W dniach 25 i 26 czerwca odbyły się premierowe pokazy spektaklu “Historia Podwodna” studentów wydziału aktorskiego łódzkiej filmówki w reżyserii Wojciecha Kościelniaka.

Tym razem studenci zmierzyli się z twórczością Lecha Janerki, kompozytora i wykonawcy znanego w latach osiemdziesiątych m.in z takich utworów jak “Jezu jak się cieszę ” czy “Konstytucje” Musical nawiązuje do pierwszego solowego, autorskiego albumu Lecha Janerki, nagranego po jego odejściu z grupy Klaus Mitffoch w 1986 roku, który oddaje nastroje antycypujące kres Polski Ludowej. Scenariusz zbudowany jest na nutach wieloletniej twórczości ikony polskiej sceny muzycznej. 

Zespół aktorski wraz z zespołem muzycznym, podczas trwającego około dwóch godzin spektaklu, wykonał perfekcyjnie wszystkie mniej lub bardziej znane utwory Lecha Janerki, z “Rowerem” na koniec. Do tego z intensywną oprawą choreograficzną, gdzie nawet w jednym utworze wokalista śpiewa wisząc głową w dół.

„Spektakl opowiada o świecie. który staraliśmy się wywieść z piosenek Lecha Janerki. Historia kłopotów człowieka z samym sobą, cierpień związanych z rozmaitymi systemami totalitarnymi, które człowiek sam na siebie nakłada. Historia zatacza koło. To jej okrutna właściwość. Kiedy przyglądam się dziś temu, co dzieje się za oknem, mam wrażenie że wróciłem w wielu aspektach do PRL-u i dlatego piosenki Lecha Janerki są wciąż bardzo aktualne.” – opowiada reżyser.

Jak działają współcześnie metafory, które przez lata budowały buntowniczą tożsamość jednostki w zderzeniu z opresyjnym systemem? Przed aktorkami i aktorami „Historii podwodnej” niełatwe wyzwanie oddania na scenie istoty WOLNOŚCI z całym historycznym bagażem doświadczeń opisanych w piosenkach Janerki, ale także z uwzględnieniem obserwacji aktualnych niepokojów, ruchów społeczno-politycznych.  W którym miejscu dziś jesteśmy? Czy tuż przed utratą najcenniejszej wartości? Czy to, co dzieje się za oknem jest efektem zachłyśnięcia się wolnością czy zapomnienia, jak jest ona istotna? 

„Od czasu, gdy Janerka debiutował, przeżyliśmy wyzwolenie z opresyjnego systemu, potem wolność, potem zachłyśnięcie się nią, następnie deformację tej wolności, potem to, co jest teraz, czyli mocny kierunek zawężający to pojęcie. Mam nadzieję, że znowu to się zakończy erupcją wolności, ale nie mam złudzeń, że nie będzie to nam dane na zawsze” – dodaje Wojciech Kościelniak.

Spektakl ma formę hybrydową. Oparty jest na teatrze muzycznym z wykorzystaniem znanych i mniej znanych piosenek Lecha Janerki. Z drugiej strony pojawią się teksty napisane są przez samego reżysera, które podczas prób były twórczo modyfikowane przez zespół aktorski. To z nich wyłoniły się postacie, relacje, zdarzenia i świat podwodny – trochę wymyślony, trochę metaforyczny, trochę prawdziwy, odbijający rzeczywistość, ale nie będący bezpośrednio rzeczywistością.

Kolejne spektakle już we wrześniu.

Z rozmów zza kuluarowych wiemy że jest planowana płyta z coverami utworów Lecha Janerki wykonanymi podczas spektaklu oraz występ na deskach Teatru Muzycznego, który się także zainteresował tym wykonaniem.

Z muzyką Lecha Janerki i samym artystą spotkamy się już 11 lipca podczas jego koncertu w Poleskim Ośrodku Sztuki w ramach Letniska Poleski.

Reżyseria: Wojciech Kościelniak
Kierownictwo muzyczne: Marcin Powalski
Choreografia: Barbara Olech
Przygotowanie wokalne: Julia Chmielnik
Kostiumy i scenografia: Bożena Ślaga
Reżyseria światła: Tadeusz Trylski
Asystentka reżysera: Katarzyna Hołyńska

Zespół muzyczny:
Instrumenty klawiszowe – Marcin Powalski
Gitara basowa- Kamil Guźniczak
Gitara elektryczna – Aleksander Sucharski
Perkusja – Błażej Kozłowski


Obsada (alfabetycznie):
Michał Darewski – GLON
Jakub Dąbrowski – KRAB
Katarzyna Hołyńska – FISHA
Karolina Kostoń – RAFA
Klaudia Koścista – MURENA
Justyna Litwic – PŁETWA/LOLA
Barbara Olszewska – FOKA
Marta Stalmierska – ŁUSKA
Daniel Stanko – OŚĆ
Mikołaj Trynda – POLIP

/tekst – Jacek Kozłowski, foto – mat.pras. – Aleksandra Pawlowska

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
15maja_213
Spektakl teatralny „Mobilissimo” – podniebni bębniarze w Manufakturze (foto+wideo)
Specjalna edycja „Komediopisania” – eliminacje zakończone, ruszają warsztaty
_DM30484_resize
Lord Of The Dance w Atlas Arenie (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*