacji będzie podkreślone dodatkowo poprzez wykorzystanie na scenie sztuki iluzjonistycznej.

 

Dzieło pomimo swej przynależności do gatunku commedii dell’arte porusza również poważną tematykę. Eva Buchmann w swoich realizacjach stara się uwypuklić współcześnie istotne wątki, takie jak nierówności społeczne czy różnego rodzaju zjawiska psychologiczne. Przykładem tego jest podkreślenie wykorzystanego w fabule zjawiska, które obecnie w psychologii określa się mianem Gaslighting. To forma psychicznego znęcania się, manipulacji rzeczywistością, wywoływania obłędu.

 

W produkcji oprócz młodych i utalentowanych muzyków związanych z Łodzią pojawi się jeszcze jeden akcent związany z miastem i jego dziedzictwem kulturowym. Bowiem w scenografii wykorzystane będą fotografie prezentujące zabytkowy Pałac Karola Poznańskiego główną siedzibę Akademii Muzycznej. Elewacja budynku utrzymana w stylistyce włoskiego renesansu w idealny sposób oddaje architekturę XVIII-wiecznej Wenecji, w której rozgrywa się oryginalnie akcja opery.

 

Projekt finansowany z dotacji Funduszy EOG i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego swoją kontynuację będzie mieć w czerwcu w norweskim Trondheim, gdzie odbędą się kolejne spektakle Księżycowego świata Haydna. Wspólne działania na rzecz integracji społecznej i konkurencyjności realizowane w ramach projektu nie zakończą się na tym w przyszłym roku w Łodzi i Trondheim zaplanowana jest kolejna produkcja operowa.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *